Ny utgave av gammel favoritt

Les hele artikkelen

Princess har laget en helt ny versjon av deres V50, som ble vist frem for første gang på yacht-messen i Cannes i september. Etter at Antony Sheriff tok over som adm. direktør i Princess i 2016, har nye modeller blitt designet av Pininfarina og Olesinski.

PININFARINA: Den nye Princess V50 Open er ført i pennen av Pininfarina, med elegante og sportslige linjer. 

Foto: Ragnvald Johansen

Princess V50 er en trivelig familiebåt med en startpris på 11.571.875 kroner, men det er noe ved linjene til Pininfarina som gjør den svært attraktiv, selv blant tusenvis av utstilte båter. På midten av 90-tallet fikk Peugeot hjelp av Pininfarina til å designe 406 coupe, og resultatet ble såpass lekkert at enkelte lurte på om det var en Ferrari.

Alt på en flate

En av de store fordelene med Princess V50 Open ligger i navnet. Med det åpne dekket blir det en innbydende og sosial båt, der det er lett for alle å samles til felles opplevelser på sjøen.

SOSIALT: Det åpne dekket på Princess V50 Open innbyr til sosiale sammenkomster på sjøen. 

Foto: Ragnvald Johansen

Familier med barn og folk som har levd en stund er ofte interessert i å flytte inn i leiligheter med alt på en flate, de førstnevnte fordi det er lett å ha oversikt over barna og de godt voksne fordi en slipper å gå trapper. De samme årsakene taler for å velge Princess V50 Open for begge gruppene, da det ikke er noen flybridge en skal klatre opp på for å nyte solen.

Elegant løsning

I stedet kan en legge seg på den digre solsengen akterut som i kjent Princess still har justerbare nakkeputer. Den er plassert oppå et digert oppbevaringsrom der en kan stue unna bagasje, fendere og annet. Overalt kryr det av lekre detaljer og fine løsninger.

BAGASJEROM: Innenfor den store luken akterut på Princess V50 Open er det et stort bagasjerom.

Foto: Ragnvald Johansen

Ferskvanns-dusjen for å spyle av seg etter et bad sitter integrert i trappen på styrbord side. Det er kun to blanke metallbeslag synlig like under det øverste trinnet. Når du trekker i det venstre kommer dusjen ut, mens det høyre justerer temperatur. Kryssholtene er montert på beslag som fortsetter litt nedover skutesiden, for å hindre at tauene gnager direkte på glassfiberen.

Nye stoler

Sofaen inne i cockpiten er gedigen med store myke puter, med et stort eikebord i midten. Dette er en båt for lange late dager på sjøen, med familie og venner. Førerposisjonen er utstyrt med to helt nye kaptein-stoler, der du og en vennlig navigatør sitter godt med god sidestøtte og regulerbar nakkestøtte.

NYE: Princess V50 Open har fått helt nytt interiør, med komfortable stoler ved styreposisjonen. 

Foto: Ragnvald Johansen

Digitale skjermer har for lengst erstattet fysiske instrumenter, og grafikken er klar og lettlest i direkte solskinn. Det går nemlig an å åpne en stor luke i taket for å slippe inn sommeren, og den kan utstyres med kromatisk glass som varierer graden av mørklegging.

Joystick

I skrogsiden på styrbord side har Princess montert joysticken som styrer IPS-modulene under båten. Den er utstyrt med to Volvo Penta IPS 650 motorer på 480 hk hver.

DIGITALT: Skjermene i Princess V50 Open er godt synlig, også når du åpner soltaket. 

Foto: Ragnvald Johansen

Båten på messen var helt ny, og hadde ikke fått alle ytelses-data på plass, men eieren av Princess Yachts for Norge, Sverige og Danmark Jessica Martinsson anslår at toppfarten vil ligge rundt 33-34 knop, med komfortabel marsjfart rundt 26-28 avhengig av antall passasjerer og last.

Alt er nytt og bedre

– For den som er på jakt etter en båt i denne størrelsen finnes det jo en rekke alternativer, og flere ligger fortøyd her i Cannes. Hva skiller Princess V50 fra de andre?

– Dette er en helt ny båt, konstruert av en av de mest erfarne produsentene i bransjen, så jeg er fristet til å svare; Alt, sier Martinsson med et smil. Hun fremhever at designen med de store vinduene langs siden ikke bare ser elegant ut, men også gir svært godt lys under dekk.

FLERE VALG: Interiøret om bord i Princess V50 Open kan leveres i en rekke forskjellige materialer og farger. 

Foto: Ragnvald Johansen

Interiøret er bygget av verftets egne håndverkere, og det finnes flere forskjellige materialer det går an å kle skuffer og skap med.

Kan splittes

Gjestekabinen foran har to senger som kan splittes, eller settes sammen til en dobbel i midten. En fin detalj er at der gulvet er høyere på siden av sengen der skroget skråner oppover i baugen, har Princess hevet taket tilsvarende for å gi ståhøyde hele veien rundt. En dør leder direkte inn til det ene badet, der en annen dør gjør det tilgjengelig for andre gjester på dagtid.

GJESTER: Her kan du plassere et par gjester, enten i dobbelseng eller to enkle. 

Foto: Ragnvald Johansen

Ekstra tykt glass

Eier-kabinen midtskips utnytter hele båtens bredde på fire meter, og det er også her sidevinduet har størst flate for å gi mest mulig dagslys.

ROMSLIG: Eier-kabinen om bord i nye Princess V50 er svært romslig, med godt dagslys. 

Foto: Princess Yachts

Her er det også gjort plass til en toseters sofa, samt masser av skapplass. For å illustrere en av detaljene som sørger for komfort, inviterer Martinsson Finansavisen til å stikke hånda gjennom det åpne vinduet, for å kjenne på tykkelsen i glasset. Det er valgt for å sikre best mulig støy-isolasjon når en ligger fortøyd.

Trenger ikke baugpropell

Motorrommet har også tilnærmet ståhøyde, og er fullt av detaljer som understreker argumentet til Martinsson, om at dette er en båt laget av folk som har vært lenge i bransjen. Alt er tydelig merket og oversiktlig, og veggene er kledd med støydempende materiale. Foran de to Volvo Penta-ene sitter IPS-drevene montert. De kan rotere 360 grader uavhengig av hverandre når kapteinen bruker joysticken til å manøvrere, og strengt tatt er det ikke nødvendig med baugpropell, men denne var utstyrt med det i tillegg. Alt i alt fremstår Princess V50 som et svært fristende alternativ til å kjøpe en hytte ved sjøen, siden det går an å endre beliggenhet etter vær og humør.