Samuel Van Lierde har tittelen «Technical manager of powertrain engineering», og svarer gjerne på spørsmål om plugg-inn-hybriden Lexus NX450h+.
– Hvis du måtte velge kategori, vil du si at det er en sportsbil eller en luksusbil?
– Luksusbil, kommer det kontante svaret fra Van Lierde.
– Så nordsløyfa på Nürburgring er ikke tatovert inn i hjulpphenget?
– Vi tester også bilene der, men med en litt annen målsetting enn våre Tyske konkurrenter, sier Van Lierde.
Han beskriver hvordan de utvikler bilens kjøreegenskaper med målsetting om at den skal være mest mulig komfortabel og presis, uten å montere knallhard fjæring for å sikre rundetider.
Drikker litt av og til
Lexus NX450h+ er altså en luksuriøs elbil av det slaget som gjerne drikker litt bensin av og til. Fordelen ved å ha med bensindrevet kraftverk byttes inn mot rekkevidde i plugg-inn-hybrider, men når Lexus oppgir et sted mellom 69 og 76 kilometer på batteri målt etter WLTP begynner det å bli interessant. De tallene venter fremdeles på endelig typegodkjenning, men det er også verdt å notere at de skriver hele 98 kilometer elektrisk rekkevidde på såkalt «urban cycle».
Dersom du ofte bruker bilen til småkjøring inni byen, vil det si at du med litt lur lading kan kjøre den som en elbil. Det nevnte batteriet er ifølge produsenten på 18,1 kWh, og ved hjelp av den innebygde laderen på 6,6 kW skal det ta ca. 2,5 timer å lade opp.
Diett
Under panseret sitter det en 2,5 liters firer på 178 hk og 227 Nm som bruker Atkinson-syklus, i stedet for den mer vanlige Otto-syklusen i de tradisjonelle bensinmotorer. Fordelen med Atkinson er at akkurat som dietten med samme navn sluker den minimalt med drivstoff.
Utslippene blir også renere, men effekten blir lav på lave turtall. Det gjør den velegnet til en hybridbil, da de to elmotorene på 134 kW foran og 40 kW bidrar med skyv i starten.
Selv om bilen veier 2.050 kg oppleves den som kvikk, noe den oppgitte akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder understreker. Toppfarten skal være 200 km/t, og kanskje spesielt interessant for Norge er den elektrisk topphastigheten angitt til 135 km/t.
Snurpet grill
Dagens testbil er hvit med sorte felger, noe som gir en ganske stilig kontrast. På vei ut av porten passeres en utgave lakkert i grønne metallic, og måten sollyset treffer bilen på fremhever hvordan Lexus har valset metallet i flere omganger.
Fronten av bilen domineres av den største grillen Lexus hittil har presentert, og den er på sedvanlig vis snurpet sammen rett under panseret. De sterke designmessige virkemidlene bidrar blant annet til å lede oppmerksomheten vekk fra at den bygger på samme plattform som Toyota Rav4. Van Lierde trer støttende til for å forklare forskjellen på de to modellene ved hjelp av gastronomi.
– Toyota Rav4 og Lexus NX benytter begge de samme basiselementene. Men akkurat som i matlaging, vil en dyktig kokk kunne lage to helt forskjellige retter av dem, sier Van Lierde.
Grip tømmene
Siden Lexus altså skal by på luksus har de pyntet NX450h+ med elektronisk garnityr. En fin detalj er de nye innvendige dørhåndtakene, kalt «e-latch». For å åpne døren trykkes de inn med tommelen, og det gir en mer naturlig bevegelse enn å trekke håndtaket innover samtidig som du skyver på døren. Systemet er koblet til sensorene på utsiden av bilen, og skal hindre deg i å åpne døren dersom en syklist eller MC-fører er i ferd med å passere.
Alle førerassistentsystemene skal ifølge produsenten ha fått en solid oppgradering, og vil nå være i stand til å gjenkjenne fremskutte fotgjengere, nærgående syklister, kryssende trafikk og generelt alt som kan skape farlige situasjoner. Det åpner for et nytt spørsmål til Van Lierde.
– NX450h+ har en mengde førerassistentsystemer, men dere nevner ikke noe om autonomi og selvkjøring, er det en bevisst strategi?
– Ja det stemmer. Vi innfører begrepet «Tazuna» med denne modellen, som er det japanske ordet for å gripe tømmene på en hest. Tanken er at det hele tiden er sjåføren som har kontrollen, og at alle systemene kun er der for å hjelpe til på en diskret måte, sier Van Lierde.
Scorer i baksetet
Det innvendige speilet har fått kameramodus, som gir fri sikt bakover uansett hvor mye du har lastet inn i bagasjerommet. Det hjelper også til med blindsoner, samt at det justerer for lysforholdene slik at du alltid har et klart bilde av trafikken bak.
Nevnte bagasjerom oppgis å kunne romme 525 liter, eller 545 dersom du lirker noe under gulvplaten. Lexus påstår at dette er bedre enn konkurrentene, som de oppgir å være BMW X3, Audi Q5 og Mercedes-Benz GLC.
Konkurrenter
Modell | HK/Nm | Batteri kW/h | Rekkevidde på el | L/mil WLTP | pris fra |
Lexus NX450h+ | 306/227+121 | 18,1 kWh | 69-76 km WLTP | 0,11 L | 644.900 kroner |
BMW X3 30e | 292/420 | 10,8 kWh | 41-46 km WLTP | 0,21 L | 658.996 kroner |
Mercedes-Benz GLC 300e | 320/700 | 13,5 kWh | 42-50 km WLTP | 0,23 L | 707.000 kroner |
Audi Q5 TFSI e | 299/450 | 14,1 kWh | 40-45 km WLTP | 0,2 L | 662.800 kroner |
Fokus på førermiljø er viktig for den som vil bekjempe det tyske trekløveret. Klimaanlegget er effektivt og sørger for behagelig temperatur, uten å gjøre seg bemerket med viftestøy eller merkbare luftstrømmer.
Setene i Lexus NX450h+ er gode, men det blir minus for manglende uttrekkbar lårstøtte. Bortsett fra det har de god passform og alle justeringsmuligheter, samt flere minneposisjoner. Lexus scorer poeng for baksetene på denne modellen, der er det godt å sitte for en fullvoksen, selv om setet foran er justert til samme person. Meget bra, og de har montert «e-latch» håndtakene på bakdørene også.
Lokal værmelding
Nå om dagen holder det ikke å ha stor skjerm på dashbordet, den må snakke også. Alle produsentene har spesielle kodeord som vekker bilens oppmerksomhet, og her er det ganske enkelt «Hei Lexus», på norsk. Produsenten påstår at den skal skjønne vanlig dagligtale, men en kommentar om at det er litt kaldt i kupeen får den til å lese opp værmeldingen.
Da går det betydelig bedre med styring av musikken, og kommandoen «Skru på musikken igjen» gjør nettopp det. Stemmestyring er fremdeles under utvikling, men nå begynner det å nærme seg noe brukbart. Som vanlig går det meste raskere ved å trykke på skjermen, og den er både oversiktlig og responsiv.
Rød sone
Lexus NX450h+ er behagelig å kjøre som ren elbil, og når batteriet etter hvert går tomt oppfører den seg som en mild hybrid. Den holder batteriet ladet på et lavt nivå, og bruker strøm for å hjelpe bensinmotoren, noe som ifølge produsenten skal holde forbruket lavere enn de nevnte konkurrentene.
På faktaarket står det at forbruket ligger mellom 0,09 og 0,11 på mila, målt etter WLTP. Etter en dag på veien med tidvis blysåle i tøflene indikerte bilen rundt 0,45 på mila, noe som er bra for en SUV på rundt to tonn. Noe som sender forbruket over i rød sone er å trykke ned knappen «EV charge mode».
Som et alternativ til å lade via ledning, kan Lexus NX450h+ bruke bensinmotoren til å både drive bilen og fylle opp batteriet med strøm. Fordelen er selvsagt at en da kan kjøre elektrisk i områder hvor det kreves, uten å måtte stanse langs veien. Ulempen er at motoren ruser opp ved den minste berøring, bilen går merkbart tregere, og forbruket øker ganske markant. Normal lading i vegg er selvsagt å anbefale, men det er kjekt å ha muligheten, og systemet fungerer bra.
Begge deler
Har Lexus lykkes med målsettingen? Ønsket om å lage et luksuriøst alternativ som ikke er utpreget sportslig har langt på vei blitt oppfylt med NX450h+. Den er presis og godt dempet, samt at stemmen til navigasjonen høres så avslappet ut at den kunne vært veileder på et nervesanatorium. Dersom du er lei alle sportslige ambisjoner uttrykt gjennom en høy og tung SUV med stiv fjæring, er Lexus NX450h+ et forfriskende alternativ.
Til neste år lanserer Toyota elbilen bZ4X, og med tanke på at dagens testbil er basert på Toyota Rav4 er det nok ikke usannsynlig at en elektrisk Lexus vil følge etter. Men frem til da går det an å velge uten måtte velge, en bil som går på både bensin og batteri. Produksjonsstart er planlagt i november, med de første bilene levert i begynnelsen av 2022.
Lexus NX450h+
Motor 2,5 L Bensin + 2 elmotorer
HK/kW/Nm 306/227/ 227 + 121 (elmotor)
Girkasse trinnløs variabel auto
0-100 km/t 6,3 sek
Toppfart 200 km/t
Vekt 2.050 kg
L/B/H 4.660/1.865/1.670
Forbruk 0,11 L/mil WLTP
CO2-utslipp 26 g/km
Bagasjerom i liter 525/1.436 L
Priser:
Rimeligste modell 644.900 kroner
Denne modellen 751.500 kroner
Testbilen 751.500 kroner
- Pluss
Komfortabel over lange distanser
Svært god elektrisk rekkevidde
Stillegående og elegant
- Minus
Trinnløs girkasse fremdeles ikke en favoritt
Forseten mangler uttrekkbar lårstøtte
Den digre grillen kan virke litt voldsom
- Design
Tydelig markert Lexus design, med kjempestor grill
- Førermiljø
Behagelig med god kvalitet på materialene, pluss for klimaanlegget
- Kjøreegenskaper
Milsluker som ikke forsøker å være en sportsbil
- Ytelser
Bra som elbil, fungerer fint som hybrid
- Plass
God plass, pluss for bra bakseter
- Mye for pengene
Lexus som vil konkurrere mot tyskerne, og det får du betale for
- Konklusjon: 8/10
Et behagelig alternativ for de som ikke er interessert i å utforske hvor hurtig det går an å komme på hytta