I januar 2016 forlot Antony Sheriff McLaren Automotive etter ti Är som administrerende direktÞr, og begynte i Princess Yachts som styreformann og adm. direktÞr. IfÞlge websiden til Princess har selskapet opplevd rekordvekst, fulle ordrebÞker og ikke minst resultatregnskap der printeren bruker de blÄ farge-patronene i stedet for de rÞde. Dette er visstnok en fÞlge av fornyet fokus pÄ kvalitet, teknologi og produktutvikling ved hovedkvarteret i Plymouth i England.
Fokus pÄ design
Alt det hÞres jo ut som nÊr sagt enhver bedriftspresentasjon, der foreleseren ikke har funnet pÄ noe annet enn det som sto i malen.

SATSER PĂ DESIGN: Princess Yachts Ăžnsker Ă„ heve nivĂ„et pĂ„ yacht-design, og gi fĂžlelsen av Ă„ sjekke inn pĂ„ et eksklusivt hotell.Â
Men Sheriff har satt fokus pÄ design og funksjonalitet som har gjenkjennbare elementer fra eksklusive biler. Det er ikke sÄ rart, for i tillegg til fartstid hos McLaren, sitter han ogsÄ i styret hos Aston Martin, Bugatti Rimac og Pininfarina.
Pininfarina
For lesere av Finansavisen Motor er nok Pininfarina er velkjent navn, siden de blant annet hadde nÊrmest enerett pÄ Ä tegne nye modeller for Ferrari i flere tiÄr. I disse dager er de aktuelle med den elektriske superbilen «Battista», oppkalt etter grunnleggeren Giovanni Battista «Pinin» Farina. Men Sheriff har ogsÄ sett muligheten for Ä benytte Pininfarinas kompetanse innen design for Ä gjÞre Princess Yachts til noe utenom det vanlige.
To V12-ere
Princess Y85 er som navnet indikerer 85 fot lang, eller 26,2 meter i landbasert mÄlestokk. Bredden er straks over 20 fot, tilsvarende 6,3 meter, og den stikker 1,77 meter ned i vannet.

DOBBELT OPP: Princess Y85 er utstyrt med to MAN V12-ere pĂ„ 1.900 hk hver, som skal gi en toppfart pĂ„ mellom 30 og 32 knop.Â
I motorrommet befinner det seg to MAN V12-ere pÄ 1.900 hk hver, som skal gi en toppfart pÄ mellom 30 og 32 knop. IfÞlge Princess er det plass til Ätte personer i fire doble kabiner, hver med eget WC, og i tillegg er det to mannskapskabiner bakerst med plass til tre.
HÞrer hjemme pÄ sjÞen
Basert pÄ tallene alene, skiller ikke Princess Y85 seg sÄ mye ut fra konkurrentene. Men Princess har i samarbeid med Pininfarina og skipsingenÞrene fra Olesinski klart Ä viderefÞre filosofen til Enzo Ferrari, der design og funksjonalitet til sammen danner en helhet.

MINDRE ER MER: Sheriff synes mange yachter i dag har et overlesset design, og Ăžnsker et mer elegant uttrykk for Princess Y85.
I et intervju med LUX magazine uttalte Sheriff at han synes en del yachter er overlesset med aggressive designelementer som ikke tjener noen hensikt. Hans mÄlsetting er at Princess Yachts skal bringe eleganse og raffinement tilbake, og bygge yachter som ser ut som de hÞrer hjemme pÄ sjÞen.
Italienske linjer
Princess Y85 er i sÄ mÄte et glimrende eksempel pÄ nettopp det. Sett pÄ avstand har den en svÊrt elegant profil, med klassiske italienske linjer. Akkurat som en skreddersydd dress greier den Ä fremstÄ som eksklusiv og luksuriÞs uten Ä virker prangende, takket vÊre en helhetlig design med fokus pÄ hver minste detalj.

VINDU SOM EN 12-METER: Den nedre vindusflaten pĂ„ skroget til Princess Y85 har en profil som minner om designet til klassiske seilbĂ„ter i 12-meters klassen.Â
Den nedre delen har et innfelt sort vindu som strekker seg i hele skrogets lengde. Dersom du dekker over resten av bildet og kun studerer den sorte glassflaten, minner det om profilen til klassiske 12 meters konkurranse seilbÄter.
Sportsbil
Med enkel hvit list som starter i nedre kant av frontruten og stiger svakt i en bue opp til flybridge, unngÄr de elegant Ä gi de massive sidevinduene preg av Vestlands-ferge. Samtidig har de bygget inn muligheten til Ä senke den midterste delen av dem, for Ä slippe havbrisen inn i salongen.

LANGSTRAKT S: Det sĂžlvfargede taket pĂ„ Princess Y85 stĂ„r montert pĂ„ to lange S-profiler som gir bĂ„ten et sportslig og elegant preg.Â
Kanten av flybridge speiler buen du kan se nederst i den sorte glassflaten langs skrogsiden. Den er vendt oppover, med en vinklet grad bakerst som heller utover. Det gir assosiasjoner til bakskjermene pÄ lekre sportsbiler, og fungerer samtidig som festepunkt for det store soltaket. For Ä bryte opp alt det sorte og hvite, har de montert et sÞlvfarget soltak hvilende pÄ to lange utstrakte S-profiler og det hele er sportslig, lekkert og elegant i like deler.
Lekre detaljer
Innebygget i soltaket gÄr det an Ä bestille noe som ligner persienner, slik at en kan slippe inn litt sollys, eller en kan velge Ä ha hele toppen i glass. Det kryr av lekre detaljer om bord, som glassveggen bakerst pÄ flybridge, trappetrinnene kledd i teak med belysning pÄ undersiden, og solsengen som tilsynelatende svever litt over dekket.
En bar med vask og isbiter er typisk noe som ofte stÞpes i et stykke, og stÄr som en hvit kloss i et hjÞrne. I Princess Y85 er det et elegant utformet mÞbel, der det er tydelig at designeren har fÄtt lov til Ä bestemme utforming og fargevalg.
Regnskog
Under dekk fortsetter Princess Y85 Ä gi inntrykk av at du har sjekket inn pÄ et eksklusivt hotell.
Indirekte belysning skaper forskjellige stemninger basert pÄ hva du velger, et stereoanlegg levert av Naim er bygget inn i hele bÄten, og over alt er det avrundede hjÞrner og kunstferdig utformede detaljer. Dusjkabinettet til hver av kabinene har «regnskogeffekt» i taket, og eierens kabin midtskips er stÞrre enn mange leiligheter i Oslo sentrum.
Kan koke adskilt
For de som liker Ä lage mat er byssa utstyrt med det aller meste, og det gÄr fint an Ä delta i samtalen ute i salongen mens du svinger sleiva. Men ogsÄ her dukker det opp en detalj som viser hvor gjennomtenkt designen er.
Ved Ä trykke pÄ en knapp heves en skillevegg, og sÞrger for at matlagingen foregÄr adskilt fra gjestene. Dersom du har med mannskap, kan de Äpne en dÞr ut mot dekk, og bevege seg langs skutesiden for Ä ikke forstyrre mÄltidet.
Ikke alene
Mannskapet har for Þvrig fÄtt plass helt bakerst, med adkomst via en dÞr i akterspeilet. Innenfor ligger motorrommet, med de to store MAN V12-erne, doble generatorer samt alt av hydraulikk.

KAPTEIN: Princess Y85 har digitale flater som viser alle funksjoner og instrumenter. Tilsvarende styreposisjon er plassert oppe pĂ„ flybridge dersom kapteinen foretrekker mer frisk luft.Â
Styreposisjonen pÄ brua har digitale skjermer for alt av instrumenter, og praktisk nok er det ogsÄ et toalett like bak. Kapteinen trenger ikke fÞle seg alene, de har nemlig fÄtt plass til en sofa og et lite bord pÄ kommandobrua, samt at det er doble seter der inne. Oppe pÄ flybridge er det en tilsvarende styreposisjon, der alle de digitale instrumentene ligger skjult helt til du trykker pÄ en knapp.
Princess Lifeline
Det burde gi gode muligheter for en vellykket tur, men dersom uhellet skulle vÊre ute fÞlger det med «Princess Lifeline» abonnement i to Är. Det er ifÞlge Princess en kombinert redningstjeneste og sikkerhetsline, tilgjengelig dÞgnet rundt, der en kan fÄ bÄde medisinsk hjelp samt rÄdfÞre seg om hvordan en best kan sÞrge for Ä komme trygt i havn. Princess Yachts opplyser at startprisen for Y85 ligger pÄ cirka 75,5 millioner kroner, og leveringstid er omkring to Är fra du bestiller.