Historien om Citroën DS er kanskje velkjent for de med forkjærlighet for franske fremkomstmidler, men en kort repetisjon kan ikke skade. 5. oktober 1955 på Paris Motor Show avduket Citroën arvtakeren til Traction Avant, som hadde holdt fortet siden 1934. 12.000 personer bestilte den futuristiske nye modellen kalt DS på den første dagen, og da utstillingen stengte dørene hadde de notert 84.000 ordre i boka.
Takket bilen for livet
Navnet DS spiller på den franske uttalen av ordet for gudinne, «Deese», og president Charles de Gaulle som har fått flyplassen utenfor Paris oppkalt etter seg, takket DS-en for å ha overlevd et attentat. I august 1962 ble kolonnen hans beskutt med maskingevær, og to livvakter på motorsykkel ble drept.
Alle fire hjulene på DS-en president de Gaulle satt i punkterte, men takket være den hydropneumatiske fjæringen klarte sjåføren å kjøre derfra i høy hastighet. I 2017 ble DS skilt ut fra Citroën som et eget selskap, men er nå en del av Stellantis-gruppen.
Fredelig i fjellet
Heldigvis er det fredelige forhold i fjellene mellom Nice og Cannes, og den ladbare hybriden DS 7 4X4 E-TENSE 360 med oppfrisket oppsyn smyger seg langs landeveien med elektrisk eleganse.
Batteriet på 14,2 kWh skal gi en rekkevidde på 65 km WLTP, og to elmotorer på 110 og 112 HK sørger for firehjulstrekk. Sammen med en 1,6-liters bensinmotor på 200 HK gir det ifølge produsenten en samlet systemeffekt på 360 HK og 520 Nm. Fra 0 til 100 km/t avklares på 5,6 sekunder, og toppfart med alle kluter heist er 235 km/t, mens den skal greie 140 km/t som elbil.
Kun sykler
Den som studerer prislisten kan kanskje bli forundret over at toppmodellen til 686.000 kroner kun har 70 kg tillatt hengervekt. Det er ifølge DS for å kunne sette på et sykkelstativ.
Dersom du går et hakk ned til 666.000 kroner og 300 HK systemeffekt, økes tillatt hengervekt til 1.200 kg. Begge har innebygget lader på 7,4 kW, og bruker omtrent to timer på full-lading med fase 2 veggboks.
Lær og tobakk
Komfort er også noe Christian Vichot setter pris på. Han og kona har kjørt fra Langres til Cannes, en tur på rundt 750 kilometer i en original Citroën DS Pallas fra 1973. Vichot byr på prøvesitting i de originale setene som snart er 50 år gamle, og det er som å synke ned i en sky av lær og fransk tobakk.
Pallas-utgaven av DS var den absolutte toppmodellen, og Vichot sammenligner de mekanisk retningsstyrte frontlyktene på sin egen bil med den moderne arvtagerens LED-lys. De har såkalt DS PIXEL LED VISION 3.0 (ja, det blir mye store bokstaver), og skal ha blitt enda flinkere til å unngå blending av møtende kjøretøy.
40 biler i garasjen
Vichot viser frem bilder fra garasjen, der han har samlet 40 Citroën-modeller av forskjellige årganger. Han forteller at fascinasjonen kommer av kombinasjonen mellom det sær-franske og de teknologiske nyvinningene. Sånn sett er DS 7 4X4 E-TENSE 360 tradisjonen tro, med kjørelys utformet som «lys-slør» kalt DS LIGHT VEIL (fortsatt caps-lock hos PR-avdelingen), og DS NIGHT VISION.
Nattsyn på biler i denne klassen er temmelig uvanlig, og er som regel utstyr en finner på langt dyrere biler. Produsenten lover at systemet skal kunne identifisere og gjøre oppmerksom på både syklister, fotgjengere og lokale villdyr på 100 meters hold. Et kamera leser av ujevnheter i veien og tilpasser fjæringen med et system kalt DS ACTIVE SCAN for økt komfort. Setene foran kan også by på massasje, varme og ventilasjon, samt ekstra lyddempende glass sørger for lydisolering.
Hyller Bentley
En del av interiøret er gjenkjennelig fra øvrige modeller i Stellantis-familien, blant annet knappene i midtkonsollen og girspaken. Andre detaljer som B.R.M R180 klokken midt på dashbordet hever nivået, der den automatisk snurrer frem som en slags fransk hyllest til Bentley.
Den digitale skjermen på 12 tommer har en rekke funksjoner, men det er ikke alltid like intuitivt å justere temperaturen på klimaanlegget. Derimot fungerer parkeringskamera veldig bra, med oversiktsbilde og 360 graders utsyn. Navigasjonen er presis og gir stemmekommandoer akkurat når du sitter og lurer på om det var den første eller andre avkjøringen du skulle ta.
Storhetstiden er over
DS 7 4X4 E-TENSE 360 klarer å finne seg en egen liten hylle i markedet. Det er et spennende og konkurransedyktig priset alternativ til BMW X1, Audi Q3, og Volvo XC40. Materialene i kabinen fremstår som eksklusive, med svært gode seter både foran og bak, og den byr på 555 liter bagasjerom. Hovedproblemet er at ladbare hybrider nok har sett storhetstiden her i landet.
Selv om bilen isolert sett er attraktiv møter den stadig hardere konkurranse fra 100 prosent elektriske modeller, som Volkswagen ID.4 og søskenbarna i MEB-familien. Det dukker også opp flere alternativer fra helt nye produsenter, blant annet fra Kina. Men dersom du henger et fransk flagg over hjertets garasjeport bør du absolutt prøve DS 7 4X4 E-TENSE 360.