Les hele artikkelen
Det var helt tilbake i 1983 at Trygve Krogsæter tok initiativet til den første «Styrkeprøven» for biler til og med årgang 1925.
Distansen som skulle kjøres var fra Oslo til Lillehammer, hvor man skulle åpne Norsk Kjøretøyhistorisk Museum. Turen tok tre dager for deltagerne som var invitert fra hele Skandinavia. Eldste deltagende bil var også Norges første: KNAs 1895 Benz.
Skandinavisk forbrødring
Frøet til et årlig arrangement for de aller, aller eldste bilene i Skandinavia var sådd, og i løpet av de snart 40 årene siden har løpet sirkulert mellom Norge, Danmark og Sverige med 12-13 ganger på hver nasjon.
Mens man skulle tro at deltagerantallet hadde minsket gjennom disse årene, er det det motsatte som har skjedd, med en økende interesse for bruk av de rundt hundre år gamle bilene – i et arrangement tilpasset alderen.
I år hadde 75 biler meldt seg på, med Ford T som den desidert mest dominerende med nesten en tredjedel av deltagerne. Hele 19 norske ekvipasjer var også påmeldt.
I Dr. Almers ånd
Årets utgave (som opprinnelig skulle gått i 2020) var lagt til Varberg på den vakre Hallandskysten med base på kysthotellet i byen.
HALLANDS FØRSTE: Dr. Almer i Varberg anla ikke bare «Kustsanatoriet Apelviken» (som nå er Varbergs Kusthotell). Han hadde også Hallands første bil, en 1903 Oldsmobile Curved Dash (N1), som var tilbake for første gang på over hundre år.
FOTO: IVAR ENGERUD
Stedet var ikke tilfeldig, for det var her Hallands første bil hadde garasje, hos Dr. Almer som grunnla stedets sanatorium for helbredelse av tuberkulose med mye sol, frisk luft, salte bad og næringsrik kost. Nå er det et praktfullt beliggende hotell i Sveriges raskest voksende by.
Og Dr. Almers første bil, en 1903 Oldsmobile Curved Dash, var igjen tilbake i Varberg, nesten 120 år etter at legen kjøpte den ny hos den norske bilforhandleren i Stockholm: Gjestvang.
NORGES ELDSTE: Trygve Krogsæter er Norges fremste ekspert på de aller eldste bilene, og han stilte med sin egenrestaurerte 1905 Cadillac, som gjennomførte i fin stil.
FOTO: IVAR ENGERUD
Kjent og ukjent
De deltagende bilene var fordelt på rundt 30 merker, hvorav kun ni fortsatt eksisterer: Ford, Chevrolet, Dodge, Buick, Cadillac, Opel, Scania-Vabis, Citroën og Fiat.
FRANSK LUKSUS: Frankrike var blant de dominerende produksjonslandene på begynnelsen av forrige århundre, med en rekke merker. Blant dem var Cottereau (som også kom til Norge), og denne 1906-modellen tilhørende Lars Öhman er blant de fineste i verden.
FOTO: IVAR ENGERUD
Men når så du sist en Cottereau, Maxwell, Lexington, Belsize, Minerva, Rex-Simplex, BOB eller Unic? Alle merker som hadde sin (korte) storhetstid, men som bukket under for konkurransen eller ble innlemmet i andre konstellasjoner.
VERDENS ENESTE? BOB var en tysk minibil for hundre år siden. Svenske Leif Jonsson har restaurert denne 1920-modellen i løpet av de seneste 31 årene og stilte for første gang i det som sannsynligvis er den eneste registrerte av merket i hele verden.
FOTO: IVAR ENGERUD
Du fant dem alle langs landeveiene i Halland denne weekenden. Neste år er det Danmark som står som vertskap, før det igjen er Norges tur igjen i 2024.
Da er yngste deltagende bil 99 år gammel.
ORIGINAL: Prisen for fineste originalbil gikk til danske Niels Madsen for hans 1911 Opel. Bilen er totalt urestaurert og med en aldeles herlig patina med upusset messing etter over 70 år i samme familie.
FOTO: IVAR ENGERUD
BELGISK LUKSUS: Det var ikke bare Kong Haakon som valgte det belgiske luksusmerket Minerva i Norge for 110 år siden. Ivar Braathen har overtatt denne gedigne 1912-modellen, som ble restaurert av Per «Buick» Johannesen for mange år siden. En av en håndfull av merket i Norge.
FOTO: IVAR ENGERUD
GREI ERSTATNINGSBIL: Den svenske veterannestoren Ulf Edlund skulle egentlig stilt med en 1912 EMF, men kom i stedet i sin nydelige 1925 Rolland-Pilain. Et fransk luksusbilmerke som gikk under året etter.
FOTO: IVAR ENGERUD
FAMILIETRADISJONER: Stein Bastiansen hadde tatt turen fra Oslo med sin hyggelige 1914 Hupmobile Model 32 Touring, en bil hans far restaurerte allerede på 1950-tallet.
FOTO: IVAR ENGERUD
STERKT DAMELAG: Margareta Croner er forbi sin første ungdom, men hun kjørte sin Bentley 3,5 Liter samtlige 200 kilometer med to yngre generasjoner kvinnelige familiemedlemmer som passasjerer.
FOTO: IVAR ENGERUD
NESTEN YNGST: Løpet er åpent for biler til og med 1925-modeller, så Kjell-Arne Hoels 1924 Oldsmobile Sport Touring er akkurat gammel nok med sine 98 år. Bilen har vært i Norge siden 1926, og Kjell-Arne fikk den registrert for 31 år siden.
FOTO: IVAR ENGERUD
ØVELSESKJØRING: Løpets yngste fører var 16 år gamle Hilma Edlund som øvelseskjørte 200 kilometer i familiens T-Ford 1921 i løpet av helgen.
FOTO: IVAR ENGERUD
ØVELSESKJØRING: Løpets yngste fører var 16 år gamle Hilma Edlund som øvelseskjørte 200 kilometer i familiens T-Ford 1921 i løpet av helgen.
FOTO: IVAR ENGERUD