4. mai kom det første interiørbildet, av det som unektelig var en lengre bakdør. «Long-awaited – a new Bentley is coming» levnet liten tvil. Nå er det klart at Bentleys femte modellserie er en Extra Large Bentayga, eller Bentayga Extended Wheelbase – EWB – for å bruke det offisielle navnet.
Britene lover oss den beste baksetekomforten siden det utgåtte sedanflaggskipet Mulsanne, som til dels har blitt erstattet av Rolls-Royce Ghost-rivalen Flying Spur. Den ekstra lengden i nye Bentayga EWB er viet baksetepassasjerene. Akselavstanden øker fra 2.995 millimeter til 3.175 millimeter og bilens totale lengde er blitt 5.322 millimeter.
Rolls-Royce Cullinan er 5.341 millimeter lang, mens billigutgaven fra designer Giles Taylor (Hongqi E-HS9) er 5.209 millimeter lang. Bentley påpeker likevel at «interiøret er 40 mm lengre enn noen annen luksus-SUV-konkurrent.» Det spørs jo hvem man sammenligner seg med. Trangt er det neppe.
Twin-turbo V8
Hybridvarianten lar vente på seg. I første omgang er Bentayga EWB utstyrt med den kjente 4,0-liters twin-turbo V8-motoren. Med åttetrinns automatgir er effekten 550 HK og 770 Nm. Det gir akselerasjon fra null til 100 km/t på 4,6 sekunder og en toppfart på 290 km/t. Cullinan med 6,75-liters V12 og 571 HK, er begrenset til 250 km/t. Hurraspurten dens tar 5,2 sekunder.
To bakseter av typen Bentley Airline Seat lever opp til navnet, og kan justeres i 22 retninger. Skinnkledde fotskamler kan skyves ut fra under setene foran. I «Relax»-moduset kan seteryggen legges ned i 40 graders vinkel, mens «Business Mode» gir deg nesten loddrett rygg.
Setene har også innebygd klimakontroll for å gi optimal temperatur, samt såkalt «Postural Adjustment» som er en slags massasjefunksjon som sørger for maksimal støtte til enhver anledning. Seks soner av setene har 177 individuelle trykkjusteringer, via luftputer sydd inn i skinnsetene. Justeringen skal unngå at du føler deg sliten etter endt biltur.
Tar etter Flying Spur
For første gang har også Bentayga styring på alle fire hjul. Electronic All Wheel Steering som først ble introdusert på Flying Spur, sørger her for en svingradius som er syv prosent mindre enn på vanlige Bentayga, altså 11,8 meter. Genialt i byen og der parkeringsplassen er knepen. Underveis i fart bidrar de svingbare bakhjulene til økt stabilitet i svingene og på motorveien.
I baksetene er det oppvarmede armlener i dørene og i midtkonsollen. Offroad-limousinen fås med fire eller fem seter. Med fire seter kan man ha midtkonsoll med lagringsplass og USB-kontakter, eller man kan velge en kjøler av typen Mulliner Console Bottle Cooler, som har plass til en 0,75-liters flaske og to håndblåste og smale champagneglass fra Cumbria Crystal.
Standardutgaven av Bentayga kan fås med syv seter, men tilbakemeldingene fra kundene er at denne utgaven skal ha fokus på komfort. Det overrasker ikke. Det siste limousinkunder vil, er å måtte kravle inn på tredje seterad, bøye hodet og kjenne knærne gnisse mot seteryggen foran.
Solgte 30 i fjor
Bentayga ble lansert i 2016 som 2017-modell, og de første bilene ankom Norge samme året. Den rimeligste utgaven Bentayga Hybrid, som i dag koster fra 2,6 millioner kroner, ble offisielt lansert i Norge i 2019, i anledning etableringen av Bentley Oslo på Billingstad.
I fjor solgte luksusbilforhandleren nesten 40 nye Bentley, derav 30 eksemplarer av Bentayga.
– Vi får kun 15 Bentayga tildelt i år, men vi kunne solgt flere om vi hadde fått tildelt mer produksjon, sier daglig leder hos Bentley Oslo Christian Gottschalk til Finansavisen Motor.
Nye Bentayga Extended Wheelbase ankommer Norge i slutten av 2022, men nå åpnes det for bestilling. Estimert pris starter på 3.450.000 kroner. Til sammenligning starter «vanlige» Bentayga V8 på 3,1 millioner kroner, mens Bentayga S koster fra 3,4 millioner kroner.