Norske bilmillionærer på «guttetur»: – Ser hva jeg har gått glipp av

Les hele artikkelen

Har du så mye som en dråpe bensin i blodet har du hørt om de klassiske billøpene på Goodwood Revival i Sør-England. Har du mer enn en dråpe har du vært der, hvis ikke MÅ du dra dit, for en mer eksotisk og fantastisk weekend for alle som er glad i gamle biler finnes ikke.

BILLØP: Den viktigste grunnen til å dra på Goodwood Revival er racingen, som her i St. Mary’s Trophy, hvor Romain Dumas lørdag vant foran blant annet Frank Stippler, Tomm Kristensen, Jimmy Johnsen og Rowan Atkinson

Foto: Andreas Scheel

Det vet ikke minst reiseleder Arne Berg, etter et langt liv i bilbransjen og i biler, i alt fra sjefsstolen hos Mercedes-Benz, Subaru og i Møller-systemet, samt bak rattet på både Lotus Cortina, Mini, Tatra 603, Ford Mustang og Volvo PV 544 på Goodwood Revival. Debuten skjedde i Speedway på Kadettangen i 1964, men nå skjer det på fire hjul.

– I år ble det dessverre ikke kjøring på meg, men jeg skal klare å nyte en helg på Goodwood og alt det fantastiske som er der og skjer der, sier han.

KOLLISJON: I 2019 kjørte Arne Berg (blå kjøredress) Volvo PV544 på Goodwood sammen med John Haugland som dessverre krasjet bilen.

Foto: Andreas Scheel

Reisefølget de siste 18 årene har variert i både antall og personer, men en liten kjerne har vært med de fleste årene. Rallylegenden John Haugland som co-sjåfør flere ganger og veteranbilsamleren Lasse Aas, som prioriterer barnebarnbryllup denne helgen. Erik Dobloug måtte kaste inn håndkleet i år, men flere nye kom til.

Veteran

Signatur Eiendom-eier Martin Strømmen har kjørt mye Lotus Cortina, blant annet med Viggo Lund, som også er en av gutta.

HISTORISK: Her leder Martin Strømmen an på Silverstone i sin Lotus Cortina foran blant annet Ford Mustang og Mini Cooper.

Foto: Privat

– Jeg debuterte som 62-åring i historisk racing da økonomien tillot det og har hatt fabelaktige åtte år på mange av de store banene rundt om i Europa. Jeg har vært på Goodwood Revival og noen Festival of Speed hvert år siden 2005. Revival er en virkelighetens teaterforestilling med 150.000 tilskuere i tidsriktige klær og utsøkte antikviteter av originale racerbiler som bare må oppleves, understrker Strømmen.

HOTELL OG EIENDOM: Martin Strømmen (t.v.) slo seg opp på hotellinnredning med SIAS Contract, her med daglig leder Harry Rønneberg og styreleder Arne Berg i 2012.

Foto: Eivind Yggeseth

Nå ble han igjen en ekstra dag for å inspisere sin 1968-modell Aston Martin DB6 Vantage som er under restaurering i England.

Reidar Rønning og Ivar Andresen har også vært fast inventar, men andre har også kommet til. I år har endelig og etter flere avlysninger Hønefoss-mannen Nils Tronrud klart å komme seg med. Han er kanskje mest kjent for å bygge opp det som i dag er Bilias BMW-nettverk, men driver i tillegg til import og salg av Bentley og Aston Martin, også flere bilforhandlere og satser på eiendom i hjemtraktene. Samt at han er glad i å gå på ski og sponser langløpslaget XPND, som holdingselskapet hans heter.

SPORTY: Bil- og eiendomsinvestor Nils Tronrud er glad i å gå på ski og sponser langløpslaget XPND.

Foto: Eivind Yggeseth

– Endelig

– Jeg har forsøkt å dra hit fem ganger, men aldri klart å prioritere det nok foran jobb som dukket opp, men når jeg ser hva jeg har gått glipp av er jeg glad jeg endelig fikk det til. Det er egentlig ikke noe spesielt som skiller seg ut, da alt er helt fantastisk, både bilene, racingen, stemningen og omgivelsene, legger Tronrud til.

SIXPENCE: Hans Petter Krohnstad (t.v.) og Nils Tronrud korrekt antrukket, foran Øyvind Heradstveit og Petter Monsen.

Foto: Andreas Scheel

Foruten en omfattende samling av gamle BMW-er har han nylig anskaffet en 2002 Polo Edition med manuelt gir til 15.000 kroner, så datteren på 16 kan øvelseskjøre skikkelig.

Hans Petter Krohnstad har familiehistorie fra dekkbransjen, sitter i styret til Tronruds XPND og har kjørt Porsche 911 på Rudskogen og Nürburgring.

LEGENDER: Romain Dumas (t.v.) og Tomm Kristensen har henholdsvis tre og ni Le Mans-seire og konkurrerte i flere løp under årets Goodwood Revival.

Foto: Andreas Scheel

– Dette var verdt turen, og vel så det, konkluderer han.

Det synes også Øyvind Heradstveit og Petter Monsen, som begge er bilgale industrieiere og for første gang Bergens representanter i gjengen.

SKUMPA: Goodwood Revival er en fest i ordets rette forstand, og med Veuve Clicquot som en av sponsorene går det noen flasker i løpet av helgen.

Foto: Andreas Scheel

Kvinnelig alibi

Autostrada-gründer Gisle Valen fra Skien er også en av de nye gutta i år, men han har også med seg sin datter Emma, som etter fire år hos Porsche på Billingstad, er blitt merkesjef for Jaguar Land Rover i familiebedriften.

FERRAI-FORHANDLER: Gisle Valen startet Autostrada i 1995 og 11 år senere var han med på å etablere Ferrari-forhandleren som til slutt endte opp som importøren Formula Automobile.

Foto: Andreas Scheel

– Det har ikke vært en langsiktig plan å gå inn i virksomheten, det bare ble sånn, sier Emma Valen, som trives på Goodwood, slik faren også gjør.

– Det er facinerende å se så mange flotte biler i heftig racing med så fantastiske omgivelser. Det frister å bli med å kjøre, så det er lov å håpe på en invitasjon, sier Gisle Valen som etter sykdom har trappet betydelig ned og kun har en 100 prosent stilling i dag.

RASK: Gisle Valen har blant annet konkurrert i Porsche Carrera Cup og drømmer om å bli med på Goodwood Revival.

Foto: Andreas Scheel

Luftfart

Eiendomsmann og investor Jan Otto Svendsen har vært med en gang tidligere, da gutta chartret en DC3 og fløy over for å være en en del av utstillingen Goodwoods Freddy March Spirit of Aviation, sammen med Spitfire, Messeschmidt og andre historiske fly.

INNAFOR: Såkalte gridgirls er i ferd med å forsvinne fra motorsport, men Goodwood Revival ville ikke vært autentisk uten vakre kvinner som viser sjåførene hvor de skal stille opp til start.

Foto: Andreas Scheel

– Med Martin Strømmen som «stewardess» var det en uforglemmilig tur, slik hele arrangementet også er. En fantastisk opplevelse av folk, stemning og alt på både to og fire hjul. Jeg kjører ikke racing selv, men har en trimmet 1968 Vespa og en 1963 Alvis TE21 DHC i garasjen jeg er veldig glade i, poengterer han.

Det er en bil han trygt kunne tatt med til Goodwood.

ALVORLIG: En konsentrert Rowan Atkinson før han konkurrerte i en 1965 Plymouth Barracuda under årets Goodwood Revival.

Foto: Andreas Scheel