Peugeot mot BMW: Du vil ikke tro hvilken som vinner

Les hele artikkelen

Enten du spiller sjakk eller begir deg inn i undertøysverdenen kan en fransk åpning være spennende. I bilverdenen åpner franske Peugeot nå opp for en spennende duell mot tyske BMW, når 508 Peugeot Sport Engineered ypper seg mot 545e xDrive.

PSE: Når PSA-gruppen slenger på Peugeot Sport Engineered-betegnelsen på sin 508 blir resultatet ganske annerledes.

Foto: Andreas Scheel

Franske og tyske biler har alltid hatt sine forskjeller og særegenheter, men stadig flere ting blir likt da alle søker mot fasiten: den perfekte bilen. Perfeksjon er ennå ikke oppnådd hos noen av dem, selv om likhetene blir stadig flere. En av forskjellene mellom BMW 545e xDrive og Peugeot 508 PSE er at førstnevnte kun leveres som sedan. Må du ha stasjonsvogn er valget derfor avgjort, men det er andre ting som bør bety mer.

Gunstige avgiftsregler for ladbare hybrider gjør at BMW 545e er rimeligere enn de fleste andre 5-serie modellene, mens PSE-utgaven av Peugeot 508 gir deg enormt mye mer enn de øvrige versjonene til en noe høyere pris. Blant dette er betydelig bedre ytelser, oppgradert understell, firehjulstrekk og mye utstyr som standard.

Tysk luksus

Som en premiumbil har BMW 545e også høy standard, men det kreves en del kostbare oppgraderinger for å få bilen helt klar. Derfor blir prisen en av de store forskjellene på de to duellantene. 

VEKTUTFORDRING: Store felger, brede dekk og M Sport-bremser har en del vekt å jobbe med.

Foto: Andreas Scheel

Som M Sport Edition kampanjemodell til 99.100 kroner får du blant annet sportsratt, sportsseter og sportsbremser, samt pianolakk, aluminiumslister, soltak og et avansert parkeringssystem. At bilen husker de siste 50 meterne du kjørte betyr at den tar deg like trygt tilbake der du kom fra i revers, selv om du forviller deg inn trange og uoversiktlige steder.

Testbilen hadde i tillegg alt fra Tanzanite blå spesiallakk og 19-tommers felger til Laser-lys, firehjulsstyring og adaptive dempere på utsiden. På vei inn i bilen nyter du godt av soft-close dører. Der inne er eksklusivt Nappa-skinn, head-up display, komfortseter med ventilasjon og et Harman Kardon Surround-anlegg bare noe av det som ønsker deg velkommen. Prisen bikker derfor millionen, men det må den strengt tatt ikke.

SÆREGENT: Peugeots løsning med sitt digitale i-Cockpit instrumentpanel over det lille rattet fungerer eksemplarisk, selv om det er uvant.

Foto: Andreas Scheel

Fransk sportslighet

Hos Peugeot er det kun soltak, varme til vindusviskere og spesialfarger som koster ekstra. I prisen er alt fra 20-tommers felger, justerbar fjæring og nattsynfunksjon til 3D-navigasjon, Focal Hi-Fi lydanlegg, sportsratt og -seter med kontrastsømmer inkludert. Designdetaljer som Sport-felger, sort eksosanlegg, aluminiumspedaler, lakkerte bremsekalipere og kryptonittgule elementer røper dessuten at dette ikke er en vanlig 508.

 
PRAKTISK: Kjøreprogrammene hos BMW betjenes enkelt med trykknapper mellom setene.
Foto: Andreas Scheel
DISKRESJON: Med solgardiner i bakvinduene er det ingen som ser hva som skjer i baksetet.
Foto: Andreas Scheel
LUKSUS: Oppgraderte seter og M Sport-pakke bidrar til å øke luksusfølelsen ombord.
Foto: Andreas Scheel
GENIALT: BMWs iDrive kommandosystem i kombinasjon med berøringsskjermen er det beste.
Foto: Andreas Scheel

Den spesielle drivlinjen gjør også mye for sportsligheten i den franske bilen. Her har produsenten kombinert elmotorene fra både den store og lille hybride drivlinjen de har i porteføljen.

Dermed sitter det en elmotor koblet til girkassen, som sammen med den 1,6 liter store firesylindrete bensinmotoren driver forhjulene. I tillegg sitter det en elmotor på bakakselen, slik at du har firehjulstrekk også når du kjører på ren elektrisitet. I motsetning til deres egen DS7 og ladbare biler som Volvo, Mini og små BMW-modeller som kun har elmotor bak.

RYDDIG: Med eksklusivt skinn, pianolakk, mye utstyr og elegant utforming er det lett å trives bak rattet.

Foto: Andreas Scheel

Seks sylindre

545e kan imidlertid slå i bordet med en drivlinje som varmer et bilseksuelt hjerte. Den består av en treliters sekssylindret bensinmotor, en elmotor koblet til girkassen og et avansert firehjulstrekksystem. Dette gir deg ytelser i toppklassen, grom lyd og god fremkommelighet, samt økonomisk og miljøvennlig fremdrift når du ønsker det.

 
LEKKERT: Vippebryterne for hovedfunksjonen ser bra ut og fungerer greit, men berøringsskjermen og øvrig betjening er ikke like bra.
Foto: Andreas Scheel
VEIGREP: 20-tommers felger og oppgraderte bremser gjør det enklere og tryggere å kjøre aktivt.
Foto: Andreas Scheel
GULT: Setene er komfortable og gir god støtte, mens sømmene også er kryptonittgule.
Foto: Andreas Scheel
VALGFRITT: Kjøreprogrammene velges foran girspaken, og påvirker alt fra drivlinje til understell.
Foto: Andreas Scheel

De 54 kilometerne elektrisk rekkevidde bør du klare på en sommerdag med rolig kjøring. Det vil du imidlertid ikke, da den avanserte firehjulsstyringen, adaptive demperne og Pirelli P Zero-dekkene i 245/40-profil gjør at du vil utnytte bensinmotoren, de gode bremsene og firehjulsdriften til å utnytte veinettet optimalt.

Det eneste du kan finne på å utsette på kjøringen er at bilen virker tung. Den er tyngre enn en sine sekssylindrete diesel- og bensinsøstre, og mer av vekten ligger i batteriet bak i bilen, så det er lett å føle at du kommer litt på etterskudd når du presser på i svingene. Firehjulsdriften tar også bort litt av lekenheten, men stabiliteten er det lite å utsette på.

EN OG TO: Peugeot 508 PSE kommer både som stasjonsvogn og sedan, mens BMW 545e xDrive kun leveres som sedan.

Foto: Andreas Scheel

Lavere vekt

Firehjulstrekk og stabilitet har 508 PSE også, selv om drivlinjen har klart mest effekt på forhjulene. Det gjør den også litt mindre leken for dem som ønsker å kose med overstyringens gleder, men de rundt 100 kiloene lavere vekt teller positivt for kjøreegenskapene.

PSE-versjonen har fått oppgraderte bremser og bredere sporvidde enn den originale 508. Kombinert med større Michelin Pilot Sport 4 S-dekk i 275/35-profil biter bilen seg godt fast i underlaget og gir heftig opplevelser når du kjører aktivt.

I den andre enden av skalaen er effekten av elmotoren noe høyere og kapasiteten noe lavere, slik at den elektriske rekkevidden oppgis til 42 kilometer. Det bør du klare, men ikke hvis du benytter den elektriske topphastigheten på 140 kilometer i timen eller kjører i lave temperaturer.

 
TRIPPEL: De tre gule stripene går igjen også på det tøffe sportsrattet.
Foto: Andreas Scheel
FORM OG FUNKSJON: Små vinger både foran og bak påvirker både aerodynamikken og utseendet.
Foto: Andreas Scheel
SPORTY: Aluminiumspedaler er en tøff detalj.
Foto: Andreas Scheel
KOMFORTABEL: Elektrisk justering og massasje øker komfortnivået.
Foto: Andreas Scheel

Kjøreprogrammene Electric, Comfort, Hybrid og Sport påvirker både drivlinjen og understellet, mens programmet 4WD er det eneste som sørger for konstant firehjulsdrift. Det er også mulig å spare på strømmen til garasjer og fremtidige EV-soner, noe BMW også har tenkt på. De har kjøreprogrammene Electric, Hybrid og Sport, samt Individual for personlige valg.

God betjening

Å betjene kjøreprogrammene og andre funksjoner ombord i de to bilene gjøres vidt forskjellige, men begge har en rekke elegante løsninger. Peugeots lille, tykke, profilerte og nesten firkantete ratt er plassert under deres geniale i-Cockpit som overflødiggjør head-up display.

FIREHJULSTREKK: BMW 545e xDrive har et tradisjonelt firehjulstrekksystem, mens Peugeot 508 PSE benytter to elmotorer for å få drift på alle fire.

Foto: Andreas Scheel

BMW har en mer tradisjonell tilnærming, med head-up display i ruten og et digitalt instrumentpanel du ser gjennom rattet. Begge instrumentpanelene er i overkant moderne hvor Peugeot har flest rare visningsalternativer, mens BMWs usymmetriske klokker ikke treffer veldig godt.

De knuser imidlertid Peugeot på betjening av skjermen i midtkonsollen med sitt i-Drive. Et velfungerende kommandohjul eller berøring gjør det enkelt å benytte det omfattende infortainmentsystemet. Peugeot har en mindre skjerm og dårligere grafikk, med kronglete oppsett og berøringsfunksjoner.  Trøsten får være de elegante vippebryterne under skjermen for en del av hovedfunksjonene.

SINTE: Store hjul og aggressive detaljer røper at dette er mer enn innstegsmodeller.

Foto: Andreas Scheel

Lekker utforming

Utformingen av dashbord, paneler og detaljer er også elegant hos Peugeot, med skinn, alcantara og polstrete materialer. Noe plast kan finnes nedover og bakover, men du får en viss premiumfølelse ombord.

Det gjør du selvfølgelig også i en BMW til over millionen, og vi tipper bilen står høyt på listen for plastallergikere hos Norges Astma- og Allergiforbund. Interiørdesignerne hadde en god dag da de tegnet siste generasjon 5-serie. Unntaket er kanskje størrelsen på bagasjerommet, men baksetet har god plass til tre.

 
ELEGANT: BMW 5-serie skiller seg lite fra sine søsken med 3 og 7 i navnet, men ser bra ut.
Foto: Andreas Scheel
LAV: Peugeot 508 PSE ser både lav og bred ut med en stor diffusor og mørk lysstripe med tre ganger tre LED-lys.
Foto: Andreas Scheel
FUNKSJONELT: Fra rattet kan du blant annet betjene det avanserte fartsholdersystemet og giret via hendler.
Foto: Andreas Scheel
SYNLIG: BMW kan leveres med head-up display, så slipper du å ta øynene fra veien.
Foto: Andreas Scheel

I 508 PSE sitter to personer som konger i baksetet på bekostning av midtsetet, men som stasjonsvogn er totalplassen bedre. Å kåre en vinner blir derfor vanskelig, da begge bilene har sine fordeler og ulemper.

Valgets kval

Peugeot 508 PSE fremstår faktisk som den mest kjørevillige bilen, mens BMW har en viss tyngde, bokstavelig talt, når det kommer til drivlinje og luksus. Den er også dyrere når du har valgt nødvendig utstyr, så vi setter knapp på franskmannen denne gangen. Selv om vi trolig ville angret på vei til München.

Peugeot 508 PSE

 

Motor:1,6 liter R4 T + to elmotorer 4×4

HK/kW/Nm 360/265/520

0-100 km/t:5,2 sekunder

Toppfart:250 km/t

Egenvekt uten fører:1.850 kg

L/B/H:479/190/142 cm

Elektrisk rekkevidde 42

Forbruk:0,2 l/mil

CO2-utslipp:46 g/km

Bagasjerom:530/1.780 liter

Hengervekt 1.250 kg

  • Pris

Denne modellen 699.900 kr

Med utstyr 724.600 kr

  • Pluss

Pris

Ytelser

Kjøreegenskaper

  • Minus

Infotainment

Ikke premium

Trangt midtsete bak

  • Design

Elegant stasjonsvogn med flere tøffe detaljer.

  • Førermiljø

Knotete berøringsskjerm, men i-Cockpit og lekker utforming.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel, men også hissig og frekk om ønskelig.

  • Ytelser

Litt tregere enn 545e, men dette holder i massevis.

  • Plass

Romslig stasjonsvogn med trangt midtsete bak.

  • Mye for pengene

Her får du både plass, ytelser og kjøreegenskaper til en god pris.

  • Konklusjon 8

Ikke full premiumfølelse, men leverer på det meste annet.

BMW 545e xDrive

 

Drivlinje: 3,0 liter R6 T + elmotor 4×4

HK/kW/Nm:394/290/600

0-100 km/t:4,6 sekunder

Toppfart:250 km/t

Egenvekt uten fører:1.945 kg

L/B/H:496/186/148 cm

Forbruk:0,18 l/mil

CO2-utslipp:42 g/km

Elektrisk rekkevidde: 54 km

Bagasjerom:410 liter

Tilhenger:2.000 kg

  • Pris

Denne modellen 704.898 kroner

Med utstyr 1.036.544 kroner

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Komfort

Luksusfølelse

  • Minus

Instrumentpanel

Mye fristende utstyr

Vekt

  • Design

Elegant sedan med tøffe detaljer, men skiller seg lite ut.

  • Førermiljø

Her er det meste både brukervennlig og lekkert.

  • Kjøreegenskaper

Stabil og god, men vekten merkes ved aggressiv kjøring.

  • Ytelser

Grei på strøm og virkelig kjapp med rekkesekseren i tillegg.

  • Plass

Ekte femseter med greit bagasjerom og nedfellbart baksete.

  • Mye for pengene

Gunstig med lav avgift, men mye fristende og dyrt utstyr.

  • Konklusjon 7

Rask, tung og praktisk bil som løser de fleste utfordringene.