Fjerde mesterskapstittel var et faktum da Roar Lindland ble vinket i mål bak rattet på «sin» Porsche 911 (992) GT3 Cup på Monza i Italia. Lyngdal-mannen var spent før løpet. Bilen som har bakhjulstrekk, 510 HK og veier omtrent 1.260 kilo, tilhører for øvrig det franske laget som nordmannen kjører for, Team Martinet by Almeras.
Valgte pitlane-start
– Jeg hadde jo gullet mer eller mindre i lommen, men man kan aldri slappe av i denne sporten. Én førerfeil, eller ett mekanisk problem og alt håp om en tittel kan være ute, så jeg var både nervøs og skjerpet, sier Roar Lindland.
Under kvalifiseringen sikret 44-åringen seg «Pole Position». I hovedløpet valgte Lindland imidlertid å starte fra pitlanen. Det skulle vise seg å være et godt valg, ettersom det ble flere hendelser i startfeltet, hvorpå «Safety Car» ble satt inn. Pitlane-valget var helt bevisst, fordi laget ønsket å minimere risikoen så mye som mulig. Lindland måtte bare gjennomføre alle rundende i Monza for å sikre seg mesterskapet.
– Å ta min fjerde tittel smakte utrolig godt, og det er vi stolte av. Det legges ned utrolig mye tid i dette, og jeg vil takke alle samarbeidspartnere, teamet og ikke minst familien min for all støtten. Uten dem i ryggen er dette helt umulig, forteller Roar Lindland oppglødd.
Skikkelig vinnerlag
Årets seier smaker ekstra godt, med tanke på skuffelsene i fjorårets sesong. Lindland vant tre av årets åtte løp, og gikk til topps på italienske Imola og Monaco, samt franske Paul Ricard.
– Det er utrolig godt å ta tittelen tilbake. Etter å ha vært borte fra Team Almeras i ett år, så var det godt å vise at vi kan ta revansj på denne måten. Av de fire mesterskapene jeg har vunnet, har tre av dem kommet mens jeg har kjørt for dette teamet, forteller Roar Lindland.
Holder koken
Hvorvidt det blir en ny sesong med internasjonal Porsche Supercup, gjenstår å se. Vinteren skal tas i bruk til å tenke over saken. Fem seiere høres bedre ut enn fire, er vår første tanke…
– Ja, det kan du si, humrer Roar Lindland.
– Jeg kjørte mitt Porsche Cup-race nr. 240 den helgen i Monza, og jeg har fått holde på med racing mye lengre enn jeg trodde i starten. Motivasjonen er fortsatt stor. Når jeg ikke henger med lengre er det vel på tide å trappe ned.
Men, han er ikke der helt ennå.
Enkel forklaring
28 førere fra hele verden stilte i årets Porsche Mobil 1 Supercup. Forskjellen på Pro Am-klassen og Pro-klassen, er at sistnevnte er for unge, helprofesjonelle førere som lever fullt ut av racing, og som har litt andre forutsetninger enn Pro Am-førerne, med blant annet mer testing.
– I Pro Am-klassen har førerne gjerne en annen jobb i tillegg, er over 26 år gamle, og har ikke muligheten til å stille under samme forutsetninger som pro-førerne, forteller Roar Lindland.
Når han ikke presser rundetider på bane i Europa, jobber han i familiens egen entreprenørbedrift.