Eksportprisen starter pÄ 318.500 euro, som tilsvarer drÞye 3.310.000 kroner. Fra nyttÄr mÄ man legge til 25 prosent merverdiavgift pÄ salgssummen som overstiger 500.000 kroner. FÞlgelig blir avgiften pÄ Spectre minst 700.000 kroner, og prisen bikker 4 millioner kroner.

DIGITALT: Instrumentene og brorparten av dashbordet blir digitalt, komplett med tusenvis av «stjerner».
Eksotisk nattklubb
Nye Spectre er en todÞrs coupé i Änden til for lengst utgÄtte Phantom Coupé, men utseendet er langt mer futuristisk. Samtidig er det vink til historien. Spectre er den fÞrste coupé-modellen pÄ nesten 100 Är som har 23-tommers felger som standard. Stjernehimmelen som vi er vant med fra takduken i Wraith, Phantom, Ghost og Cullinan, trekkes nÄ inn dÞrene ogsÄ. «Starlight Doors» kaller Rolls-Royce det, og med skinnseter i en spennende og eksotiske fargerik miks av hvitt, rosa og olivengrÞnt skinn, er nattklubbfÞlelsen komplett.

NATTKLUBB: Aldri fĂžr har Rolls-Royce selv servert et like ungdommelig interiĂžr.
Aldri fÞr har Rolls-Royce lagd en mer ungdommelig bil, som samtidig ikke fremstÄr harry. Det overlater de til tunerne, som sikkert klÞr etter Ä overgÄ designerne fra Westhampnett.
I alt er det 4.796 lysdioder som fÄr interiÞret til Ä virke som du sitter midt i verdensrommet. Lysfesten fortsetter pÄ dashbordet, som det har tatt Rolls-Royce mer enn to Är og til sammen 10.000 arbeidstimer Ä utvikle. Rundt «Spectre»-navnet er det visstnok 5.500 slike lysstjerner. Tradisjonelle instrumenter utgÄr og erstattes av digitale instrumenter, kalt Spirit. Fargen pÄ instrumentene vil matche og/eller akkompagnere interiÞrfargene i bilen.

STJERNER I SIKTE: NÄ ogsÄ i dÞrene.
Veier nesten tre tonn
Spectre er bygd pÄ en videreutvikling av alu-plattformen «Architecture of Luxury», som fÞrst ble tatt i bruk med Phantom i 2003. NÄ er batteriene inkludert i chassiset, hvorpÄ bilen er 30 prosent stivere enn noen tidligere Rolls-Royce. Under teppet er det en egen etasje for ledninger og rÞr til klimaanlegget, mens batteriene er montert nederst for Ä gi et flatt gulv. I alt er det 700 kilo med lydisolasjon, noe som bidrar til Ä forklare egenvekten pÄ 2.976 kilo.
Elbilen som ventes pĂ„ markedet i fjerde kvartal i 2023, har en rekkevidde pĂ„ 520 kilometer og en samlet motoreffekt pĂ„ 430 kW, altsĂ„ 520 HK. Bilen er 5,45 meter lang, 2,08 meter bred og 1,56 meter hĂžy. Akselavstanden er 3,2 meter og svingradiusen er 12,7 meter.Â

LITT WRAITH: Profilen er ikke veldig ulik Wraith, men det er ogsÄ tegn til utgÄtte Phantom Coupé.
Spectre-navn fra 2010
10. oktober signaliserte Rolls-Royce Motor Cars at noe stort er i gjĂŠre, lanseringen av deres fĂžrste elbil Spectre. TilnĂŠrmingen minner om Bugatti, som fĂžr enhver stor billansering sender ut drypp av historiske modeller. Selv om navnet Spectre for mange yngre lesere er synonymt med James Bond og filmen fra 2015, figurerte navnet pĂ„ Rolls-Royce langt tidligere.Â

KALLENAVN: Forrige gang en Rolls-Royce hadde «Spectre» i navnet, gjelder kallenavnet pĂ„ chassis 1.610 – The Silver Spectre fra 1910.
Betydningen av Ä velge riktig navn for hver modell er vesentlig, noe markedssjef Claude Johnson skjÞnte allerede fÞr 1. verdenskrig. Den mest kjente modellen The Silver Ghost ble lansert pÄ London Motor Show i 1907. Det navnet reflekterte den sÞlvfargede lakken, og at motoren var relativt lydlÞs. Frem til 2025 ble samtlige 40/50 H.P.-modeller (med tilsvarende mange/fÄ hestekrefter) kalt nettopp det.
I 2010 ble chassis nr. 1.601 bygd, en bil som Johnson brukte i «trials» terrenglÞp og som demobil. Johnson kalte bilen The Silver Spectre, og det var fÞrste gang Spectre-navnet ble brukt pÄ en Rolls-Royce. Chassiset ble solgt til krigsministeriet War Office i 1915, og sist gang man visste hvor bilen befant seg var i 1933 hos et ingeniÞrselskap i Sheffield. Chassiset hadde minst tre forskjellige karosserier, noe som var typisk den gang, da hver eier gjerne byttet karosseri i henhold til egne preferanser og behov.

SPECTRE INTERNT: Rolls-Royce 30EX var forgjengeren til Phantom III som skulle bygges fra 1934-1937. Internt ble bilen kalt en «Spectre»-bil.
Det har vÊrt flere eksperimentelle biler, med tillegget «EX». Det startet med 1EX i 1919 og varte frem til 45EX i 1957. I moderne tid ble den fÞrste prototyp-elbilen kalt 103EX. Spectre-navnet ble riktignok brukt internt som et kodenavn i 1930, med 30EX som hadde en ny V12.

BANEBRYTENDE PROTOTYP: Det var en gang 30EX var det nyeste nye, selv om protoypen minner om oldtiden i dag.