Ny kinesisk elbil med «alt» inkludert

Les hele artikkelen

Dette er en elbil. Og vi kan servere deg fasit umiddelbart: Ei heller denne kan sikre deg totalt fra rekkeviddeangst eller føre tilbake alle de gode mekaniske kjørefølelsene fra fossilbilens fortid. Men whatever: Førstnevnte er ikke lenger et problem takket være gode lademuligheter så lenge en evner å utvise et snev av personlig planleggingsevne. Og sistnevnte er det ikke alle som bryr seg veldig om. 

Free flyt: Den store bilen har stort batteri. 100 kWh er plassert mellom akslene. 

Foto: Nicolai Giil

Nå finnes enda et alternativ på det norske markedet. Det er bare å plotte inn dataene i Excel-arket som skal regne seg frem til familiens bilvalg anno 2022. Nykomlingen er Voyah Free. Her er alt du trenger å vite. 

Free er en stor SUV med firehjulstrekk, fem seter og det aller meste av utstyr inkludert. Prisen er 719.000 kroner. Rekkevidde? 500 km ifølge WLTP-standarden, levert fra et 100 kWt-batteri som lader opptil 125 kW. 

Motorene yter 483 hestekrefter (350 kW) og gjør 0 til 100 km/t på intet mindre enn 4,4 sekunder. Det både er og oppleves som nokså raskt for en såpass stor bil å være. Det betyr imidlertid ikke at «s»-en i SUV betyr sportsbil. Free veier utvilsomt 2.340 kg og toppfarten begrenser seg til 200 km/t. 

Free for heftelser: Designet er angivelig inspirert av yacht. Turbinfelgene er på sin side kule og kommer som standard. 

Foto: Nicolai Giil

Merket Voyah ble forøvrig lansert for kun to år siden (i Norge senest i sommer) og er eid av Dongfeng Motor Corporation, som igjen er eid av den kinesiske staten. Norge er det første markedet de tester utenfor hjemlandet. Her importeres bilene av Sulland-eide Electric Way og Mekonomen Group skal stå for service, reparasjon og vedlikehold. Greit å vite. 

Nitty gritty

Før vi går i gang med selve testen er det verdt å notere seg følgende: Vi kjørte et eksemplar produsert før serieproduksjonen. Det innebærer at en hel del av de fjonge funksjonene som sokner til software-siden av produktet ikke var ferdigstilt for norske forhold. Og følgelig var disse – slike som praktisk cruisekontroll, fiffig selvparkering og skikkelig handsfree telefonsamtaler – avslått eller ikke-fungerende. Radio kuttet tidvis ut. Navigasjonen og deler av infotainment-systemet var heller ikke optimalisert. Dermed kan vi ikke svare for disse funksjonalitetene. Bilen trodde også at den alltid kjørte rundt med henger. Den norske importøren lover dog at alt er på plass i bilene som leveres kunder fra og med november i år. 

Siden vi allerede er inne på irritasjonsmomenter kan vi like så godt starte der.

Først ut er det som fremstår som en oversensitiv kollisjonsvarsler bak. Står Voyaen stille og en annen motorisert kommer i det som bilen mener er for stor fart bakfra vil den blinke febrilsk med nødblinken. En fin sikkerhetsfunksjon, som dessverre etter vår erfaring fremstår som litt vel overbeskyttende i litt for mange ufarlige situasjoner. 

Mikset design: Deler av bilen ser bedre ut enn andre. Her kan en se den nokså brede C-pilaren. 

Foto: Nicolai Giil

Sist, men ikke minst er dashbordet. Det har en gøyal hev/senk-funksjon, styrt fra en dedikert knapp på midtkonsollen. Den aktiveres også automatisk som en del av performance-moduset. I all ærlighet fremstår slikt mest som gimmick, til tross for et uttalt formål om å skjerpe førerens fokus fordi mindre skjerm gir færre distraksjoner. 

Saab prøvde noe lignende med «night panel» på 90-tallet, hvor alle interiørlys unntatt speedometeret ble avslått – da for å forbedre nattesynet. I Free vekker funksjonen heller spørsmålet om hvorfor ha en såpass stor skjerm i utgangspunktet, hvis det forstyrrer? Og hva med passasjeren, som i senket stilling ikke får nytt sin film i samme størrelse på deres dedikert skjerm i passasjersetet foran?

Fint på innsiden: Dashbordet består av tre sammenhengene LCD-skjermer (hver måler 12,3-tommer). Flatene foran passasjeren og midtkonsollen er berøringsstyrte. 

Foto: Nicolai Giil

Det er innsiden som teller

Interiøret er velgjort. Her er det ingen kontaktflater som gir billigbilfølelse. Ei heller opplevde vi finurlig knirking eller raslelyder fra interiørpaneler. Ting virker solide. Materialvalgene er fornuftige og sømmene pent finishert. Det som er av fysiske knapper gir god feedback. Høyttaleranlegget fra Dynaudio spiller greit. 

For de som elsker lagringsplass finnes det en del i dørlommene, samt både under og i midtkonsollen. Koppholdere er både foran og bak. Bagasjerommet byr på 560 liter (1.320 liter med baksetene nede). En liten frunk foran stiller med ytterligere 72 liter lagringsplass. For de som trenger henger kan Free dra to tonn. På taket kan det lastes 75 kg – for øyeblikket kun ved å bruke en spesiell skiboks fra Thule. 

Deilig med panoramatak: Setene er komfortable og trukket i vegansk skinn med vekselvis semsket effekt. Panoramasoltaket er standard og kan dimmes. 

Foto: Nicolai Giil

Setene – med både massasjefunksjon, lufting og varme – er komfortable og benplassen bak rikelig. Voyah Free burde tross alt føles romslig, gitt 1,95 meter bredde og 4,9 meter lengde – uten muligheter til mer enn fem seter. Det blir litt som å male Ullevål Stadion hvit på innsiden for å gi større romfølelse og samtidige skryte på seg å ha fjernet alt unntatt elleve sitteplasser. Både Hongqi E-HS9 og Nio ES8 kan bestilles med minst to flere seter og ekstra seterad.

Designet som en yacht

Selv melder Yoah at Free er designmessig inspirert av yacht, men det eneste som minner om et snev av båt er kjøreegenskapene på litt mer enn en middels utfordrende og svingete vei. 

Utsiden er sleek, men også noe anonym. Felgene er imidlertid svært fine, med stilig turbindesign. Fronten har Finansavisen Motor tidligere omtalt i følgende ordlag: «Forfra minner Free litt om Fiat Tipo og spanske Cupra, kanskje med et snev av Maserati-grillen om en legger godviljen til. Bakfra: En blanding av BYD Tang og Porsche Taycan Cross Turismo med gangstercaps bakfrem». Det ser slettes ikke horribelt ut, men langt fra spennende. Noen setter kanskje pris på at Voyahen ikke nødvendigvis skriker elbil. 

For øvrig er det noe suboptimal sikt ut av bilen fra visse vinkler – C-pilaren er bred. Dette reddes delvis av en mengde utvendige kameraer. Ratter du rundt om natten har bilen dedikert night vision, så du kan leke spesialsoldat på oppdrag i mørket, samt forhåpentligvis oppdage farer langs veien tidligere. 

Voyah Free

 

Drivlinje To elmotorer, 4×4

HK/kW/Nm 483/360/650

0-100 km/t 4,4 sek.

Toppfart 200 km/t

Vekt 2.340 kg

L/B/H 490/195/164 cm

Batteri (netto) 100 kWh

Rekkevidde WLTP 500 km

Ladekapasitet 125 kw

Bagasjerom 72/560/1.320 liter

Tilhengervekt 2000 kg

  • Pris

Fra 719.000 kroner

Denne modellen 719.000 kroner

Denne med utstyr 719.000 kroner

  • Pluss

Plass og last

Utstyrsnivå

  • Minus

Kjøreegenskaper

Ikke mer enn fem seter

Ukjent merke for norske forhold

  • Design

Stedvis svært anonym, men skriker ikke elbil. 

  • Førermiljø

Bra interiør. Komfortable seter. Noe dårlig sikt bak. 

  • Kjøreegenskaper

Usporty i svingene. Ganske stille i hverdagsbruk. Mye hestekrefter, men de leveres uten engasjement. 

  • Ytelser

Mer enn nok for en familie-SUV. 

  • Plass

Bra, men kunne vært bedre utnyttet, eksempelvis med tredje seterad.

  • Mye for pengene

På papiret er svaret enkelt: Ja. Men det fordrer at de funksjonene som ikke funket på testbilen faktisk er i orden på bilene som når kunder. 

  • Konklusjon 7

Praktisk bil med mye å by på, men fra et uprøvd bilmerke, hvor testbilen hadde en del funksjoner som manglet, som vil måtte hevde seg blant mye konkurranse her til lands.

På veien og ved ladestasjonen

På veien er Free stillegående og luftfjæringen sikrer en behagelig opplevelse i kabinen. Vindstøy merkes ikke noe særlig på hastigheter under norske fartsgrenser, men fra sidespeilene kan det suse på motorveien. Med 483 hestekrefter er forbikjøringer uproblematisk. 

Så til rattingen. Kontakten mellom hjul, underlag og ratt er ganske følelsesløs – i likhet med mange andre biler i kategorien. I svingene må en ta hensyn til faktum som er vanskelig å skjule: Dette er en stor og høy bil, med røslig batteri og følgelig tung vekt. Er du ihuga bilentusiast som ønsker å slå to fluer i en smekk med familieracer er ikke dette bilen for deg. Men skulle du ønske noe praktisk med mye utstyr og greit batteri burde du ikke avskrive Voyah Free helt ennå. 

Kjøre kan en ikke gjøre uten å måtte lade etter hvert. Selv oppgir Voyah et energiforbruk på 17-18 kWh per 100 km. I vår uke med bilen var gjennomsnittsforbruket noe høyere enn dette, nærmere 20-21,5 kWh ved blandet kjøring. Maks ladeeffekt på 125 kW er ikke klasseledende, men ved optimale forhold fører det batteriet fra 20 til 80 prosent på 40 minutter. Oppgitt rekkevidde ved 100 prosent er som nevnt 500 km. En tidlig septemberdag med 14 grader i luften oppga bilen selv en anslått rekkevidde på 208 km ved 51 prosent gjenværende batteri, og omtrent det dobbelte av dette om vi hadde ladet til 100 prosent. 

Free seating: I baksetene er det god plass, men det er ikke så rart gitt størrelsen på SUV-en. I motsetning til mange av sine konkurrenter tilbyr ikke Voyah ingen tredje seterad. 

Foto: Nicolai Giil

Prisprat

Som nevnt tidligere er nærmest alt standardutstyr. Men et par ting må du punge ut for. Og av alle ting valgte ikke Voyah å inkludere det mest nyttige en kan ha i en bil som skal tjenestegjøre under krevende, norske forhold: Gummimatter. Det er strengt tatt et finurlig valg å utelukke når vognen markedsføres med «full utstyrspakke som standard» og en norsk eventyrer er ambassadør. Selv ikke polfarere burde like griseskitne eller fuktige gulvmatter. 

Startprisen er 719.000 kroner. Ekstrautstyr begrenser seg til vinterdekk på felg (til 29.900 kroner), lakkvalg (lilla eller grønn metallic til 14.900 kroner), tilhengerfeste (9.900 kroner), skiboks fra Thule og de nevnte gummimattene (totalt 5.300 kroner). 

Imitasjonsgrill: Som elbil trenger ikke Voyah Free stort gap i front, men det senker i det minste elbil-looken. På hjemmemarkedet kommer bilen også som hybrid og grillen henger nok igjen derfra. 

Foto: Nicolai Giil

Inkludert i prisen er blant annet firehjulstrekk, stort og dimmebart soltak, luftfjæring, massasje i begge forsetene, fult vegansk skinninteriør og en rekke kjøreassistenter. Ting som forbrukere den i dag forventer, eksempelvis trådløs telefonlader, head-up-display, DAB og karaokefunksjon er naturligvis med. Og duftspreder, som for øvrig er både nyttig og behagelig. Spotify får bilen først i 2023. 

Et realistisk konfigurert eksemplar – med vinterdekk, tilhengerfeste og gummimatter – vil summere seg til 764.100 kroner. Det er relativt mye penger isolert sett, og momsen kommer attåt om ikke lenge. Men sammenlignet med mer etablerte europeiske konkurrenter får du på papiret mye for pengene. Tiden vil vise hva Voyah og apparatet rundt kan levere i pålitelighet og kvalitet over tid. 

Avslutningsvis kan vi se litt nærmere på aktuelle konkurrenter. Hongqi E-HS9 får du med 99 kWh batteri fra 719.900 kroner. Nio ES8 med 7 seter og selveier-batteri på 100 kWh starter på 708.900 kroner. BYD Tang har mindre batteri (86,4 kWh), men starter på 619.900 kroner. Startprisen på BMWs iX er 795.520 kroner før en oppgraderer til største batteri. Så finnes flust av andre hel-elektriske SUV-er i alt fra MG Marvel R, Skoda Enyaq, VW ID.4 og Mercedes sine EQ-modeller. For ikke å nevne Maxus Euniq 6 til under 400.000 kroner. Alle i litt forskjellige størrelser, utstyrsnivå og batterikapasiteter. Her er det bare å ta frem Excel-skjemaet og regne seg til hverdagslykke – eller bare kjøp med hjertet.