Enten du spiller sjakk eller begir deg inn i undertøysverdenen kan en fransk åpning være spennende. I bilverdenen åpner franske Peugeot nå opp for en spennende duell mot tyske BMW, når 508 Peugeot Sport Engineered ypper seg mot 545e xDrive.
Franske og tyske biler har alltid hatt sine forskjeller og særegenheter, men stadig flere ting blir likt da alle søker mot fasiten: den perfekte bilen. Perfeksjon er ennå ikke oppnådd hos noen av dem, selv om likhetene blir stadig flere. En av forskjellene mellom BMW 545e xDrive og Peugeot 508 PSE er at førstnevnte kun leveres som sedan. Må du ha stasjonsvogn er valget derfor avgjort, men det er andre ting som bør bety mer.
Gunstige avgiftsregler for ladbare hybrider gjør at BMW 545e er rimeligere enn de fleste andre 5-serie modellene, mens PSE-utgaven av Peugeot 508 gir deg enormt mye mer enn de øvrige versjonene til en noe høyere pris. Blant dette er betydelig bedre ytelser, oppgradert understell, firehjulstrekk og mye utstyr som standard.
Tysk luksus
Som en premiumbil har BMW 545e også høy standard, men det kreves en del kostbare oppgraderinger for å få bilen helt klar. Derfor blir prisen en av de store forskjellene på de to duellantene.
Som M Sport Edition kampanjemodell til 99.100 kroner får du blant annet sportsratt, sportsseter og sportsbremser, samt pianolakk, aluminiumslister, soltak og et avansert parkeringssystem. At bilen husker de siste 50 meterne du kjørte betyr at den tar deg like trygt tilbake der du kom fra i revers, selv om du forviller deg inn trange og uoversiktlige steder.
Testbilen hadde i tillegg alt fra Tanzanite blå spesiallakk og 19-tommers felger til Laser-lys, firehjulsstyring og adaptive dempere på utsiden. På vei inn i bilen nyter du godt av soft-close dører. Der inne er eksklusivt Nappa-skinn, head-up display, komfortseter med ventilasjon og et Harman Kardon Surround-anlegg bare noe av det som ønsker deg velkommen. Prisen bikker derfor millionen, men det må den strengt tatt ikke.
Fransk sportslighet
Hos Peugeot er det kun soltak, varme til vindusviskere og spesialfarger som koster ekstra. I prisen er alt fra 20-tommers felger, justerbar fjæring og nattsynfunksjon til 3D-navigasjon, Focal Hi-Fi lydanlegg, sportsratt og -seter med kontrastsømmer inkludert. Designdetaljer som Sport-felger, sort eksosanlegg, aluminiumspedaler, lakkerte bremsekalipere og kryptonittgule elementer røper dessuten at dette ikke er en vanlig 508.
Den spesielle drivlinjen gjør også mye for sportsligheten i den franske bilen. Her har produsenten kombinert elmotorene fra både den store og lille hybride drivlinjen de har i porteføljen.
Dermed sitter det en elmotor koblet til girkassen, som sammen med den 1,6 liter store firesylindrete bensinmotoren driver forhjulene. I tillegg sitter det en elmotor på bakakselen, slik at du har firehjulstrekk også når du kjører på ren elektrisitet. I motsetning til deres egen DS7 og ladbare biler som Volvo, Mini og små BMW-modeller som kun har elmotor bak.
Seks sylindre
545e kan imidlertid slå i bordet med en drivlinje som varmer et bilseksuelt hjerte. Den består av en treliters sekssylindret bensinmotor, en elmotor koblet til girkassen og et avansert firehjulstrekksystem. Dette gir deg ytelser i toppklassen, grom lyd og god fremkommelighet, samt økonomisk og miljøvennlig fremdrift når du ønsker det.
De 54 kilometerne elektrisk rekkevidde bør du klare på en sommerdag med rolig kjøring. Det vil du imidlertid ikke, da den avanserte firehjulsstyringen, adaptive demperne og Pirelli P Zero-dekkene i 245/40-profil gjør at du vil utnytte bensinmotoren, de gode bremsene og firehjulsdriften til å utnytte veinettet optimalt.
Det eneste du kan finne på å utsette på kjøringen er at bilen virker tung. Den er tyngre enn en sine sekssylindrete diesel- og bensinsøstre, og mer av vekten ligger i batteriet bak i bilen, så det er lett å føle at du kommer litt på etterskudd når du presser på i svingene. Firehjulsdriften tar også bort litt av lekenheten, men stabiliteten er det lite å utsette på.
Lavere vekt
Firehjulstrekk og stabilitet har 508 PSE også, selv om drivlinjen har klart mest effekt på forhjulene. Det gjør den også litt mindre leken for dem som ønsker å kose med overstyringens gleder, men de rundt 100 kiloene lavere vekt teller positivt for kjøreegenskapene.
PSE-versjonen har fått oppgraderte bremser og bredere sporvidde enn den originale 508. Kombinert med større Michelin Pilot Sport 4 S-dekk i 275/35-profil biter bilen seg godt fast i underlaget og gir heftig opplevelser når du kjører aktivt.
I den andre enden av skalaen er effekten av elmotoren noe høyere og kapasiteten noe lavere, slik at den elektriske rekkevidden oppgis til 42 kilometer. Det bør du klare, men ikke hvis du benytter den elektriske topphastigheten på 140 kilometer i timen eller kjører i lave temperaturer.
Kjøreprogrammene Electric, Comfort, Hybrid og Sport påvirker både drivlinjen og understellet, mens programmet 4WD er det eneste som sørger for konstant firehjulsdrift. Det er også mulig å spare på strømmen til garasjer og fremtidige EV-soner, noe BMW også har tenkt på. De har kjøreprogrammene Electric, Hybrid og Sport, samt Individual for personlige valg.
God betjening
Å betjene kjøreprogrammene og andre funksjoner ombord i de to bilene gjøres vidt forskjellige, men begge har en rekke elegante løsninger. Peugeots lille, tykke, profilerte og nesten firkantete ratt er plassert under deres geniale i-Cockpit som overflødiggjør head-up display.
BMW har en mer tradisjonell tilnærming, med head-up display i ruten og et digitalt instrumentpanel du ser gjennom rattet. Begge instrumentpanelene er i overkant moderne hvor Peugeot har flest rare visningsalternativer, mens BMWs usymmetriske klokker ikke treffer veldig godt.
De knuser imidlertid Peugeot på betjening av skjermen i midtkonsollen med sitt i-Drive. Et velfungerende kommandohjul eller berøring gjør det enkelt å benytte det omfattende infortainmentsystemet. Peugeot har en mindre skjerm og dårligere grafikk, med kronglete oppsett og berøringsfunksjoner. Trøsten får være de elegante vippebryterne under skjermen for en del av hovedfunksjonene.
Lekker utforming
Utformingen av dashbord, paneler og detaljer er også elegant hos Peugeot, med skinn, alcantara og polstrete materialer. Noe plast kan finnes nedover og bakover, men du får en viss premiumfølelse ombord.
Det gjør du selvfølgelig også i en BMW til over millionen, og vi tipper bilen står høyt på listen for plastallergikere hos Norges Astma- og Allergiforbund. Interiørdesignerne hadde en god dag da de tegnet siste generasjon 5-serie. Unntaket er kanskje størrelsen på bagasjerommet, men baksetet har god plass til tre.
I 508 PSE sitter to personer som konger i baksetet på bekostning av midtsetet, men som stasjonsvogn er totalplassen bedre. Å kåre en vinner blir derfor vanskelig, da begge bilene har sine fordeler og ulemper.
Valgets kval
Peugeot 508 PSE fremstår faktisk som den mest kjørevillige bilen, mens BMW har en viss tyngde, bokstavelig talt, når det kommer til drivlinje og luksus. Den er også dyrere når du har valgt nødvendig utstyr, så vi setter knapp på franskmannen denne gangen. Selv om vi trolig ville angret på vei til München.
Peugeot 508 PSE
Motor:1,6 liter R4 T + to elmotorer 4×4
HK/kW/Nm 360/265/520
0-100 km/t:5,2 sekunder
Toppfart:250 km/t
Egenvekt uten fører:1.850 kg
L/B/H:479/190/142 cm
Elektrisk rekkevidde 42
Forbruk:0,2 l/mil
CO2-utslipp:46 g/km
Bagasjerom:530/1.780 liter
Hengervekt 1.250 kg
- Pris
Denne modellen 699.900 kr
Med utstyr 724.600 kr
- Pluss
Pris
Ytelser
Kjøreegenskaper
- Minus
Infotainment
Ikke premium
Trangt midtsete bak
- Design
Elegant stasjonsvogn med flere tøffe detaljer.
- Førermiljø
Knotete berøringsskjerm, men i-Cockpit og lekker utforming.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel, men også hissig og frekk om ønskelig.
- Ytelser
Litt tregere enn 545e, men dette holder i massevis.
- Plass
Romslig stasjonsvogn med trangt midtsete bak.
- Mye for pengene
Her får du både plass, ytelser og kjøreegenskaper til en god pris.
- Konklusjon 8
Ikke full premiumfølelse, men leverer på det meste annet.
BMW 545e xDrive
Drivlinje: 3,0 liter R6 T + elmotor 4×4
HK/kW/Nm:394/290/600
0-100 km/t:4,6 sekunder
Toppfart:250 km/t
Egenvekt uten fører:1.945 kg
L/B/H:496/186/148 cm
Forbruk:0,18 l/mil
CO2-utslipp:42 g/km
Elektrisk rekkevidde: 54 km
Bagasjerom:410 liter
Tilhenger:2.000 kg
- Pris
Denne modellen 704.898 kroner
Med utstyr 1.036.544 kroner
- Pluss
Kjøreegenskaper
Komfort
Luksusfølelse
- Minus
Instrumentpanel
Mye fristende utstyr
Vekt
- Design
Elegant sedan med tøffe detaljer, men skiller seg lite ut.
- Førermiljø
Her er det meste både brukervennlig og lekkert.
- Kjøreegenskaper
Stabil og god, men vekten merkes ved aggressiv kjøring.
- Ytelser
Grei på strøm og virkelig kjapp med rekkesekseren i tillegg.
- Plass
Ekte femseter med greit bagasjerom og nedfellbart baksete.
- Mye for pengene
Gunstig med lav avgift, men mye fristende og dyrt utstyr.
- Konklusjon 7
Rask, tung og praktisk bil som løser de fleste utfordringene.