– Nei, det er ingen bulk

Les hele artikkelen

– Nei, det er ingen bulk på siden fremme. Buen i karosseriet sørger for at «dirty air»-luftstrømmen fra panseret og framhjulet, presses ned langs siden av dørene. Det sier Radni Molhampour entusiastisk, mannen som fronter Zyrus Engineering på Nannestad.

LEDER LUFTEN: Snutepartiet hogger tak i luftstrømmen og sender den over panseret, over og ned forbi forhjulene. Nye karbonspeil monteres senere i sommer.

Foto: Osnap

Funksjon fremfor skjønnhet, er første tanke. Litt som McLaren Senna, som bryter med den tradisjonelle søken etter linjelekre superbil-karosseri og velger det som er mest aerodynamisk.

– Ja, det kan du si.

– Men husk at Senna har 1.100 kilo marktrykk i 262 km/t. Vi har klart 1.870 kilo i 242 km/t, som er veldig mye. Panelet på siden får luften til å ligge ved døren og mot bakskjermene. Siste tester på Rudskogen har gitt en rundetid på 1:19,870 med prototypen. Strada sitt karosseri er enda mer aerodynamisk, messer Molhampour.

DER DET SKJER: Aston Martin har en lignende løsning på DB11 kalt «Curlicue», som leder vekk bremsevarme og lar luftstrømmen presse bilen ned. Zyrus-løsningen er ikke like elegant, men vi antar at den er langt mer effektiv.

Foto: Osnap

Vil bygge ni

Etter planen skal det nå bygges ni eksemplarer av den gategodkjente Zyrus Strada LP1200. Et salgsmål som er nedjustert noe fra fjorårets målsetting om å bygge 24 eksemplarer, halvparten gategodkjente. Den første bilen med chassisnummer 001-09 er i det minste «spoken for», solgt som den er til en europeisk kunde. Åpenbart med dype lommer. Eksportprisen er 795.000 euro.

– Med en kurs på 10,43 blir nok prisen med norske avgifter rundt 11,5 millioner kroner, anslår Molhampour.

SKIKKELIG HÅNDVERK: Zyrus går grundig til verks. Strada LP1200 er en høyst modifisert Lamborghini Huracán Evo RWD. Hele 600 komponenter er nye eller forbedret. 

Foto: Osnap

Onde tunger vil ha det til at dette «bare» er en ombygd Lamborghini Huracán Evo RWD, men det blir for enkelt. Hver bil strippes ned til chassiset, og bygges opp igjen med mer enn 600 komponenter, som enten erstatter originale deler, modifiseres eller forsterkes. Det er Öhlins TTX støtdempere med løftefunksjon, karbonkeramiske bremser, samt egendesignede og støpte alu-felger. I tillegg er det et nytt eksosanlegg av titan, for å spare vekt og få frem den perfekte lyden. Det er også en egenutviklet twin-turbo-løsning, veltebur av titan, firepunkts racingseler og karbonfiberseter. Mye er tegnet og produsert på huset. Vi snakker skikkelig håndverk, med en detaljfinish og kvalitet som legges merke til langt utenfor landegrensene.

NYTT I SOMMER: En meget subtil karbonfiberpakke til Porsche Taycan Cross Turismo, signert Nannestad-gjengen.

Foto: Osnap

Mest eksport

Zyrus er kjerringen mot strømmen i den norske bilbransjen. Der mange aktører ser innover, for salg av importerte biler og deler til det norske markedet, speider Zyrus mot utlandet. Med karbonfiberpakker bestående av frontsplittere, front radardeksel, skiltplateholdere, lyktdeksler, lufteventiler, sideskjørt, diffusorer og hekkspoilere. Til dels nye deler, til dels pålimt originalene. I fjor kom karbonpakker til Porsche Taycan og Taycan Turbo S.

– Vi har solgt 17 komplette kit. Tre kit er solgt i Norge, resten er eksport. Vi har også solgt 97 vinger til Taycan 4S og Taycan Turbo S, derav fire til norske kunder, forteller Molhampour.

SER ORIGINALT UT: Karbonpakken til Taycan Cross Turismo ser nesten ut som om den kommer fra Porsche. 

Foto: Osnap

Kundene er for det meste enkeltpersoner som driver firma, og som liker detaljer og kvalitet. Hittil er karbonfiber-pynten solgt til USA, Tyskland, Nederland, Canada og Frankrike. 

Under 130.000 kroner

Den nye karbonpakken til Porsche Cross Turismo koster 127.000 kroner. Til Taycan 4S er prisen 185.000 kroner, mens tilsvarende til Taycan Turbo S koster 218.000 kroner. I desember reiser gjengen – fem fast ansatte og flere innleide – til Essen Motorshow for å promotere varemerket. Strada LP1200 og racingversjonen LP 1200 R skal vises frem.

Strada LP1200 lar deg justere antall HK, ved å taste inn en personlig kode. På landeveien er den godkjent med 900 HK. På bane kan man nyte alle de 1.200 hestene fra twin-turbo V10-eren med 5,2-liters slagvolum. Det er nok lurt å skjule tallkoden, når fartssultne venner er innom.

FORSMAK: I fjor fikk vi se dataskissene. I september i år overleveres den ferdige bilen til en kunde på Spa-Francorchamps, der Zyrus øyner muligheter for å sette ny banerekord med LP1200 R. 

Illustrasjoner: Zyrus

Oppkalt etter storkonge

Anders Gloslie designet karbondetaljene til Taycan 4S og Turbo S, mens den norsk-persiske industridesigneren Nima J. Shahinian lagde karbonpakken til Taycan Cross Turismo. Zyrus Engineering er oppkalt etter den persiske kongen Kyros 2., som ifølge Store norske leksikon kom til makten i år 559 f.Kr., og regnes som grunnleggeren av det persiske verdensriket.

HANDS ON: – Originalbatteriet i Huracán Evo RWD veier hele 25 kilo, og vi bytter det ut med et karbon-batteri som veier kun 1,7 kilo, forteller Radni Molhampour.

Foto: Osnap

– Siden Nima og jeg er fra Persia, falt navnevalget naturlig, men det ble Zyrus med «Z» fordi Cyrus-navnet (engelsk skrivemåte, red. anm.) var opptatt, forklarer Radni Molhampour.

– Hvor lang tid tar det å lage komponentene?

– Fra start til slutt tar det omtrent åtte til ti uker å produsere karbonfiber-delene. Hver del er skapt ved hjelp av spesiallagde rigger for perfekt passform. Lakkeringen og herdeprosessen er tidkrevende. Etter kvalitetskontrollen, blir det gjort skikkelig «detailing», før alle delene pakkes ned i eksklusive esker til utsending. Resultatet ha best mulig kvalitet i alle ledd.

Skal se originalt ut

De eksponerte karbonfiberpyntelistene, spoilerne og øvrige detaljer fås i matt eller høyglans.

– Hva skiller deres karbonpakker fra andre stylingkit?

– Vårt mål er at designen skal beholde OEM DNA-et på bilen (Original Equipment Manufacturer, red. anm.), men fremstå mer eksotisk i karbonfiber. Andre aktører har en tendens til å ta grep, som får bilene til å virke mer vulgære, sier Molhampour.

Og legger til;

– Vi lager alle våre deler i Prepreg karbonfiber, som igjen blir bakt og herdet i ovn. Dette gir utrolig kvalitet og styrke. Delene blir produsert i aluminium- eller karbonfiber-former, og lakkert fire-fem-seks ganger for å få den eksepsjonelle finishen som kreves i dette markedet.