På langtur: – En av bilene med lengst rekkevidde på markedet i dag

Les hele artikkelen

Rekkeviddeangst har vært det viktigste ordet i norsk bilbransje de siste årene. Det begynte så vidt med Think City rundt årtusenskiftet hvor rekkevidden var rundt 75 kilometer og ladetiden lang.

TILGJENGELIGHET: Hotel Ullensvang i Hardanger har godt med ladeplasser for elbiler, slik stadig flere andre hoteller også får.

Foto: Andreas Scheel

10 år senere dro Mitsubishi i-MiEV elbilsalget i gang, mens Nissan Leaf fra 2011 fikk det virkelig til å ta av med en rekkevidde på 175 kilometer og opptil 50 kw ladeeffekt. Dette er tall vi fnyser av i dag, men hvor langt kan du egentlig kjøre med en elbil og hvor lang tid tar det å lade?

Bilprodusentene oppgir såkalte WLTP-tall (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) som er et objektivt målekriterie når det gjelder rekkevidde. De oppgir også optimal ladekapasitet ut fra bilens teknikk.

NULL ANGST: Med 100 prosent batterikapasitet og 61 mils WLTP-rekkevidde kan Ford Mustang Mach-E Long Range RWD ta deg lenger enn du vanligvis orker uten å stoppe for å lade.

Foto: Andreas Scheel

Rekkevidden eller ladeeffekten er imidlertid ikke fasitsvar, da variablene er mange. Rekkevidden påvirkes av alt fra temperatur og kjørestil til topografi og last. Ladekapasiteten avhenger av både batteritemperatur, fyllingsgrad og reell effekt fra ladestasjonen, for å nevne noe.

Varmblodshest

En av bilene med lengst rekkevidde på markedet i dag er Ford Mustang Mach-E Long Range RWD som har 610 kilometer ifølge WLTP. Ladekapasiteten oppgis samtidig til 150 kW, noe som skal kunne gi deg 119 kilometers rekkevidde på ti minutter.

DER INGEN SKULLE TRU……..: En biltur på Vestlandet gir deg en rekke opplevelser, utsikter og inntrykk vi østlendinger bare kan drømme om.

Foto: Andreas Scheel

Bilen har et batteri på 99 kWh brutto eller 88 kWh netto, som forsyner motoren med nok strøm til å yte 294 hestekrefter og 430 Nm i dreiemoment. Det betyr en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,2 sekunder og en toppfart på 180 kilometer i timen, noe som holder i massevis til all normal kjøring.

Med en pris fra 509.100 kroner kommer bilen dessuten godt ut hvis du regner pris pr. kilometers rekkevidde, samtidig som bilen er relativt stor. Med en omfattende teknologipakke som inkluderer B&O stereo, 360 graders kamera, elektriske seter og panoramatak, samt spesiallakken Infinitive Blue koster testbilen 556.400 kroner.

At bilen kun har bakhjulsdrift skremmer nok noen fra å kjøpe denne versjonen, men med firehjulstrekk får du likevel 540 kilometers rekkevidde, men da øker prisen med 50.000 kroner også.

EPLEHØST: Dronningstien fra Kinsarvik til Lofthus er en spektakulær og slitsom fjelltur og når du kommer ned fra fjellet er det selvbetjening av fersk og kald eplemost.

Foto: Andreas Scheel

Strømsløsing

Med fullt batteri ved Frogn videregående skole og med Hotel Ullensvang i Hardanger som destinasjon 368 kilometer unna, begynte turen ugunstig med den bratte Oslofjordtunnelen som første strekning. Å lade et fullt batteri går nemlig ikke, noe alle som bor på toppen av en ås bør merke seg.

FULL TANK, TAKK: Destinasjonsladere er ofte ikke hurtigladere, men bor du på hotell kan du ta hele natten til hjelp.

Foto: Andreas Scheel

Noe av kjøringen foregikk dessuten på motorvei, noe som betyr betydelig høyere forbruk enn det rekkevidden er basert på. Kjøringen opp Numedal og over til Dagali, Skurdalen og Geilo før klatringen opp og over Hardangervidda på riksvei 7 til 1.250 meter over havet spiser dessuten mye strøm.

Det er ikke alt du klarer å regenerere ned de bratte og svingete veien ned til Eidfjord heller, så rekkevidden får svi. Sleng på et par forbikjøringer av bobiler og andre sinker, samt bråbremsinger på grunn av sløve sjåfører og sauer i veien og WLTP får kjørt seg.

VESTLAND, VESTLAND….: Utsikten fra Hotel Ullensvang ut over Hardangerfjorden gjør at du gjerne lar elbilen stå lenge til lading.

Foto: Andreas Scheel

På grunn av varierende temperatur fortalte dessuten bilens infotainmentsystem at 8 prosent av forbruket gikk til klimaanlegg, 3 til å regulere batteriet og 3 til tilbehør, som stereo, setejustering, vinduer og vindusviskere. Det betyr at 86 prosent gikk til kjøring så skal du tyne rekkevidden må du være fokusert og kald.

Økonomikjøring

Ved ankomst viste batteriet 27 prosent og 127 kilometers rekkevidde, noe som ville bety at totalt 495 kilometer før batteriet var tomt. Ikke helt de 617 bilen oppga ved start, men det var da heller ikke forventet, selv om NAF i sin store rekkeviddetest klarte å tyne 617,9 kilometer ut av bilen før strømmen gikk. De to erfarne økosjåførene Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil har for øvrig kjørt en identisk bil hele veien fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør, en strekning på hele 807,2 (sic.) kilometer, uten å lade underveis.

LANGTURBIL: Komforten i en Ford Mustang Mach-E er god nok til å kjøre i seks timer over fjellet uten å stoppe for å hvile – eller lade.

Foto: Andreas Scheel

Uansett hvor sakte og økonomisk du kjører, må du før eller siden lade. På en 150 kW hurtiglader tok bilen i løpet av 30 minutter 49,293 kWh strøm, tilsvarende 330 kilometers kjøring. Noe som samtidig ga tid til spise- og tissepause, og har du hund eller småbarn i bilen, kan de ha godt av å strekke på bena også.

11 kilometers kjøring pr. lademinutt er ikke mye dårligere enn Fords egen skrytebrosjyre som sier 119 kilometer på 10 minutter. Det betyr at du med enkelte pauser kan komme så langt og så fort du ønsker uten rekkeviddeangst, og det er kun den mentale barrieren som hindrer deg fra å kjøpe elbil.

Med dagens strømkrise begynner imidlertid prisen på ladingen også å bli en faktor, enten du lader hjemme med strømstøtte, på hytta til full pris eller på hurtig- og destinasjonsladere på din vei. Bli imidlertid ikke overrasket om myndigheten tar grep som vil gagne elbileierne dersom bensinprisene skulle konkurrer ut ladeprisene. 

Ford Mustang Mach-E GT

 

Drivlinje To elmotorer, AWD

HK/kW/Nm 487/358/860

0-100 km/t 3,7 sek.

Toppfart 200 km/t

Vekt 2.273 kg

L/B/H 474/188/161 cm

Batteri (netto) 91,0 kWh

Rekkevidde WLTP 500 km

Ladeeffekt 150 kW

Tilhengervekt 750 kg

Bagasjerom 100+402/1.421 liter

Pris fra 472.300 kr

Denne modellen 675.500 kr

Denne med utstyr 698.500 kr