Gnisten i Opel-logoen er som skapt for den nye elektrifiseringen. Nye Astra blir i første omgang en femdørs hatch med bensin- og dieselmotorer i Europa, men her til lands skal det kun satses på ladbare hybrider. I 2022 kommer det også en Sports Tourer stasjonsvogn. Det er første gang Astra fås som ladbar hybrid. Internasjonalt er motoreffekten fra 110 til 225 HK.
Frir til ungdommen
Enhver bilprodusent med respekt for seg selv, snakker om å appellere til nye kunder, gjerne fra yngre aldersgrupper. Den britiske sjefdesigneren Mark Adams vektlegger at nye Astra er stolt av å ha tysk design, som er både imøtekommende og visuelt spennende.
Fronten er inspirert av nye Mokka og har designspråket Opel Vizor, som også preger SUV-ene Crossland og Grandland. Det er vingeformede «Intelli-Lux» LED-lykter, en lukket grill over støtfangeren til alle sensorene og en åpen under til luft. I tillegg til et multifunksjonskamera i frontruten, er det fire kameraer rundt bilen. Kameraene og fem radarsensorer, via «e-horizon» konnektivitet og «Intelli-Drive 2.0»-moduset, gjør bilen til dels selvkjørende. Teknologien kan justere farten i svinger, foreslå korrekt fart og bytte kjørefelt automatisk. Rattet har innebygd «hands-off detection», slik at man ikke lar seg friste til en lur. Head-up display inngår, samt langdistanse blindsonevarsling og 360-graders parkeringshjelp.
Nye Astra er kun fire millimeter lenger enn forgjengeren, men akselavstanden er 2.675 millimeter, som er en økning på kun 13 millimeter. Bilen er 4.374 millimeter lang og 1.860 millimeter bred. Frontlyktene består av 168 LED-lamper, 84 på hver side, á la Insignia og Grandland SUV. Med baksetene foldet ned er bagasjevolumet opptil 1.250 liter. Med setene på plass der de hører hjemme, og fører pluss fire passasjerer om bord, er volumet 422 liter.
230.000 kroner i Tyskland
– Ladbare hybrider er fortsatt viktig for det norske markedet. Enkelte som har kjøpt elbil har jo funnet ut etterpå at det ikke passer helt med deres bruksmønster. Nye Astra kommer først i to utgaver; ladbar-bensin med 180 eller 225 HK. Vi kommer i gang med salget mot slutten av året og håper å ha de første bilene i Norge i første kvartal neste år, sier PR-sjef Stein Pettersen hos Opel Norge.
Priser vil han nødig kommentere, til tross for at Opels nye adm. direktør Uwe Hochgeschurtz kan fortelle at en godt utstyrt variant vil koste 22.465 euro i Tyskland. Vel 230.000 kroner. Ordrebøkene åpner i oktober, med produksjonsstart i Rüsselsheim mot slutten av året.
– Det er for tidlig å si hvor mange biler vi kommer til å selge, og vi vet ikke hva som skjer med avgifter og incentiver rett før valget. Det er derfor for tidlig å gi en pris på bilene, men nye Astra er jo nødt til å være konkurransedyktig i C-segmentet, påpeker Stein Pettersen.
Volkswagen Golf eHybrid med 204 HK starter på 428.100 kroner. Rimeligere varianter som Ford Puma starter på 316.600 kroner, mens Toyota Corolla Hybrid koster fra 326.200 kroner.
Ren elbil i 2023
Nye Astra blir tilgengelig som en fullstendig batteridreven elbil i 2023, og navnet blir Astra-e. Modellen blir viktig for importøren, men det går bare én vei. Innen 2024 skal samtlige modeller være elektrifiserte. Innen 2028 skal samtlige biler i porteføljen være helt elektriske.
I mai viste Opel frem konseptet Manta GSE ElektroMOD, som byttet ut rekkefireren under panseret med en elmotor på 147 HK.
– Manta GSE ElektroMOD var i grunn en resto-mod. De hadde funnet en gammel Manta og bygd den om til elbil. Det var en one-off, en av en. Men det skal komme en ny Manta elbil før 2025, og det blir nok ikke en toseter, men heller en fireseter, forteller Stein Pettersen.