Kort oppsummert var svaret ja da BIL og NBF stilte spørsmålet om vi når 2025-målet for personbil i panelsamtale på Arendalsuka. For de lette varebilene er målet langt mer utfordrende.
For mens personbilene har en el-andel av nybilsalget på rundt 80 prosent, er situasjonen for de lette varebilene om lag 30 prosent. Mva-fritaket, som har vært den viktigste fordelen for personbilene, betyr lite for varebilene. For dem er det støtte fra Enova som er det viktigste kjøpsinsentivet.
BIL og NBF samlet bransjen til diskusjon i Samferdselsteltet på Arendalsuka om status og virkemidler med 2025-målene rett rundt hjørnet. Første halvtime ble viet personbilene, hvor panelet besto av Unni Berge fra Elbilforeningen, Thor Egil Braadland fra NAF, Elin Sinervo fra Audi/Møller og Erik Andresen fra Bilimportørenes Landsforening. Andre halvtime brukte vi på 2025-målet for de lette varebilene, med Unni Berge fra Elbilforeningen, Espen Kristoffersen fra RSA, Per Ragnar Johansen fra Mercedes-Benz/Bertel O. Steen og Arnt-Gunnar Lium fra Enova.
Hele debatten sees her: