Porsche lanserer nytt banemonster

Les hele artikkelen

Med midtmontert motor regnes 718 Cayman som en av Porsches beste biler når det gjelder kjøreegenskaper. Med motorer fra 300 hestekrefter i en to liters bokserfirer til 420 hester i en fireliters sugemotor bør de fleste ha noe å bryne seg på.

Nå lanserer imidlertid Porsche en RS-versjon av GT4 med hele 500 hestekrefter i den selvpustende boksersekseren. Det betyr heftige 3,4 sekunder på sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen, på vei mot toppfarten på 315. Det betyr også at bilen kutter rundetiden rundt den 20,6 kilometer lange Northschleife med 23 sekunder til 7 minutter, fire sekunder og 511 tusendeler.

Kostbar

RS-versjonen har for øvrig mange av de samme delene og egenskapene som GT4, med noen oppgraderinger i tillegg til det som er gjort med motoren. En syvtrinns PDK dobbeltclutchkasse sørger for lynrask og ubesværet giring som også kan overstyres med hendler på rattet.

Prisen på 141.388 euro i Tyskland betyr at prisen i Norge vil overstige den vanlige GT4s pris på 1,5 millioner kroner med et anselig beløp. 

HEFTIGERE: Porsche 718 Cayman GT¤ RS Clubsport vil gjøre det skarp i Porsches egne og andre GT-serier på baner over hele verden.

Foto: Andreas Scheel

I tillegg vil Porsche lansere en Clubsport-versjon av 718 Cayman GT4 RS. Denne vil fÃ¥ mange av de samme egenskapene som gatebilen, men med lavere vekt, bur, slicks og øvrig racing-utstyr blir den bÃ¥de heftigere og raskere. Denne bilen vil fra 2022 fases inn i racing-serier over hele verden, inkludert Porsche Sprint Cup Scandinavia.Â