2022 markerer 120-årsjubileet for den første internasjonale seieren for en britisk bil i racing.
Brøt fransk dominans
Det var i 1902 at Selwyn Francis Edge vant det allerede prestisjefylte «Gordon Bennett Cup» fra Paris til Innsbruck i en Napier drevet av en 6,5-liters firesylindret motor på 40 hestekrefter. Til da hadde franske biler vært nærmest totalt dominerende i alt av bilsport siden starten i 1894.
Vinnerbilen fra Napier var lakkert grønn, og da Napier stilte med enda kraftigere maskineri de to påfølgende årene var også disse bilene lakkert grønne. En farge som senere skulle bli nasjonalfargen til England i racing.
Samling i London
Både S.F. Edges vinnerbil fra 1902 og racerne fra 1903 er bevart, og lørdag 5. november vil de legge av gårde fra Hyde Park i London i grålysningen.
Selve vinnerbilen fra 1902 eies i dag av den argentinske forretningsmannen og storsamleren Daniel Sielecki. Sammen med National Motor Museum og Evert Louwman i Nederland, som eier de to andre bilene, sørger han for en unik gjenforening av de tre berømte racerbilene.
Giganter
Det er ikke akkurat småbiler det er snakk om, selv om de bare har to seter og knapt noe karosseri å snakke om.
1903-modellen fra National Motor Museum har en 7,7-liters 50 hestekrefters motor, mens Louwmans utgave fra samme år er enda større. Den ble bygd med tanke på Gordon Bennett-løpet i 1904 med en 11,1-liters motor på 110 hestekrefter.
Alle tre bilene vil være blant de kraftigste deltagerne når nærmere 400 biler eldre enn 1905 tar turen fra hovedstaden i retning Brighton på sydkysten innen mørkets frembrudd.
Inspirasjonskilde
«Det var seieren i 1902 som satte England på det internasjonale racingkartet og ble en inspirasjonskilde for den voksende racingindustrien som har munnet ut i verdensmesterskap i Formel 1 for bristiskbaserte team som Brabham, Lotus, McLaren, Mercedes, Red Bull, Tyrrell og Williams», sier Royal Automobile Club-sjefen Ben Cusson.