«Se mormor, den har ikke tak!»
Et barns reaksjon skal ikke undervurderes. Den er ærlig og umiddelbar.Â
Jenta i barnehagealder, som ser den grønne og glitrende Mercedesen skli rolig forbi, setter ord på noe vi voksne nok også tenker, men ikke sier: Det er noe uvanlig iøynefallende og dekadent med en toppløs bil. Dens egenskaper er ikke vektet mot det fornuftige.
Her skal det ikke være plass til snørrete barn, hageavfall eller irriterende venner som inviterer seg med på tur. En toppløs bil er en gave til deg.
Golf og Peugeot
I Norge er det ikke særlig mange som unner seg en slik gave. De siste 40 år er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) kun registrert 16.685 nye kabrioleter i Norge. På samme tid er det registrert nærmere 3,7 millioner nye personbiler der sjåføren ikke kan brette ned taket og kjenne lukten av vingårder eller Rivieraens sjøluft. Huff.
Det må samtidig sies at Norges mest populære kabrioleter ikke er av det helt samme kaliber som testens lille utvalg. Mercedes-Benz E 450 4Matic og BMW M440i xDrive har begge sekssylindrede bensinmotorer med henholdsvis 367 og 374 hestekrefter. Den mest populære kabrioletmodellen de seneste 40 år er VW Golf med 1,6-liters motor og 101 hestekrefter. På andreplass finner du Peugeot 307 med tilsvarende motor.
Sorteres det for modell på overordnet nivå, er det ifølge OFV den litt gøyere Mazda MX-5 som er Norges mest solgte toppløse bil med 1.210 stykker så langt.
Små avvik
Når testbilene sidestilles, er det åpenbart at Stuttgart og München har kikket mye på hverandre.
BMW-en er 4.770 millimeter lang, mens Mercedesen er 1 prosent større. Det samme gjelder bredde, akselavstand og sporvidder, men Mercedesen er faktisk 2 prosent høyere enn konkurrenten. Ingen av disse bilene er høye, og det kan heller ikke hevdes at de har godt med plass – hverken i bakseter eller bagasjerom.
De har imidlertid brukbart med plass til myke og dyre bager du og din passasjer tar med, og sneies det en tur innom et vindistrikt i Italia eller Frankrike, er det ogsÃ¥ rom for Ã¥ ta laste pÃ¥ med noe du tilbake i Norge kan skryte av at er kjøpt lokalt.Â
En typisk kabrioletkjøper vil kunne hevde at dette er viktigere enn baksetenes beskaffenhet for venner du helst ikke vil ha med.
Start og stopp
Likhetene mellom disse bilene er forøvrig ikke bare begrenset til det du ser. Under panseret har både E 450 og M440i rekkeseksere med mildhybridteknologi. Det betyr at små elmotorer fungerer som startmotorer i tillegg til å gi litt ekstra motoreffekt, så du må regne med at bilenes forbrenningsmotorer skrur seg av og på etter eget forgodtbefinnende.
Det kunne vært riktig så irriterende i en av gårsdagens luksusbiler, men nå er dette tett på å være perfeksjonert.
Aller mest elegant foregår det i Mercedesen, der selv uvanlig pedantiske sjåfører vil slite med å legge merke til motorens start og stopp i byen. I BMW-en er det litt mer tydelig at motoren slukkes – også når det ikke passer deg.
Fordelen med denne moderne motorteknologien er at bensinforbruket blir bemerkelsesverdig lavt. Lar du bilene trille med avskrudd motor, noe begge disse kan, får du høy rekkevidde og færre bensinstasjonbesøk. Over en tur på mer enn 50 mil indikerte BMW-en et forbruk på bare 0,63 liter på mila og Mercedesen lå på omtrent det samme.
Akselerasjon og motor
Graver du dypere, dukker det likevel opp noen forskjeller som gir bilene ulike karaktertrekk. Mest påfallende er det at BMW-en – riktignok etter at du har fiklet litt med i menyene eller satt bilen i kjøreprogrammet «Sport» – har en rikere og dypere eksoslyd.
BMW M440i xDrive Convertible har den samme drivlinjen som BMW M340i og M440i Coupé, som betyr at du får en flodbølge av dreiemoment og en god dose lyd. Fra 0 til 100 km/t skal gå unna på 4,9 sekunder og det er ingen tvil om at denne bilen er kjapp.
Over hos Mercedes er det en mer stillegående maskin du blir presentert. Selv når du trykker deg inn i bilens sportsprogram, blir det ikke mye lyd. Det kan skuffe noen og glede andre, for det er ikke alle som vil buse frem med sportseksos på golfbanen.
Mercedes-Benz E 450 4Matic skal klare 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, så forskjellen i motoreffekt og akselerasjon er ikke stor.
Det er uansett disse motorens rause dreiemoment på 500 Nm hver du virkelig tiltales av. Selv om det er artig å la motorene synge på høyere turtall, spesielt i BMW-en, er det behagelig å bare la de summe rundt på uanstrengte, lave turtall.
Luftig understell
Om det er sedat cruising med færre innslag av sportslig kjøring du foretrekker, er det stor sannsynlighet for at det er Mercedesen du i størst grad vil la deg besnære av. BMW-en har et sportslig oppsett med adaptive dempere, mens E-Klasse kabriolet har det eminente understellet med luftfjæring.
Det duver fortreffelig på landeveien, men understellet kan også strammes opp til en forholdsvis interessant kjøreopplevelse de gangene svingene kommer fortere.
Ulempen med Mercedes’ luftunderstell er at skarpe og plutselige sÃ¥r i asfalten kan komme uventet pÃ¥ bÃ¥de bil og sjÃ¥før. Det resulterer i at opphenget i mindre grad rekker Ã¥ kompensere, som igjen medfører at understellet ikke alltid føles like polert.
Her har BMW gjort en bedre jobb, for selv om understellet på M440i er mer sportslig og i større grad holder bilen på plass når kjøringen blir ekstra aktiv, sklir også BMW-en frydefullt over dårlig asfalt og trikkeskinner.
Også tilbakemeldingen fra rattet er best hos BMW, hvor presisjonen og vektingen stemmer godt med konseptet. Selv om det finnes en «M» i navnet, er ikke dette en «ekte» M-bil (det finnes en BMW M4 med 510 hestekrefter for dem som har det ekstra travelt). M440i sorterer under M Performance-modellserien som har vokst seg stor hos BMW. Understell, kjøling, motor og girkasse er forbedret sammenlignet med en vanlig BMW, men M440i er framdels et godt stykke unna M3 og M4.
Det er slik det skal være.
E 450 har en presis og ganske engasjerende styrefølelse som heller ikke krever at du ratter veldig mye i byen, men ingen av bilene kan leveres med bakhjulstyring.
Spennende eller gammelt?
På innsiden merker du at Mercedes’ forsøk på å modernisere bare delvis fungerer. E-Klassen kom som sedan i 2016 og har ikke lenger et toppmoderne interiør, selv om det kom en facelift for noen år siden.
Artig nok er infotainmentsystemet med to store skjermene et designelement nærmeste hele bransjen har etterlignet, så akkurat den biten fungerer godt. Materialene holder høy kvalitet og da kan det kanskje tilgis at midtkonsollen knirker i overkant mye.
BMW har på sin side utstyrt testbilen med det mykeste skinn på steder der du normalt finner plast og vinyl. Det skubber inntrykket opp, men interiøret kan neppe kalles utpreget spennende. Her er det funksjonelt og ryddig i påvente av at også denne modellen kanskje skal få de to digre skjermene BMW i4 og iX har.
Siden mye annet er likt, overrasker det ikke at sittestillingen i Mercedesen minner om den i BMW-en. At bilen fra München er litt strengere merkes ved at det innvendig er sammenfallende med en vanlig 3-serie, mens Mercedes har tatt seg friheten til å lage takkonstruksjonens knapper som en elegant, liten skulptur.
Det er slik sett litt underlig at ikke BMW har tatt hardere i med å minne deg på at du både er rik og selvtilfreds der du sitter i din motorsterke og dyre M440i.
Solid prisforskjell
Bortsett fra at BMW-en har selskapets beste laserlys og ekstra mye skinn på dører og dashbord, fremstår testbilene som likt utstyrt. På grunn av halvledermangel har Mercedesen ikke de beste LED-lysene, men dette blir du i liten grad plaget av på lyse sommerdager i Norge.
Det som kan frustrere litt, er at Mercedes vil ha 1.118.000 kroner for sin E 450 når M440i starter på 1.069.201 kroner.
Det medfører at testbilen fra Mercedes, som koster saftige 1.461.905 kroner, har mindre å stille opp med når en ferdig utstyrt BMW koster omtrent 200.000 kroner mindre.
E-Klassen er dyrere, eldre, mindre sportslig og har et litt mindre bagasjerom sammenlignet med M440i-en.
Derfor er det lett Ã¥ konkludere med at den rent kjøremessig morsommere BMW-en vinner testen, men det er samtidig ikke utenkelig at du bÃ¥de vil se og føle deg litt rikere i den lekre Mercedesen nÃ¥r du ankommer Saint-Tropez neste gang.Â
Mercedes-Benz E 450 4Matic Cabriolet | |
Motor: | 3,0 l. R6 trubo |
Drivlinje: | Firehjulsdrift |
HK/kW/Nm | 367/270/500 |
HK/kW, elmotor (mildhybrid) | 22/16 |
0-100 km/t: | 5,2 sekunder |
Toppfart: | 250 km/t |
Egenvekt uten fører: | 1.965 kg |
L/B/H: | 483/186/142 |
Forbruk: | 0,83 l/mil |
CO2-utslipp: | 193 g/km |
Bagasjerom: | 285/360 liter |
Priser | |
Denne modellen: | 1.118.000 kroner |
Med utstyr: | 1.461.905 kroner |
Pluss | Høyt komfortnivå på langtur |
Kraftig motor | |
Glimrende utseende | |
Minus | Ikke like sportslig som BMW-en |
Oppleves litt gammel | |
Blir dyr når utstyret lastes på | |
Design | Mercedes-Benz E-Klasse har vært på markedet siden 2016. Det merker du, men kabrioletutgaven tåler alderen godt. |
Førermiljø | Du sitter forholdsvis lavt om du vil og betjeningen er god. Interiøret for det meste solid og påkostet. |
Kjøreegenskaper | Selv om denne bilen nok er ment for dem med høye krav til komfort, er den slett ikke håpløs i svinger heller. |
Ytelser | 367 hestekrefter er ikke voldsomt sammenlignet med AMG-modellene, men det er tilstrekkelig i en bil som dette. |
Plass | Det er bedre plass i baksetene her enn det er i BMW-en, men marginen er ikke stor. Bagasjerommet er litt mindre. |
Mye for pengene | Når prisen på en ferdig utstyrt BMW M440i betraktes, kan det virke som at Mercedes tar seg for godt betalt. |
8/10 | E 450 er en nydelig bil med helt riktig motor. Luksusfaktoren er høy, men det koster også i overkant mye. |
BMW M440i xDrive Convertible | |
Motor: | 3,0 l. R6 turbo |
Drivlinje: | Firehjulsdrift |
HK/kW/Nm | 374/275/500 |
HK/kW/Nm, elmotor (mildhybrid) | 11/8 |
0-100 km/t: | 4,9 sekunder |
Toppfart: | 250 km/t |
Egenvekt uten fører: | 1.890 kg |
L/B/H: | 477/185/139 cm |
Forbruk: | 0,78 l/mil |
CO2-utslipp: | 177 g/km |
Bagasjerom: | 300/385 liter |
Priser | |
Denne modellen: | 1.069.201 kroner |
Med utstyr: | 1.264.474 kroner |
Pluss | Herlig motor |
Spennende motorlyd | |
Kjøreegenskaper | |
Minus | Litt kjedelig interiør |
Snodig grill | |
Start og stopp | |
Design | BMW M440i xDrive ser elegant ut som kabriolet. Fronten krever muligens litt tilvenning, men i profil ser bilen lekker ut. |
Førermiljø | Interiøret er ikke utpreget luksuriøst, men inntrykket trekkes opp av uvanlig mye skinn. Infotainmentsystemet er utmerket. |
Kjøreegenskaper | Dette er BMW-ens store styrke. Dette er en bil du får lyst til å kjøre fort med – også over svingete alpepass. |
Ytelser | Mange elbiler er raskere, men motoren passer godt til bilen og du vil neppe savne mer effekt. |
Plass | Foran sitter du og din passasjer ypperlig. Bagasjerommet er noen liter større enn i Mercedesen, men baksetene er klaustrofobiske med taket på. |
Mye for pengene | Sammenlignet med den dyre Mercedesen gir BMW M440i mer moro for pengene. |
Score 9/10 | BMW M440i xDrive er lydløs med taket nede, varm og trivelig. Liker du kabrioletkjøring og vil ha med deg bagasje, er denne perfekt. |