Nye Polestar 3

Les hele artikkelen

Med kinesiske eiere og røtter i Sverige har Polestar hatt stor suksess i Norge med sin elbil Polestar 2. Hele 8.681 biler er registrert siden lanseringen i 2022, i tillegg til 13 eksemplarer av Polestar 1, som er en sportslig og kostbar plugg-inn-hybrid med 600 hestekrefter.

POPULÆR: Med over 8.000 solgte biler på to år er Polestar 2 blitt en vanlig syn på norske veier.

Foto: Andreas Scheel

Selskapet har tidligere varslet flere nye modeller med betegnelsene 3, 4 og 5 som skal lanseres de neste tre årene, og nå er det offisielt at den nye SUV-en Polestar 3 skal bygges i USA og Kina og blir lansert i oktober 2022. Dette er selskapets første SUV og bygges på samme plattform som den kommende elektriske Volvo XC90, men får kun to seterader mot Volvos tre. 

Vil være sportslig

– Polestar 3 er SUV-en for den elektriske tidsalderen. Designidentiteten vår utvikles med denne store luksuriøse elbilen, med en tydelig særegen merkevareidentitet. Med denne bilen, bringer vi «sport» tilbake til SUV-en, tro mot våre røtter fra motorsporten, sier Polestar-sjefen Thomas Ingenlath i en kommentar.

FLERE MODELLER: Allerede i 2020 viste Polestar-sjef Thomas Ingenlath frem konseptbilen Polestar Precept, som nå er besluttet lansert som Polestar 5 i 2024.

Foto: Polestar

Vel så viktig for elbilinteressen er rekkevidden. De neste tre elbilene fra Polestar vil trolig få et batteri på opptil 103 kWh, med en målsettingen om en WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer.

Batteriet vil benytte et 800 volts system tilsvarende det blant annet Porsche og Audi har i sin heftigste elbiler, noe som trolig vil bety en ladekapasitet på rundt 250 kW. Dermed vil batteriet kunne lades til 80 prosent på rundt 20 minutter under gunstige forhold.

Blir selvkjørende

Tekniske detaljer vil ikke bli sluppet før lanseringen i oktober, bortsett fra at bilen vil få firehjulsdrift og at den over tid får autonom selvkjøring på motorvei ved hjelp av den markedsledende LiDAR-sensoren fra Luminar og sentralisert prosessorkraft fra NVIDIA.

SPORTSBIL: Polestar 1 er en sprek coupé med 600 hestekrefter fra en plugg-inn-hybrid firehjulsdrevet drivlinje og en pris på rundt 1,5 millioner kroner.

Foto: Polestar

Det er også ventet at Polestar vil lansere sin nye P10 motor som skal yte opp mot 450 kW eller 603 hestekrefter. Med en litt mindre elmotor på forhjulene er det ventet at totaleffekten kan være så høy som 650 kW eller 871 hestekrefter. Dette vil selvfølgelig få betydning for prisen som anslås av flere til å begynne på rundt 700.000 kroner.

Om de heftigste ytelsen vil vente til den mer sportslige Polestar 4, som er ventet lansert høsten 2023 gjenstår å se, da dette er en bil som skal ta opp kampen med blant annet Porsches elektriske Macan. Responsen på konseptbilen Polestar Prececpt fra 2020 ble samtidig så god at den nå er besluttet lansert som Polestar 5 i 2024. I tillegg har selskapet presentert konseptbilen Polestar O2, en roadster som gjør at kabrioletelskere har noe å se frem til.

KABRIOLET: I tillegg til de tre nye modellene som er besluttet lansert, viste Polestar nylig frem sitt Roadster Consept kalt Polestar O2, som uten tak vil gi mye luft til passasjerene.

Foto: Polestar

– Polestar 3 er en svært viktig milepæl for selskapet vårt, som øker veksttakten og fører oss inn i neste fase, legger Ingenlath til.

Denne lanseringen passer derfor godt, da Polestar planlegger en børsnotering på Nasdaq i en foreslått virksomhetssammenslåing med Gores Guggenheim, Inc. (Nasdaq: GGPI, GGPIW og GGPIU), som forventes fullført i første halvdel av 2022.