Overgår seg selv med sin nye supersportsbil

Les hele artikkelen

Videobildet i sladrespeilet redder noe av sikten bakover, men det dominerende motorrommet ødelegger alt av utsyn bakover og dødvinkler ved kjøring på flerfeltsvei. Selv sidespeilene sliter med å formidle noe som helst nyttig over de enorme hjulbuene. Er det klart forover er det likevel bare å gi gass og skifte fil på italiensk manér, for ingen klarer uansett å holde følge med deg.

VALGFRITT: Et kommandohjul mellom setene lar deg velge kjøreoppsett og justere støtdemperne.

Foto: Håkon Sæbø

Det skyldes i all hovedsak den tre liter store V6-motoren som med Formel 1-teknologi yter hele 630 hestekrefter. Tørrsumpsmøring, forkammer til sylinderne, tverrstilte doble tennplugger og todelt innsprøytningssystem er bare noe av det som øker effektiviteten til et nivå du vil digge. Responsen er uovertruffen, turtallsregisteret en nytelse, lydbildet himmelsk og kreftene på grensen til skremmende.

Bridgestone Potenza-dekk i 305/30 og 245/35-profil på 20-tommers spesialfelger sliter riktignok med å bite seg fast i høstkald asfalt, men du skjønner raskt hva som bor i bilen. Selv om du ikke har bestilt karbonfelgene til 262.350 kroner. Oppover i girene får dekkene mer tak, men fartsgrenser og risikoanalyser setter en stopper for full utfoldelse.

FORM OG FUNKSJON: Den lave fronten og de mange gapende luftåpningene har viktige funksjoner under kjøring.

Foto: Håkon Sæbø

Lav og lett

Kombinert med de mange hestekreftene er vekten på 1.500 kilo og tyngdepunktet tilsynelatende helt nede på underlaget, noe som gir en surrealistisk gokartfølelse. Styringen er samtidig så direkte at det føles som om hendene griper tak i asfalten og flytter bilen dit du vil, uansett hastighet og rattutslag.

Da nyter du samtidig godt av en bil hvor praktisk talt all vekt er plassert mellom akslingene som har 2,7 meters avstand. Det gjør bilen balansert, forutsigbar og enkel å håndtere. I hvert fall hvis du motstår fristelsen av å sette bilen i kjøreprogrammet Corsa hvor stabilitetssystemet ESC kobles ut. I Sport tillater bilen litt leking med rumpa og bakhjulene, så du kjenner hvor nøytral den er i sin oppførsel, men på offentlig vei i lånt bil holder det med litt.

STOPP: De store hjulene fylles opp av karbonkeramiske skiver som sammen sørger for god bremseeffekt.
Foto: Håkon Sæbø
MODERNE: Det digitale instrumentpanelet endres i takt med valgt kjøreoppsett.
Foto: Håkon Sæbø
FORZA ITALIA: En smal flaggstripe under logoen på dashbordet bekrefter hvor bilen er laget.
Foto: Håkon Sæbø
NY: blant detaljene på MC20 er Maserati-logoen, som har fått en ny fargekombinasjon.
Foto: Håkon Sæbø

Når du benytter gasspedalen, og da spesielt i Sport og Corsa med åpne eksosspjeld, nyter du godt av et lydbilde som beskriver nøyaktig hva du driver med. I de laveste girene skjer det så fort at du så vidt får med deg turbohvinet og den sprø og grove karakteristiske V6-rumlingen i takt med turtallsøkningen før du må gire. Noe av overtrykket bevares for å bistå deg i neste gir, og fra tredje gir og oppover rekker du å nyte lyden bedre.

GUDDOMMELIG: V6-motoren i MC20 har fått navnet Nettuno oppkalt etter byen rett sør for Roma, men også planeten og havguden.

Foto: Håkon Sæbø

Du skjønner da at dette er noe helt spesielt og ærlig som bare beskriver det som faktisk skjer på en forbilledlig måte. Støy fra hjulene, vinden og partikler fra underlaget som slår opp i hjulbuene og under dørene må du leve med da støydemping ikke er prioritert.

SOMMERFUGLDØRER: Enhver supersportsbil med respekt for seg selv har dører som skiller seg ut fra den gemene hop.

Foto: Håkon Sæbø

Formel 1-teknologi

Det finnes landeveier med så mange svinger og så lite trafikk at du kan utnytte store deler av bilen i moderate hastigheter, men å ikke ta denne bilen på bane er en fornærmelse mot ingeniørene i Modena, som endelig har laget en bil helt uten hjelp fra storebror i Maranello.

Litt hjelp av racingingeniørene hos Dallara Automobili har de riktignok fått i å lage førerkabinen i karbon, understellet i aluminium og motorfestene. Er det bra nok for Formel 1, IndyCar og formel E, er det bra nok for MC20 også. Toppfarten på over 325 kilometer i timen bør utnyttes i Tyskland og ikke i Danmark på vei til å rekke fergen hjem.

BRUTAL: Store hjul og karbon rundt baut sørger for et utseendet som står i stil til ytelsene og kjøreegenskapene.

Foto: Håkon Sæbø

Selv om du ikke tester toppfarten kan du få glede av de store, ventilerte og perforerte karbonkeramiske skivebremsene til 145.750 kroner. De har ingen problemer med å få ned farten på den relativt lette bilen og de frister deg til å utsette bremsepunktet lengst mulig. Det bør ikke by på problemer uansett, med mindre du feilberegner fullstendig.

To differensialer

En åttetrinns girkasse gjør ikke noe mer hokus pokus enn å sjalte opp og ned slik du ønsker i Drive, avhengig av kjøreoppsett og kjørestil. Du kan i tillegg overstyre den manuelt med de store karbonhendlene på rattstammen, eller låse bilen i manuell med knappen mellom setene. Der sitter også knappen for revers, som heldigvis er koblet opp mot ryggekameraet.

VINGER: Maserati MC20 er så spesiell at den selvfølgelig også må ha spesielle sommerfugldører.

Foto: Håkon Sæbø

Når kreftene øses ut av girkassen går de gjennom en avansert differensial, med en mekanisk brems, som kan oppgraderes til en elektronisk versjon for enda bedre og raskere fordeling til 29.150 kroner. Dette er det trolig kun de beste og de galeste som vil kjenne forskjell på, med mindre du får glede av det på glatt underlag. For å optimalisere kraftoverføringen gjennom hele drivlinjen under akselerasjon er bilen dessuten utstyrt med en Launch Control som aktiveres med en knapp på rattet.

Bak dette kan du velge mellom komfortable seksveis elektrisk justerbare sportsseter som holder deg mer enn godt nok fast, eller kline til med støpte bøtteseter til 80.163 kroner. Å bruke 7.288 kroner på et karbonratt med alcantara i gripsonene fremstår som en bedre investering, men det er mye morsomt å bruke penger på.

RYDDIG: Få funksjonsvelgere og en liten berøringsskjerm kler bilen godt og dekker alle behov for komfort- og kjørefunksjoner.

Foto: Håkon Sæbø

Dyrt og deilig

En utvendig karbonpakke til 466.400 kroner hever bilens uttrykk fra en heftig sportsbil til et motorisert smykke. En innvendig karbonpakke til 87.450 kroner hever inntrykket der også, slik det prisbelønte stereoanlegget fra Sonus Faber til 51.013 kroner også gjør. Trelags spesiallakk i Giallo Genio hvit perlemor til 131.175 kroner er billigere enn matt lakk, men gjør bilen til et levende kunstverk i skarpt solskinn.

KARBON: eksteriørpakken i karbon er svinedyr, men gjør at bilen ser fantastisk ut.
Foto: Håkon Sæbø
KARBON: Interiørpakken i karbon kler bilen meget godt, spesielt sammen med alcantara og lasersøm.
Foto: Håkon Sæbø
EFFEKTIV: For å optimalisere akselerasjonen er bilen utstyrt med Launch Control.
Foto: Håkon Sæbø
FORMER: Proporsjonene, linjene og detaljene gjør Maserati MC20 til en utpreget superbil.
Foto: Håkon Sæbø

Det gjør for øvrig utformingen av karosseriet også med sine elegante linjer, velformede paneler og tøffe detaljer hvor alt har en funksjon. Den lave gapende fronten, skrånende taklinjen, utallige luftinntak og muskuløse hekken toppes bare av dørene som åpnes som vingene på en sommerfugl.

Du ser ikke den flate og aerodynamiske undersiden, men du vil trolig ha glede av den i høye hastigheter. Dessuten bør du heve fronten over fartsdumper og andre grove ujevnheter, selv om hevemekanismen koster 43.725 kroner.

LUFT: Bilen har åpninger både på sidene og i plexiglasset over motoren for å sørge for luft og kjøling.

Foto: Håkon Sæbø

Norges eneste Maserati-forhandler Autoxo Sport på Billingstad har allerede hjulpet flere kunder med å spekke opp MC20 til perfeksjon, og de gjør det gjerne igjen.

Praktisk minimalisme

Interiøret i karbon, alcantara, skinn og såkalt lasersøm omgir deg på alle kanter, mens betjeningspaneler, brytere og knapper er holdt til et minimum. En liten berøringsskjerm plassert lavt i midtkonsollen har alle nødvendige komfortfunksjoner, mens et elegant kommandohjul for kjøreoppsett er plassert foran girvelgerne mellom setene.

Noe av betjeningen kan også skje fra rattet når du har tid til det. Det har du ikke når du gjør ditt ytterste for å utnytte all effekten, de heftige kjøreegenskapene, lyden og gleden maksimalt. Det gjør ikke noe, for når Maserati MC20 yter sitt ytterste, er du pent nødt til å gjøre det samme.

Maserati MC20

 

Motor3,0 liter V6 T

HK/kW/Nm630/463/730

0-100 km/t2,9 sek.

Toppfart325 km/t

Vekt1.500 kg

L/B/H467/197/122 cm

Forbruk1,09 l/mil

CO2 utslipp WLTP303 g/km

Bagasjerom 150 liter + frunk

  • Pris

Fra 2.799.900 kr

Pris denne: 4.100.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Motor

Design

  • Minus

Dødvinkel

Støy

Fartsgrenser

  • Design

MC-20 er et smykke som ikke legger skjul på hva som er hensikten med bilen.

  • Førermiljø

Moderne, innholdsrikt, minimalistisk og godt tilpasset bilens bruksområder.

  • Kjøreegenskaper

Lettkjørt og forutsigbar, men også utfordrende for dem som utnytter potensialet.

  • Ytelser

Du behøver ikke engste deg for å bli frakjørt for å si det sånn.

  • Plass

Storvokste får god plass og en fin sittestilling, mens weekendbagen ligger bak.

  • Mye for pengene

Du får det du betaler for, selv med mye dyrt ekstrautstyr.

  • Konklusjon 10

Ikke mulig å lage en bedre sportsbil til denne prisen.