Ny elbil til 4 millioner

Les hele artikkelen

Eksportprisen starter på 318.500 euro, som tilsvarer drøye 3.310.000 kroner. Fra nyttår må man legge til 25 prosent merverdiavgift på salgssummen som overstiger 500.000 kroner. Følgelig blir avgiften på Spectre minst 700.000 kroner, og prisen bikker 4 millioner kroner.

DIGITALT: Instrumentene og brorparten av dashbordet blir digitalt, komplett med tusenvis av «stjerner».

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Eksotisk nattklubb

Nye Spectre er en todørs coupé i ånden til for lengst utgåtte Phantom Coupé, men utseendet er langt mer futuristisk. Samtidig er det vink til historien. Spectre er den første coupé-modellen på nesten 100 år som har 23-tommers felger som standard. Stjernehimmelen som vi er vant med fra takduken i Wraith, Phantom, Ghost og Cullinan, trekkes nå inn dørene også. «Starlight Doors» kaller Rolls-Royce det, og med skinnseter i en spennende og eksotiske fargerik miks av hvitt, rosa og olivengrønt skinn, er nattklubbfølelsen komplett.

NATTKLUBB: Aldri før har Rolls-Royce selv servert et like ungdommelig interiør.

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Aldri før har Rolls-Royce lagd en mer ungdommelig bil, som samtidig ikke fremstår harry. Det overlater de til tunerne, som sikkert klør etter å overgå designerne fra Westhampnett.

Embed: Elbil blir kjempedyrt med EQS SUV + de dyreste bilene fra finn
https://open.spotify.com/episode/2yLkdPSjAQChDJdK0WevJw?si=NoGoN0QDTHyW-CO1w_R8Ew

I alt er det 4.796 lysdioder som får interiøret til å virke som du sitter midt i verdensrommet. Lysfesten fortsetter på dashbordet, som det har tatt Rolls-Royce mer enn to år og til sammen 10.000 arbeidstimer å utvikle. Rundt «Spectre»-navnet er det visstnok 5.500 slike lysstjerner. Tradisjonelle instrumenter utgår og erstattes av digitale instrumenter, kalt Spirit. Fargen på instrumentene vil matche og/eller akkompagnere interiørfargene i bilen.

STJERNER I SIKTE: Nå også i dørene.

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Veier nesten tre tonn

Spectre er bygd på en videreutvikling av alu-plattformen «Architecture of Luxury», som først ble tatt i bruk med Phantom i 2003. Nå er batteriene inkludert i chassiset, hvorpå bilen er 30 prosent stivere enn noen tidligere Rolls-Royce. Under teppet er det en egen etasje for ledninger og rør til klimaanlegget, mens batteriene er montert nederst for å gi et flatt gulv. I alt er det 700 kilo med lydisolasjon, noe som bidrar til å forklare egenvekten på 2.976 kilo.

Elbilen som ventes på markedet i fjerde kvartal i 2023, har en rekkevidde på 520 kilometer og en samlet motoreffekt på 430 kW, altså 520 HK. Bilen er 5,45 meter lang, 2,08 meter bred og 1,56 meter høy. Akselavstanden er 3,2 meter og svingradiusen er 12,7 meter. 

LITT WRAITH: Profilen er ikke veldig ulik Wraith, men det er også tegn til utgåtte Phantom Coupé.

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Spectre-navn fra 2010

10. oktober signaliserte Rolls-Royce Motor Cars at noe stort er i gjære, lanseringen av deres første elbil Spectre. Tilnærmingen minner om Bugatti, som før enhver stor billansering sender ut drypp  av historiske modeller. Selv om navnet Spectre for mange yngre lesere er synonymt med James Bond og filmen fra 2015, figurerte navnet på Rolls-Royce langt tidligere. 

KALLENAVN: Forrige gang en Rolls-Royce hadde «Spectre» i navnet, gjelder kallenavnet på chassis 1.610 – The Silver Spectre fra 1910.

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Betydningen av å velge riktig navn for hver modell er vesentlig, noe markedssjef Claude Johnson skjønte allerede før 1. verdenskrig. Den mest kjente modellen The Silver Ghost ble lansert på London Motor Show i 1907. Det navnet reflekterte den sølvfargede lakken, og at motoren var relativt lydløs. Frem til 2025 ble samtlige 40/50 H.P.-modeller (med tilsvarende mange/få hestekrefter) kalt nettopp det.

I 2010 ble chassis nr. 1.601 bygd, en bil som Johnson brukte i «trials» terrengløp og som demobil. Johnson kalte bilen The Silver Spectre, og det var første gang Spectre-navnet ble brukt på en Rolls-Royce. Chassiset ble solgt til krigsministeriet War Office i 1915, og sist gang man visste hvor bilen befant seg var i 1933 hos et ingeniørselskap i Sheffield. Chassiset hadde minst tre forskjellige karosserier, noe som var typisk den gang, da hver eier gjerne byttet karosseri i henhold til egne preferanser og behov.

SPECTRE INTERNT: Rolls-Royce 30EX var forgjengeren til Phantom III som skulle bygges fra 1934-1937. Internt ble bilen kalt en «Spectre»-bil.

Foto: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)

Det har vært flere eksperimentelle biler, med tillegget «EX». Det startet med 1EX i 1919 og varte frem til 45EX i 1957. I moderne tid ble den første prototyp-elbilen kalt 103EX. Spectre-navnet ble riktignok brukt internt som et kodenavn i 1930, med 30EX som hadde en ny V12.

BANEBRYTENDE PROTOTYP: Det var en gang 30EX var det nyeste nye, selv om protoypen minner om oldtiden i dag.

Foto: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)