Det nederlandske verftet Heesen har 12 yachter som er pĂ„ 50 til 80 meter under bygging. 57-meteren, som forelĂžpig kalles for Akira, er en av dem. Av de 12 yachtene som Heesen har pĂ„ beddingen, er det bare to som venter pĂ„ en kjĂžper.Â
Akira er ikke solgt. Den blir levert i 2024. Skal du sikre deg den sporty yachten, mÄ du ha minimum 530 millioner kroner pÄ bok. I tillegg trenger du litt «lommerusk» til et par lettbÄter og det du vil stÊsje interiÞret med i form av kunst og dekorasjoner.
Intetsigende interiĂžrforslag
InteriĂžret kan du fortsatt endre hvis du ikke liker det forslaget som Heesen byr deg. Oppdelingen under dekk og forslaget til farger, materialer og mĂžblering er utarbeidet av Harrison Eidsgaard. DesignbyrĂ„et med tilholdssted i London er drevet av blant annet nordmannen Peder Eidsgaard.Â
ByrÄet har samarbeidet tett med Frank Laupman og Omega Architects som har stÄtt for eksteriÞret. Vi synes ikke vi tar munnen for full nÄr vi sier at interiÞret er elegant og moderne, men ogsÄ temmelig kjÞnnslÞst. Hvitt er den dominerende fargen og treverk som ser ut som treverk er sÄ godt som fravÊrende. Det eneste unntaket er det rommelige trappelÞpet med en glassheis i midten. Her har designerne valgt en ganske intetsigende, strukturlÞst treslag. Heisen kan du bruke fra det nedre dekket, via hoveddekket til brodekket. Vil du opp pÄ soldekket mÄ du bruke en utvendig trapp.
EksteriÞret til Frank Laupmann er «tidsriktig» med ganske aggressive linjer. Yachten har det preget de fleste av sportsmodellene til Heesen har. Den lange, hÞye baugen skjuler at lettbÄtene lagres her. Styrehuset og brodekket er buet og «binder» linjene sammen med den tradisjonelle hekken med trapper pÄ begge sider ned til en stor badeplattform. Yachten har ikke luker eller skrogsider som kan felles ned. Hekken kan imidlertid Äpnes og avslÞrer en relativt stor strandklubb.
Justert og forlenget
Akira er basert pĂ„ en modell pĂ„ 55 meter som Heesen har bygd flere av. Van Oossanen har justert skroget og forlenget bĂ„de totallengden og vannlinjelengden en smule. Hele yachten sveises i aluminium. Det er med pĂ„ Ă„ dra prisen opp. Men vekten blir lavere enn om du velger et stĂ„lskorg. Det betyr hĂžyere toppfart med mindre motorer og bidrar ogsĂ„ til at yachten ikke stikker sĂ„ dypt. Med en dypgĂ„ende pĂ„ 2,3 meter kaller verftet Akira for «Karibia-vennlig». Akira blir levert med to MTU-motorer, hver med en effekt pĂ„ 3.300 hester. Motorene gir yachten en toppfart pĂ„ 22 knop.Â
Tankene som rommer 80.000 liter drivstoff rekker til en tur pÄ 4.400 nautiske mil hvis du nÞyer deg med 12 knop. Det gir et forbruk per time pÄ snaut 200 liter diesel.
Luftig oppdeling
Harrison Eidsgaard har valgt ikke Ä tulle med velprÞvde lÞsninger under dekk samtidig som de har sÞrget for Ä gi interiÞret et Äpent og luftig preg. PÄ det nedre dekket finner du fire gjestelugarer. De er alle omtrent like store og disponerer egne bad med separat dusj. Den femte gjestlugaren finner du pÄ brodekket. Verftet omtaler den som VIP-lugaren. Den er stÞrre enn de Þvrige lugarene, har utgang direkte til lobbyen med trapp og heis og kort vei til salongen og uteplassen pÄ brodekket. Og lugaren har spektakulÊr utsikt.
I forskipet er det plass til et mannskap pÄ 12 personer. Et par av mannsklapslugarene er faktisk ganske rommelige. Mannskapet disponerer et stort oppholdsrom og de har sin egen bysse. Skipperen har sin lugar i tilknytning til styrehuset pÄ brodekket.
Eierlugaren, som er pÄ 63 kvadratmeter befinner seg forut pÄ hoveddekket. Lugaren har store vinduer pÄ begge sider og er tilknyttet et rommelig bad med badekar og en stor garderobeavdeling. Eieren har ogsÄ en liten lobby og et rom som kan brukes som kontor.
PÄ babord side, mellom eierlugaren og trappen, har kokken sin arbeidsplass. Det er veldig god plass i byssa og plassen har en praktisk oppdeling. I tilknytning til byssa er det et pantry som kan brukes som avlastning nÄr mannskapet skal servere gjestene mat i salongen. Byssa er forbundet med et langt mer beskjedent pantry pÄ brodekket med en matheis. Harrison Eidsgaard foreslÄ at man bruker plassen pÄ dekk i akterkant av salongen pÄ brodekket som spiseplass i friluft. Fra dette dekket gÄr det trapp opp til et soldekk med blant annet boblebad og bar. Hvis du vil, kan du ogsÄ ha langbord her, med plass til 12 personer.