På Rudskogen er det kaldt og stille denne morgenen. Hadde dette vært for ti år siden, og vi hadde tatt med en BMW med 544 hestekrefter for å sammenligne med en Porsche med 571 hestekrefter, ville denne saken begynt med nettopp det. En videre refleksjon rundt stillheten – eller rettere sagt mangelen på stillhet.
For to så kraftige biler måtte laget godlyd for ti år siden. Det ville nok vært V8-ere under panseret og lyden ville vært en av grunnene til å glede seg over disse bilene.
Merkelig lyd
Stillheten brytes forsiktig av vinterhjul mot knirkende snø. Banen har bar asfalt, noen glatte partier og noen veldig glatte partier. Du hører ingen V8-buldring, men snarere elektrisk, konstruert lyd som for BMWs del er laget i samarbeid med den geniale komponisten Hans Zimmer.
Men selv om elbillyd tidvis kan være ganske så finurlig, kan ikke lydene fra en BMW i4 M50 sortere under Zimmers mesterverk.
Også i Porschen låter det utenomjordisk og fremmed, kanskje på grensen til det vulgære, vil noen si, men likevel til å leve med om du virkelig skal ta skrittet mot en elektrisk sportsbil. Om disse bilene kan kalles det, da.
Vekt, vekt, vekt
Elektriske er de utvilsomt, men er de sportsbiler? Betrakter du motoreffekten og akselerasjonen er svaret ja. BMW i4 M50 bysker til 100 på bare 3,9 sekunder, men Porsche Taycan 4S Cross Turismo er like bak med sine 4,1 sekunder. Betrakter du bilens vekt, ser det brått mer tvilsomt ut.
BMW-en veier heftige 2.290 kilo mens Porschen ligger på 2.245 kilo. Vekt er som kjent enhver sportsbils fiende, og tyngden er noe av det første du legger merke til når du er ute på Rudskogen med disse bilene.
«Simplify, then add lightness» har Lotus-legenden Colin Chapman sagt, men det har definitivt ikke tyskerne lyttet til da de sendte disse overvektige bilene i produksjon.
Sportslige egenskaper
Begge har adaptive understell og luftfjæring, men BMW-en har bare luftfjæring bak. Når rundene på Rudskogen tilbakelegges med så mye hastighet som føret tillater, blir det ganske raskt åpenbart at BMW-en føles kvikkere når det handler om ren akselerasjon. Det er ikke unaturlig tatt i betraktning at tallene også indikerer dette.
Men begge disse bilene er kjappe, så forskjellen er mindre vesentlig enn følelsen du får av å kjenne på egenskapene i svinger. Og det er her Porsche Taycan utmerker seg ekstra positivt. Bilen krenger mindre og føles i litt mindre grad ut som den ekstremt tunge bilen den jo er. For du må huske at tallene du leser om her er et best case scenario.
Kjører du din egen bil, enten det er Porschen eller BMW-en, i fullutstyrt utgave med tunge, elektriske seter og mange moduler til oppgradert stereoanlegg blant annet, vil marktrykket nok være enda høyere.
Bremser du blir glad i
Selv om Porsche Taycan 4S Cross Turismo er mer presis og fokusert på Rudskogen, betyr det ikke at BMW i4 M50 skuffer. Begge disse bilene har firehjulsdrift med to motorer, og veigrepet grenser mot det absurde på vinterdekk.
BMW-ens styring er også svært presis og absolutt tilfredsstillende, selv om Taycan og søstermodellen Audi e-tron GT gir et hakk mer tilbakemelding når du ratter rundt.
Et annet gledelig aspekt ved disse bilene er at bremsene tar godt når du trenger det. Her får du selvtillit til å kjøre ganske hardt selv om bilene er tunge. Selve pedalfølelsen er også god, noe Mercedes har demonstrert at ikke er en selvfølge på kostbare elbiler.
Om målet er å sikre seg en av de mest sportslige elbilene på markedet, er kanskje ikke rekkevidde blant de mest avgjørende egenskapene, men det er fint å se at begge disse bilene har levelig rekkevidde.
BMW oppgir en WLTP-rekkevidde på 513 kilometer, mens Porsche viser til at du kan kjøre 452 kilometer. For dem som allerede har litt erfaring med elektrisk kjøring, spesielt på vinterstid, vites det godt at de såkalte WLTP-tallene ikke gjelder for kaldt vær, og definitivt ikke når det kjøres aktivt.
At rekkevidden er brukbar når det kun skal bedrives persontransport, er derfor bra. Om du imidlertid skal ha det litt gøy bak rattet i tillegg, er det vesentlig at batterikapasiteten også strekker til. Og det gjør den i begge disse bilene. Taycan 4S har en kapasitet på 83,7 kWh mens BMW gir deg 80,7 kWh.
Hurtig hurtiglading
Rudskogen Motorsenter har på sin side fått opp en ny hurtigladestasjon få meter fra selve banen. Det betyr at du i praksis kan kjøre elbilen din helt tom for strøm og dytte den de siste meterne fra pit lane til laderne, om bilen ikke går for egen maskin.
Rudskogens ladere er blanke og lekre i sort, rødt og hvitt. De har digre Porsche-logoer på og sørger naturlig nok for en effekt som matcher det Taycan kan ta imot. Det er imponerende 270 kW og er i seg selv et av argumentene for å digge J1-plattformen Porsche har laget.
BMW er ikke like på hugget, for i4 M50 kan bare lades med maksimale 200 kW under ideelle forhold. Det er ikke dårlig, men fremstår litt spakt når Porsche og Audi banker inn sine 270 kW.
Hvorfor stasjonsvogn?
«Hvorfor en Cross Turismo og ikke en Sport Saloon», tenker du kanskje om denne sammenligningen. Det er et godt spørsmål, men grunnen til at BMW i4 M50 med sitt elegante firedørs coupékaroisseri møter Taycan «stasjonsvogn» til duell, er enkel. De aller fleste vil i dag kjøpe stasjonsvognutgaven av Taycan, ikke den mindre praktiske Sport Saloon-utgaven som ble lansert først.
Hadde BMW kommet med en stasjonsvognutgave av i4, ville denne antagelig fristet pragmatiske nordmenn mer enn modellen på bildene. Det handler rett og slett om hva du mest sannsynlig vil kjøpe, ikke hvilken bil som har mest lignende fasong.
Bagasjerom og det praktiske
Selv om Taycan Cross Turismo både er bredere, lengre og har den forlokkende stasjonsvognfasongen vi nordmenn elsker, har faktisk BMW i4 et større bagasjerom. Den rommer 470 liter med baksetene oppreist, mens volumet vokser til 1.290 liter med setene slått ned. De samme tallene er for Porsches del henholdsvis 446 og 1.212 liter.
Dessverre for familier med voksende behov for plass, er ingen av disse bilene utpreget velegnede til det formålet, men når du faktisk åpner bagasjelukene på disse bilene ser det likevel ikke fullstendig håpløst ut.
I motsetning til på en Tesla Model 3 kan hele BMW-ens bakluke åpnes, noe som gjør innlasting og utlasting betydelig mer praktisk.
Både Porschen og BMW i4 lar deg sitte lavt og sportslig, og hos Porsche er det oppgradert med en lekker skinnpakke som løfter inntrykket.
Over hos BMW er det noe mer spartansk, men likevel et behagelig sted å oppholde seg. Det er samtidig litt pussig at BMW i4 leveres med et mer innholdsrikt og spennende infotainmentsystem enn det du får i Porschen, tatt i betrakting den avsindige prisforskjellen du må akseptere.
BMWs nyeste utgave av infotainmentsystemet iDrive gir en følelse av luksus, mens Porsche har valgt et oppsett som ikke bare responderer skuffende tregt, men også ser litt gammeldags ut.
Voldsom prisforskjell
At det forøvrig må en 4S-utgave av Taycan til for å kunne nå i4 M50 på ytelser, er interessant. Taycan 4S yter 490 hestekrefter som spretter videre opp til 571 hestekrefter ved overboost med launch control.
Ulempen for Porsche i denne sammenheng er at 4S-utgaven av Cross Turismo koster 153.900 kroner mer enn den «vanlige» Cross Turismo 4-utgaven. Og denne koster allerede 276.280 kroner mer enn BMW-en.
Testbilen fra BMW er en fullutstyrt Supercharged Edition med luksus som skinntrukket dashbord, blant annet. Det sender prisen opp på 759.900 kroner, men Porschen i denne testen koster heftige 1.423.900 kroner.
Bare utstyret koster over 400.000 kroner, men så er det riktignok krysset av for elementer du ikke kan få på BMW i4, som for eksempel bakhjulsstyring. Det systemet gjør at Taycan blir lettere å manøvrere rundt og den føles mer villig i svinger.
Konklusjon
Når disse bilene sammenlignes på Rudskogen, er det liten tvil om at Porsche Taycan 4S Cross Turismo er den mest sportslige her. Den er artig nok også testens mest komfortable når du er ferdig med banekjøringen og må tilbake til byens hullete asfalt.
I BMW-en får du føle på stivheten bilen nødvendigvis må ha for å takle all den motoreffekten. Hos Porsche er imidlertid forskjellen mellom mykt og hardt oppsett på understellet større, og du vil more deg over hvor myk og snill bilen faktisk blir når du ønsker.
Taycan er slik sett en mesterlig elbil, men den koster også skummelt mye. BMW i4 M50 har allerede fått en prisøkning, men fremstår stadig som mye bil, morsom styring og vill akselerasjon for pengene.
Den er ikke like komfortabel som Porschen og den vil bli langt mindre eksklusiv når leveringen virkelig er i gang. Likevel evner BMW i4 M50 å sjarmere stort.
Så stort at selv snobbete Porsche-kunder bør tenke seg nøye om før de velger å bruke nesten dobbelt så mye på en Taycan.