Oppgradert modell: – Jeg liker bilen og den kjører veldig bra

Les hele artikkelen

Volkswagen ID.4 er storebroren til ID.3 og selskapets store elektriske familiebil.

De første utgavene rullet ut på veiene tidligere i år og ID.4 har blitt et svært vanlig syn på norske veier. Den innehar faktisk tredjeplassen på bestselgerlisten så langt i år, med 5.630 biler, og har kun Tesla Model 3 (7.048 biler) og Toyota RAV4 (6.515 biler) foran seg på listen, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Volkswagen har også skjønt at nordmenn er gærne etter firehjulstrekk og fulgte dermed opp «vanlige» ID.4 med ID.4 GTX, som har trekk på alle hjulene. 

Hør denne ukens episode «Test ID.4 GTX + elbil nå eller aldri»:

Embed: Test ID.4 GTX + elbil nå eller aldri


Firehjulstrekkeren begynner på 456.000 kroner, har en rekkevidde på inntil 478 kilometer, kan trekke 1.200 kilo og gjør 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Bagasjerommet på 543 liter bør også være nok til både trillevogn, handleposer og bager. 

ID.4 GTX har ikke vært på markedet lenge og de første utleveringene var i løpet av sommeren. Allerede har seks biler rukket å finne veien til Finn, der den billigste ligger ute til 540.000 kroner og den dyreste har en prislapp på 579.000 kroner. 

– Hva synes du om ID.4 GTX, spør bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.

– Jeg liker den og den kjører veldig bra, svarer Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.

Sæbø har testet både Tesla Model Y og ID.4 GTX og mener at sistnevnte kjentes mer solid ut og at kjøreopplevelsen var med «smooth» sammenlignet med den amerikanske rivalen. 

– Understellet på den er kjempebra og godt over det Volkswagen har prestert de siste årene, sier Mørch Larsen. 

– Men det er både veldig mye «ja» og veldig mye «nei» med den bilen, legger bileksperten til. 

– Jeg synes iallefall den gir et veldig og godt inntrykk, og når jeg ser bilen på veien tenker jeg «smart av deg å kjøpe den bilen», mener Sæbø. 

– Det er en bil jeg anbefaler andre å kjøpe, men jeg ville ikke kjøpt den selv, påpeker Mørch Larsen. 

Hør forrige ukes episode «Test av Nio ES8 og elbilrevolusjon fra Mercedes-Benz»:

Embed: Test av Nio ES8 og elbilrevolusjon fra Mercedes-Benz