Polestar er jo oppkalt etter Nordstjernen, som sjøfarere navigerte etter før GPS-satellittene inntok det lokale himmelrommet. Polestar 1 er en kostbar Volvo S60 coupe i karbonfiber, og for Polestar 2 lot de pennen følge samme kurs som Volvo gjorde med C40.
Tenker seg om to ganger
Derfor er det en glede å se administrerende direktør Thomas Ingenlath smile bredt og forklare at dette er fremtidens designretning for Polestar. Førsteinntrykket er svært bra. Proporsjonene og linjene sitter så godt, at dette vil gi potensielle Audi og Porsche kunder grunn til å tenke seg om en gang til.
Porsche 911
Ingenlath legger hånda på taket av Precept og sier at en av målsettingene var å gi sjåføren følelsen av å kjøre sportsbil, før han nevner Porsche 911 som eksempel. Videre forteller han at den vil danne grunnlaget for produksjonsmodellen Polestar 5, med planlagt lansering i 2025.
Ingen konkrete tall
– Kan du si noe om batteriet, eventuelt om det blir solid-state?
– Alle vil ha «The next big thing», men for oss er det viktig å fokusere på hvor stort potensiale dagens batteriteknologi har, svarer Ingenlath. Mer konkrete tall for effekt og rekkevidde er det ikke å hente i dag.
Matboks
Oppå taket er det en diger flat boks, formet omtrent som matboksen til Luke Skywalker. Ingenlath er tydeligvis fornøyd med den, og sier at selv om Lider (laserbasert radar) er dyrt, gir det så mange fordeler med hensyn til sikkerhet og førerassistentsystemer at det er verdt kostnaden.
– Vi ser for oss en mulig fremtid der du kan slippe rattet og lese en bok, på vei til jobben, sier Ingenlath.
Frosk
Fronten på bilen kommer ikke til å bli seende slik ut på Polestar 5, men derimot vil den dukke opp på SUV-en Polestar 3 som er neste modell i løypa. Årsaken er ifølge Ingenlath hensynet til aerodynamikk, som stiller forskjellige krav til utformingen av en lav bil sammenlignet med en høy.
– I stedet for å lage en frosk av en bil, slik mange produsenter av elbiler gjør om dagen, ønsket vi å utforme noe som var både sportslig og distinkt, sier Ingenlath. Han forklarer at hele fronten er konstruert med de samme prinsippene som de bruker for å lage frontlys, der en rekke komponenter er støpt inn i en samlet enhet. Bak den hvite lakken skjuler det seg både radar og sensorer.
Selvsikre detaljer
Frontlysene er et av de få gjenkjennbare elementene fra Volvo, og Ingenlath sier at motivet de kaller «Thors hammer» var noe de ønsket å videreføre, siden det ser såpass bra ut. Både fronten og hekken preges av LED lys, som blinker av og på i bølgende sekvenser. Det hele ser unektelig lekkert ut. Særlig den markerte listen tvers over hele akterspeilet viser en selvsikkerhet i designen som hittil har manglet litt hos Polestar. Og når en kikker nærmere dukker det opp små elegante detaljer som indikatoren for batterinivå, innfelt som en forlengelse av linjen langs toppen av sidevinduene. Ingenlath tydeliggjør at dette er en helt ny konstruksjon, siden hverken Geely eller Volvo ifølge ham hadde noen plattform med batteri som passet til denne type bil.
Miura
Bakruten, eller mangelen på bakrute er også et interessant punkt. I bakre kant av glasstaket sitter et kamera, som viser bildet på «speilet» inni bilen. Teknologien er for så vid kjent, bortsett fra at biler med dette systemet også har et vanlig speil. Siktlinjen fra førerplassen hindres av designen, og Ingenlath sier han håper dette vil bli mulig å få til på produksjonsutgaven. Fordelen skal være at baksetepassasjerene får god takhøyde, og at bagasjerommet blir større. Den uvanlige løsningen bidrar til å gi en sportslig og muskuløs avslutning på bilen, og sammen med de tydelig markerte bakskjermene minner det faktisk litt om en moderne tolking av Lamborghini Miura. Sidespeilene er også erstattet av kamera, noe som foreløpig ikke er godkjent i USA.
Papp
– Denne konseptbilen er det jo ikke mulig å åpne for å kikke inni, men kommer dere til å skille lag fra Volvo også når det gjelder interiør?
– I dag er det de digitale skjermene som dominerer, og definerer hvordan du opplever førermiljøet i en bil. Vi vil videreføre samarbeidet med Android og Google Alexa, og fokusere på å gi kundene våre en helhetlig opplevelse som ikke levner noen tvil om at de kjører Polestar, svarer Ingenlath. Det er mulig å skimte enkelte konturer av skjermer og instrumenter på innsiden, men det er uansett kun snakk om symbolske modeller av papp. Et av de punktene som har møtt mye kritikk på dagens utgave av Polestar 2, er nettopp den slående likheten til Volvo i interiøret og førermiljøet.
Egen kurs
Presentasjonen runder av med at Ingenlath viser frem noen av de bærekraftige og resirkulerbare materialene han har tenkt å kle bilen med på innsiden, inkludert noe som ligner litt på karbonfiber men er laget av et slags gress. Polestar Precept kommer til å få B-stolpe, låvedørene blir erstattet av den vanlige sorten, kamera-speilene på siden blir nok tilvalg og interiøret gjenstår å se. Men hvis dette virkelig er en rettesnor for det fremtidige designspråket til Polestar, har de virkelig klart å stake ut en egen, unik kurs i et marked som flommer over av anonymt utseende transportkasser.