I år feirer BMW M 50 år og i oktober lanseres en bil mange entusiaster nok gleder seg til: BMW M2.
– Det ble solgt 170 stykker av forrige generasjon BMW M2, så det var en bil som traff særdeles godt i Norge, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.
Han kan ikke si noe om prisen på den nye bilen, men forventer høyere engangsavgifter på bensindrevne biler generelt, som også vil treffe M2 når den kommer.
– Med endrede engangsavgifter som treffer denne bilen, beveger vi oss i et litt annet prissegment enn tidligere, forteller Tegneby.
I 2020 startet en BMW M2 Competition med 410 hestekrefter på 928.107 kroner, men prisen på den nye bilen ventes ettersigende å bli høyere.
Heftig motor
I forkant av lanseringen viser BMW en kamuflert utgave av bilen og slipper litt informasjon det allerede er gått noen rykter om. Nye BMW M2 får den sterke S58 twin-turbo rekkesekseren på 3,0 liter, som allerede sitter i BMW M3, M4, X3 M og X4 M.
Selv skriver BMW at M2 får denne motoren med «egen konfigurasjon», som nok betyr at motoreffekten er tatt ned fra ville 510 hestekrefter som Competition-modellene leveres med i dag.
BMW M2 skal få ytelser på nivå med toppmodellen av forrige generasjon, spesialmodellen BMW M2 CS som hadde 450 hestekrefter. Hvor mye effekt nye M2 faktisk får er ennå ikke kjent, men det er grunn til å tro at det ikke er så langt unna nevnte CS.
Mye karbon
BMW bekrefter at du i tillegg til å kunne velge åttetrinnsautomat kan få denne bilen med sekstrinns manuell girkasse, som viser at BMW passer på sine mest entusiastiske kunder. Manuelle girkasser er på vei ut av moderne biler med full styrke, så at BMW velger å tilby dette vil entusiastene sette pris på. Blant ekstrautstyret kan det plukkes karbontak og bøtteseter i karbon slik M3 og M4 også kan leveres med.
I motsetning til M3 og M4 som kommer med firehjulsdrift, fås M2 kun med bakhjulsdrift.
Selv om verdenspremieren er i oktober blir markedslanseringen i april neste år, opplyser BMW.