Skoda har fornyet logoen flere ganger opp igjennom årene, og den fjærkledde pilen som enkelte synes ligner på en supersonisk rapphøne har hengt med siden 1933. Men nå har fjær-pryden måtte vike for en ren tekstbasert logo, skrevet med en font de har laget selv.
Lesere med skarpe øyne kan kanskje mistenke at Skoda også har droppet den lille haken over «S»-en, som jo er ment å lage en «SJ»-lyd. Men Skodas interne font-snekkeri har snedig nok strukket den utover, presset den ned, og felt den inn øverst i bokstaven «S».
Barnesete i midten
En rekke fagre målsettinger om å resirkulere så mye som mulig av jordkloden så snart alle kjører Skoda leder frem til kveldens hovedattraksjon. Administrerende direktør Klaus Zellmer som tok over roret i juli 2022 viser stolt frem Skoda Vision 7S. Når laser-showet skrus av blir han stående foran en konseptbil med noen gjenkjennelige trekk.
Det er en avlang crossover-SUV, formet som en høyreist stasjonsvogn. Sammenhengende sidevinduer og digert panorama-tak gir godt lys på innsiden, der det er gjort plass til seks seter pluss et barnesete plassert midt inni. Dørene åpnes som på en låve, slik at det blir lett å ta bilder av interiøret. Dashbordet prydes av en skjerm på straks under 15 tommer, stående på høykant.
Minner om Volvo
I 2021 rullet HÃ¥kan Samuelsson frem Volvo Concept Recharge. Det var en avlang stasjonsvogn med litt SUV i slekten.
Rene flater og sammenhengende glass langs sidene og i taket gav mye naturlig lys, og de to digre dørene var hengslet slik at hele siden på bilen kunne åpnes. Volvo Concept Recharge hadde fire generøse kaptein-stoler, men det var lett å se at den kunne bli en syv-seter.
Stasjonsvognen lever
Det kan se ut til at stasjonsvognen er i ferd med å gjøre comeback som biltype, med de to folkekjære merkene Volvo og Skoda i front. Men konseptbilen Vision 7S har flere finurlige funksjoner på lur.
Den er bygget på MEB-plattformen, og Skoda har gitt den noen foreløpige tall som nesten garantert blir justert før lanseringen i 2026. Siden bilen er strukket ut til over fem meter, får de plass til 89 kW batteri i gulvet. Maksimal ladeeffekt skal være 200 kW, og rekkevidden oppgis til 600 km WLTP. Alle disse verdiene vil avhenge av faktorer som firehjulstrekk eller ikke, størrelsen på hjulene, og hvorvidt en går for stort eller lite batteri.
Unikt med syvseter
Adm. Dir. I Skoda Klaus Zellmer svare gjerne på noen spørsmål om Skodas nye giv.
Er denne bilen en indikasjon på at Skoda nå beveger seg oppover og blir et mer premium merke?
– Vi har valgt slagordet «Explore more» for denne presentasjonen, og Skoda Vision 7S viser hvordan vi planlegger å utforske markedet som ligger utenfor det Volkswagen gruppen allerede har som kunder, sier Zelmer. Han poengterer at det ikke finnes noen syvseter tilgjengelig fra de andre merkene under samme paraply, og at Vision 7S sånn sett vil appellere til helt nye kunder.
Kan bli flere
Betyr det at vi ikke kommer til å se tilsvarende modeller fra Volkswagen, Audi eller Seat med tanke på at denne også bygger på MEB-plattformen?
– Jeg kan ikke svare på hva ledelsen i Volkswagen vil bestemme seg for å gjøre, men vi tilfører noe helt nytt til markedet med Vision 7S, sier Zelmer.
Hardt i Kina
Det har dukket opp en rekke kinesiske merker i det siste, hvordan ser du Skodas posisjon i forhold til dem?
– Det er for tidlig å snakke om prising, og markedet i Kina er preget av sterk konkurranse, sier Zelmer. Han fortsetter med at Skoda har lange tradisjoner, er et svært godt etablert merke, og det alltid vil være kundenes preferanser som bestemmer hvilken vei markedet går.
Krok
Et spørsmål dukker ofte opp når folk snakker om elbil i Norge, kommer denne til å få mulighet for tilhenger-krok?
– Den kommer ikke på markedet før i 2026, men vi tror på å lytte til kundene våre, og hvis det er et ønske er jeg sikker på at den vil kunne få det som tilvalg, sier Zelmer med et stort smil.
Underbitt
Fronten preges av et kraftig underbitt, laget av resirkulerte bildekk. Sammen med det smale sorte panelet over og de smale lyktene minner den litt om James Bond skurken «Jaws» fra filmene «Moonraker» og «The spy who loved me».
Materialet kler nedre del av bilen, og avslutter med en tilsvarende tanngard bakerst. Gulvet inni kupeen er også støpt av det samme, men det blir nok neppe å se i den endelige utgaven. På innsiden er de store dørene kledd med miljøriktig materialer, og de kan vise frem grønne skogs-landskap, i tillegg til at det går an å tegne på dem med fingrene hvis turen blir lang.
Relax
Siden det er en elbil kan det jo bli nødvendig med ladestopp langs veien. En av representantene for Skoda lener seg inn i kupeen og trykker på en knapp, for aktivere «Relax»-modus.
De to fremste setene snur seg delvis rundt, skjermen roterer ned i horisontal stilling og pedalene forsvinner inn i torpedoveggen. I utgangspunktet er det ment å skape en litt mer hjemlig atmosfære når bilen står stille, men det er lett å se for seg at det også kan benyttes i en eventuell selvkjørende utgave av bilen.
To til
Som nevnt vil den ferdige utgaven ikke komme på markedet før i 2026, men før det har Skoda planer om å lansere to elektriske modeller. Den ene skal bli en liten crossover-SUV i B-segmentet, mens den andre blir en (overraskende nok) crossover-SUV i det sterke C-segmentet.