«Dritkul farge!»
«Hvor mange hester har’n?»
«Kan jeg ta et bilde?»
Er du i tvil om hvorvidt interessen for heftige biler er stor her i landet, bør du ta deg en kjøretur i en BMW M3 Competition i fargen Isle of Man Green metallic. Det vil si før du i det hele tatt får satt deg inn i bilen omringes du av både entusiaster, andre nysgjerrige og barn i alle aldre som tar bilder, kommenterer og spør.
Mange legger i tillegg merke til bilens M Carbon eksteriørpakke, M keramiske bremser og spesiell M felger, som både ser bra ut, gjør noe med egenskapene og øker prisen. Det iøynefallende karbontaket, de to doble eksosrørene i en kraftfull diffusor og den gigantiske nyregrillen omringet av gapende luftinntak skriker også etter oppmerksomhet, og får det.
Mer karbon
Når du så åpner døren på den nye BMW M3 og de heftige bøttesetene i karbon åpenbarer seg, blir ikke interessen mindre. Tofarget Merino skinn, lekker alcantara og mer karbon fører til ytterligere kommentarer og spørsmål.
Lyden fra eksosrørene når du starter opp er ikke like heftig som i gamle dager, men tilskuerne skjønner likevel at dette er noe eget. Spesielt når knappen for sportseksos lyser.
Vel ute på veien er ikke interessen noe mindre da medtrafikanter gjør alt fra å blinke med lysene og gi deg en tommel opp, til å foreta halsbrekkende manøvrer for å få tatt bilder eller forsøke å kjøre fra deg. Det siste kan de fleste bare glemme, for BMW M3 Competiton er heftig.
To og fire
På papiret blir den både raskere, heftigere og tryggere når bilen snart kommer med xDrive firehjulstrekk. Da øker samtidig fremkommeligheten, prisen og vekten, men noe av lekenheten forsvinner. Det er det nemlig mye av i en bil med 510 hestekrefter på bakhjulene.
Som hos Porsche 911 er bakhjulene større enn forhjulene, så med Michelin Pilot sport 4 S i 285/30 og 275/35-profil på 20 og 19-tommers felger respektive får du det grepet du fortjener.
Med de nevnte bøttesetene i såkalt M Race Track Pack er ikke bilen skapt for langturer, selv om du kan justere både tilt, rygg og sidevanger. Utfordrer du i stedet de fysisk lovene med ratt og pedaler angrer du likevel ikke på at du brukte 161.200 kroner ekstra.
I tillegg til setene og felgene får du da også karbonfiber interiør, Head-up display og M Driver’s Pack, som består av kjørekurs og økt toppfart. Du kan om du ønsker i tillegg slenge på stor hekkspoiler, eksosanlegg i titan og enda større felger, men det kan bli for mye av det gode.
Trang og hissig
Det kan være litt kronglete å presse seg ned mellom rattet og de høye sidene på førersetet, men så sitter du til slutt fast og godt, når fysiske lover, g- og andre krefter forsøker å slenge deg ut av det.
Selv i standardoppsettet Road og Comfort blir bilen hissig når du gir full gass. De fleste kjøresystemene er da forsiktig satt opp, inkludert stabilitetsprogrammet DSC som avliver alle forsøk på hjulspinn, sladding og risiko.
Derfra kan du velge og trykke i et utall oppsett på alt fra visningsform i instrumentpanel og head-up display i M Mode, til motorstyring, understell og DSC samt girkasse og eksoslyd i Setup. M Mode har i tillegg til Road også Sport og Track, mens Setup bruker begreper fra Efficiency og Comfort, til Sport og Sport Plus.
Alt dette kan imidlertid forhåndsinnstilles individuelt på de to røde M1 og M2-knappene på rattet, så slipper du å irritere deg over komplisert og tidkrevende oppsett.
Flere valg
Den velfungerende åttetrinns automatkassen har tre såkalte Drivelogic-innstillinger som bestemmer sjaltehastigheten. DSC har i tillegg til On og Off også funksjonen MDM (M Drive Mode) som tillater noe hjulspinn og skrens, men den virkelig avanserte innstillingen kommer når du skal velge bilens Drift Mode.
Her kan du velge graden av hjulspinn i ti steg avhengig av ønsker og behov. Sammen med bilens aktive M differensial skal du da kunne drifte så mye du tør og kan. Dette bør utprøves og læres på bane eller annet lukket område, men det har noe for seg og gjør at bilen er noe du kan utforske og bli stadig bedre på over tid.
Systemet inneholder også en M Drift Analyzer som registrer og bedømmer kjøringen, slik også en M Laptimer gjør når du kjører på bane. God drifting er ikke ensbetydende med gode rundetider så de bør ikke nødvendigvis kombineres, men det er flere måter å leke på.
Leken og trygg
På offentlig vei skjer det best og tryggest med M Mode i Sport, DSC i MDM og de fleste kjøresystemene i Sport og Sport Plus. Da er bilen sprekere enn de fleste, leken som få og likevel tryggere enn mange andre. Forutsatt at du er like god til å bruke bremsepedalen som gasspedalen, for hastigheten blir høy før du får sagt «Oi, oi, oi».
Giret kan velges i Drive, Sport og Manual, hvor noen ekstra store hendler i karbon på rattet lar deg sjalte slik du selv vil. Noe som kommer godt med hvis du kjører aktivt på landeveien og ikke skal tømme alle girene eller kjøre med unødvendig høyt turtall på rettstrekkene.
Selv om 7-serie og X7 har stor nyregrill, er det 4-serien og M3 som har fått den dristige grillen i hele frontens høyde. Noen elsker å hate den, men den vokser seg stadig penere for noen av oss. Hvis nytt og dristig design hindrer deg i å kjøpe en bil hadde du kanskje kjørt Boble fortsatt? Da hadde du riktignok også fått oppmerksomhet, men ikke den samme kjøregleden.
BMW M3 Competiton
Motor3 liter R6 T
HK/kW/Nm510/375/650
0-100 km/t3,9 sek.
Toppfart290 km/t
Vekt1.730 kg
L/B/H479/190/143 cm
Forbruk1,0 l/mil
CO2 utslipp WLTP234 g/km
Bagasjerom480 liter
Pris fra 1.124.797 kr
Pris testbil 1.530.273 kr
Pluss
Design
Kjøreegenskaper
Motor
Minus
Krever tilvenning
Fristende utstyr
Harde seter
Design
Den voldsomme nyregrillen skremmer noen, men alt annet digges av alle.
Førermiljø
Savner runde klokker, men ellers er det lekkert, brukervennlig og omfattende.
Kjøreegenskaper
Frekk og leken med avanserte drifting-programmer for viderekomne.
Ytelser
Både akselerasjon og toppfart er på øverste hylle.
Plass
Ikke vanskelig å forsvare familiealibiet.
Mye for pengene
Ekstra pakker øker prisen og kjøregleden, men reduserer allsidigheten.
Konklusjon 9
Leken og iøynefallende sportsbil med plass til hele familien.