Porsche lanserer ny elbil med økt rekkevidde

Les hele artikkelen

Porsche er kjent for å lansere et utall versjoner av sine modeller, både for å tilby noe for enhver smak og for å holde liv i modellen gjennom livssyklusen. Så også med elbilen Taycan, som først kom som Turbo og Turbo S, så 4S og 4, samt innstegsmodellen med bakhjulstrekk. Deretter dukket stasjonsvognen Cross Turismo opp, etter hvert i nesten like mange versjoner, og nå er turen kommet til begge modellene i GTS-versjon.

SPORTY: Innvendig vil Taycan-eiere kjenne seg igjen, selv om Race-Tex, oppgraderte materialer og GTS-logoer preger mye av interiøret.

Foto: Andreas Scheel

Det betyr i praksis en bil med ytelser og pris mellom innstegs- og toppmodellene, men ikke minst er GTS en bekreftelse på kjøreglede i ekte Porsche-ånd. Det betyr et mer sportslig oppsett av luftfjæringen og understellet, mens hestekreftantallet er på hele 598 med såkalt overboost. Det betyr at sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på friske 3,7 sekunder for begge versjonene. Toppfarten begrenses fortsatt til 250 kilometer i timen, noe som uansett vil gå hardt ut over rekkevidden.

Berde regenerering

Takket være ny energistyring og forbedret regenerering øker rekkevidden samtidig til 504 kilometer ifølge WLTP-målingen for GTS , mens GTS Sport Turismo når 490 med batteriet som fortsatt er på 93,4 kWh. Dette vil for øvrig komme alle de øvrige Taycan-modellene til gode fra neste modellår.

PRIKKEN OVER I-EN: Sportsrattet i Race-Tex og karbon setter en ekstra spiss på interiøret.

Foto: Andreas Scheel

Taycan GTS har fått en del designendringe både utvendig og innvendig. Flere større og sorte detaljer både foran, bak og på sidene, samt GTS-logoer på bagasjerommet, sideskjørtene og innstegslistene. GTS Sport Turismo har fått en større hekkspoiler enn Cross-Turismo og har flere likheter med den vanlige Taycan, noe som skal sørge for bedre kjøreegenskaper. Fravær av offroadfunksjonenen som ble lansert med Cross Turismo er utelatt, sammen med muligheten for takrails.

GTS: Logoen i dørlisten røper at du ikke er på vei inn i en vanlig Taycan.
Foto: Andreas Scheel
GTS: Sorte detaljer preger utseendet på den nye modellen.
Foto: Andreas Scheel
GTS: Logoen på hekken viser medtrafikanter hvem som er sjefen.
Foto: Andreas Scheel

For øvrig er andre tilvalg fra Porsches omfattende ekstrautstyrsliste tilgjengelig, med alt fra det aktive stabiliserinsgssystemet PDCC og firehjulsstyring, til keramiske bremser og oppgradert stereo. Dette vil øke inngangsprisen på snaue 1,1 millioner kroner før ekstrautstyr.