Norges mektigste bil

Les hele artikkelen

Det kom naturlig nok ikke mange Mercedes-Benz til Norge pĂ„ «normal» mĂ„te pĂ„ 1940-tallet. De som kom, kom med de tyske styrkene og ble brukt av disse. Ikke minst en av norgeshistoriens stĂžrste klassikere – denne 1940 Mercedes Benz 770.

FERDSKRIVER: Trodde du at ferdskriveren var en relativt ny oppfinnelse, mÄ du tro om igjen. Bilen er utstyrt med en «Tachograf» som registrerte bilens bevegelser til ethvert klokkeslett, slik at ledelsen hadde full kontroll.

FOTO: IVAR ENGERUD

Nazitoppenes farkost

Hele tre «Grosser» Mercedes-Benz 770 hadde Norge som adresse under andre verdenskrig. Den fÞrste var en Äpen 7-seters Tourenwagen som ble levert 9. november 1940 til den Þverstkommanderende i Norge, General Nikolaus von Falkenhorst.

ANNO 1944: Karl Benz’ fþdselsdag ble markert i 1944, blant annet med denne annonsen i norske nazipublikasjoner, med en 770 i bunnen av annonsen.

ANNONSE: MERCEDES-BENZ

Mot slutten av krigen kom det ytterligere to pansrede Limousiner som ble levert til henholdsvis Vidkun Quisling og Josef Terboven. De to var identiske og begge ble levert til Oslo samtidig i 1944.

MASSIV: Motoren er en kompressormatet rekkeÄtter pÄ 7,7 liter som fyller godt opp under det enorme panseret.

FOTO: IVAR ENGERUD

Paradevogn

Falkenhorsts vogn ble registrert pÄ WH-845400, og den Äpne syvseteren ble brukt meget lite, mest til parader i Oslo. Etter krigen ble den funnet av de amerikanske styrkene i byen, og en engelsk general overtok den bare for Ä gi den videre som en gave til Kong Haakon da han kom tilbake fra England 7. juni 1945.

KRIGSBYTTE: Von Falkenhorts 770K ble overtatt av Slottet etter krigen, og ble brukt i parader, som her ved Kong Haakons 80-Ärsdag i 1952.

FOTO: MERCEDES-BENZ

Grosser-Mercedesen ble den klart mest pampete bilen i Kongehusets garasje etter krigen. En garasje som pÄ slutten av 1947 for Þvrig besto av en 1931 og en 1934 Lincoln V12, en 1944 Packard og 1936 og 1947 Humber, samt en 1939 Buick Convertible tilhÞrende kronprins Olav.

Mercedesen fikk registreringsnummer A-5, og den var i bruk ved flere statsbesÞk utover 1940- og 1950-tallet. Den ble flittig brukt da Winston Churchill var i Oslo i mai 1948, under Kong Haakons 80-Ärs dag i 1952 og under Dronning Elizabeth og Prins Philips besÞk i 1955.

I politiets tjeneste

Oslo-mannen Rolf Pettersen hadde jobbet som sjÄfÞr for politiet pÄ MÞllergata 19 fra freden i mai 1945, en jobb hvor han ogsÄ fikk mye Ä gjÞre med bilparken. En bilpark som for en stor del besto av biler som var etterlatt og beslaglagt fra tyskerne. Deriblant de to bilene etter Quisling og Terboven.

Rolf Pettersen kjĂžrte de to bilene i tjeneste, inntil han flyttet til USA i 1949. Da er det ikke lenger bruk for bilene i politiets tjeneste og de blir etter hvert avhendet til private.

Quislings bil ble solgt for kroner 50,- til et skrotfirma og hogd opp, mens Terbovens bil ble solgt for kroner 7.000,- i 1952. Slottets paradevogn ble imidlertid fortsatt brukt ved spesielle anledninger utover 1950-tallet.

IKONISK MOTIV: Dronning Elizabeth og Prins Philip ble kjÞrt gjennom gatene i Oslo i den Äpne Mercedesen ved dronningens fÞrste statsbesÞk utenfor Samveldet, sommeren 1955.

FOTO: MERCEDES-BENZ

Etter Kong Haakons dÞd hÞsten 1957 ble den imidlertid mer og mer stÄende uten bruk. Kong Olav Þnsket ikke Ä bruke den tidligere tyske offisersvognen. Han brukte i stedet sin Buick, som fikk registreringen A-1, et nummer den fortsatt har.

Midt pÄ 1960-tallet Þnsket Kong Olav seg en ny, Äpen og langt mer moderne representasjonsbil, helst amerikansk.

«Texas-Petters» smykke

Her kommer Rolf Pettersen inn i historien igjen etter at han har returnert fra sitt USA-opphold i Texas i 1963. Via kontakter i Ford-systemet fÄr han formidlet en sort 1966 Lincoln Continental Convertible til det norske kongehuset.

Bilen forbindes gjerne med forlovelsen mellom Kronprins Harald og den blivende Kronprinsesse Sonja i 1968. Bilen fikk registreringsnummer A-5, som den fortsatt har. Den er i bruk, blant annet i forbindelse med Äpningen av Stortinget hver hÞst (hvis vÊret tillater det).

Som en takk for formidligen av Lincolnen i 1966, og fordi den ikke lenger har noen rolle i Slottsgarasjen, ble den gamle Falkenhorst-bilen stille og rolig formidlet som takk til Rolf Pettersen, mannen som altsÄ hadde kjÞrt de to andre Grosser-Mercedesene som var i Norge like etter krigen.

Selv om han hadde fÄtt en Mercedes-Benz 170H ny da han var 18 Är i 1937, hadde han neppe trodd at han skulle bli eier av von Falkenhorsts gamle praktvogn.

A-10000: Rolf Pettersen overtok Slottets gedigne Mercedes midt pÄ 1960-tallet, da den ble erstattet av en ny Lincoln Continental Convertible, og han og kona brukte den pÄ turer.

FOTO: BAHRE COLLECTION

Midt pÄ 1960-tallet fant Norges mest gedigne veteranbil veien inn i Pettersens garasje pÄ NesÞya. Etter hvert ble den registrert pÄ A-10000 og brukt av ekteparet Pettersen pÄ mange turer i bÄde inn- og utland.

Et nei med konsekvenser

Om lag ti Är senere Þnsket Pettersen Ä kvitte seg med bilen og forespurte om det var interesse pÄ Norsk Teknisk Museum. Det var det ikke. Noen seriÞse andre norske interessenter var det heller ikke.

200.000 DOLLAR: Samleren og classicforhandleren Thomas W. Barrett tok bilen til USA i 1978, hvoretter den ble annonsert til salgs for en pris av 200.000 dollar.

FOTO: BAHRE COLLECTION

SÄ i 1978 kom amerikaneren Tom W. Barrett III, «The Greates Name in Classic Cars», pÄ banen og hentet bilen pÄ lÄn over til USA.

Den gamle kongevognen ble (offisielt) ikke solgt i fÞrste omgang, men stilt ut pÄ ulike museer, som Nethercutt Collection i California og senere Crawford-Auto-Aviation Museum i Cleveland, Ohio. PÄ det siste stedet ble den stÄende til ut pÄ 1990-tallet, da den ogsÄ hadde blitt solgt til USA.

DEN NORSKE LØVE: LÞveflaggene pryder forskjermene slik de gjorde da den var i tjeneste ved slottet i Norge.

FOTO: IVAR ENGERUD

Fra Norge til Norway

Da museet trengte midler til sin videre drift ble et par av bilene solgt privat, blant annet «vÄr» Grosser, og ny eier ble Gary Bahre i Paris, Maine som har hatt den frem til i dag.

PATINA: Det gir nesten frysninger ved Ä tenke pÄ alle de personlighetene som har sittet i akkurat disse setene, pÄ akkurat dette skinnet.

FOTO: IVAR ENGERUD

Der har den selskap med de fineste klassiske merkene fra 1920 til 1940-tallet i kjennernes drÞmmegarasje. Bahre har dem nesten alle sammen: verdens fineste Packarder, Ätte DUesenberg Model J, Alfa Romeo 8C 2900, Mercedes-Benz SSK, Isotta-Fraschini, Hispano-Suiza J12, Delahaye, Rolls-Royce, Stutz, Cadillac, Tucker


NYDELIG: Dashbordene pÄ Mercedes hadde en helt egen stil med nydelige materialer, brytere og skriftfonter pÄ instrumentene. Legg merke til kilometerstanden som ennÄ ikke har passert 15.000 kilometer.

FOTO: IVAR ENGERUD

Hva nĂŠrmeste lille by heter? Norway! Fem kilometer unna i luftlinje.

Superoriginal

Svenske Jan Melin var den virkelig eksperten pÄ kompressormatede Mercedes-Benz fra 1930- og 1940-tallet. Han beskrev bilen som den mest originale og best bevarte av alle Grosser Mercedes i hele verden.

PEBBLE BEACH-VINNER: I 2003 vant den klassen for originale fĂžrkrigsbiler pĂ„ Pebble Beach Concours d’Elegance.

FOTO: IVAR ENGERUD

Det har ogsÄ Bahre fÄtt bevis for gjennom at den vant klassen for urestaurerte Mercedes-Benz pÄ Pebble Beach i 2003.

ORIGINAL: Hva skal man si, annet at dette er helt fantastisk.

FOTO: IVAR ENGERUD

Dessverre var det umulig Ä fÄ tatt ut bilen en liten kjÞretur da vi var innom, men vi er lovt det neste gang vi legger turen til Norway, Maine. Den lille landsbyen har mer norsk Ä by pÄ, som Norway Brewing Company, sÄ se ikke bort fra at det blir en «test» i Motor en gang i fremtiden.