Med midtmontert motor regnes 718 Cayman som en av Porsches beste biler når det gjelder kjøreegenskaper. Med motorer fra 300 hestekrefter i en to liters bokserfirer til 420 hester i en fireliters sugemotor bør de fleste ha noe å bryne seg på.
Nå lanserer imidlertid Porsche en RS-versjon av GT4 med hele 500 hestekrefter i den selvpustende boksersekseren. Det betyr heftige 3,4 sekunder på sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen, på vei mot toppfarten på 315. Det betyr også at bilen kutter rundetiden rundt den 20,6 kilometer lange Northschleife med 23 sekunder til 7 minutter, fire sekunder og 511 tusendeler.
Kostbar
RS-versjonen har for øvrig mange av de samme delene og egenskapene som GT4, med noen oppgraderinger i tillegg til det som er gjort med motoren. En syvtrinns PDK dobbeltclutchkasse sørger for lynrask og ubesværet giring som også kan overstyres med hendler på rattet.
Prisen pÃ¥ 141.388 euro i Tyskland betyr at prisen i Norge vil overstige den vanlige GT4s pris pÃ¥ 1,5 millioner kroner med et anselig beløp.Â
I tillegg vil Porsche lansere en Clubsport-versjon av 718 Cayman GT4 RS. Denne vil fÃ¥ mange av de samme egenskapene som gatebilen, men med lavere vekt, bur, slicks og øvrig racing-utstyr blir den bÃ¥de heftigere og raskere. Denne bilen vil fra 2022 fases inn i racing-serier over hele verden, inkludert Porsche Sprint Cup Scandinavia.Â