Nå i Norge: Kan bli en elektrisk Audi RS 6

Les hele artikkelen

– Den kan trekke ganske så massivt med hengervekt, forteller Audi-sjef Elin Sinervo fra scenen.

Foran står elbilen som vises frem i Norge i disse dager. Konseptbiler flest pleier å være litt sære og har gjerne noen underlige løsninger. Produksjonsbilen som kommer senere behøver slett ikke ligne så altfor mye på konseptet, når den ferdige designen omsider avsløres. 

DIGER DIFFUSER: Audi A6 Avant e-tron Concept vises med en heftig diffuser som skal lede luften effektivt vekk, og skape gode aerodynamiske egenskaper. Om det blir sik på produksjonsbilen skal bli spennende å se.

Foto: Håkon Sæbø

Det er etter alt å dømme ikke tilfellet med nye Audi A6 Avant e-tron Concept, som nå vises for elbilsultne nordmenn. For selv om dette er et konsept der selve interiøret ennå ikke er avslørt, lover Audi at 95 prosent av det som vises i Skur 13 ved Tjuvholmen nå, er slik elbilen faktisk skal se ut. 

At bilen er diger, er det imidlertid ikke noen tvil om. Lengden på 4,96 meter er kanskje ikke overraskende, men bredden på 1,96 meter understreker at dette er en stor bil. 

SMALT: Lyktene på Audi A6 Avant e-tron Concept er de smaleste på noen Audi.

Foto: Håkon Sæbø

Heftig lading

Leveringen av den ferdige bilen skal ikke være i gang før i 2024, men likevel varmes det opp til at Norske kunder skal la seg besnære.

Og det er godt mulig at folk lar seg begeistre, for de foreløpige tallene kan virke ganske forlokkende: Stor stasjonsvogn med 800 volts elektrisk system, 270 kW hurtiglading, rekkevidde på 700 kilometer med 100 kWh batteri og 0 til 100 på under syv sekunder. Motoreffekten Audi snakker om er på 476 hestekrefter og da skal 100 nås på under 4,0 sekunder, men tyskerne åpner for at A6 Avant e-tron kan være utgangspunktet for noe enda råere: En elektrisk utgave av RS 6.

ELEKTRISK RS 6: Audi A6 Avant e-tron Concept presenteres med en rekke tall, blant annet to elmotorer og effekt på 476 hestekrefter. Audi åpner samtidig opp for at dette kan være utgangspunktet for en RS 6-modell.

Foto: Håkon Sæbø

Nye Audi A6 Avant e-tron skal lade raskt, gå raskt og kjøre langt – akkurat slik nordmenn med velfylte lommebøker nok ønsker seg. 

Blant nyhetene på Audi A6 Avant e-tron er de spesielle lysene, som Finansavisen tidligere har omtalt. Lyktene foran er ifølge Audis designere de smaleste de noensinne har laget. Likevel skal det være plass til både «digital Matrix LED» og «digital OLED»-teknologi som gjør at sjåføren kan bestemme selv hvordan lyssignaturen skal se ut.

KULE DETALJER: Tøft med e-tron logo under grillen, men blir det med til produksjonsmodellen?

Foto: Håkon Sæbø

Det betyr at du forhåpentligvis skal kunne sette opp lyssignaturen slik du ønsker, og skape et eget uttrykk på bilen. Trenden med LED-lys og OLED-teknologi er tiltagende, og det er ikke unaturlig å anta at andre produsenter følger etter. 

Bilens lyssignatur er etter hvert blitt en viktig egenskap, og kan på avstand vise at en spesielt påkostet bil er på vei.

Et annet spennende aspekt ved lyktene er at de kan brukes som filmprojektorer. Dersom bilen for eksempel parkeres foran en vegg når du lader , kan de i bilen benytte tiden til å spille videospill på veggen foran dem. Spillets virtuelle landskap vises da på veggen, artig nok.

DU BESTEMMER: Audi A6 Avant e-tron Concept leveres med LED-lys og OLED-teknologi slik at du som eier skal kunne velge lyssignaturen selv. Lys er viktig for mange, så dette skal bli spennende å følge med på.

Foto: Håkon Sæbø

Også baklysene er høyt avanserte, lover Audi, som viser til at de kan benyttes til å lage nærmest uendelig mange ulike personlige variasjoner av digitale lyssignaturer, og eieren skal kunne tilpasse utrykket til sin personlige smak. Hvor mye av dette som blir å finne på produksjonsutgaven av A6 Avant e-tron gjenstår å se.

Helt ny plattform

I tillegg til den såkalte J1-plattformen som Audi og Porsche deler med modellene Taycan og e-tron GT, benytter Audi seg av VW-konsernets MEB-plattform for rimeligere modeller.

Ingen av disse benyttes i nye A6, men snarere den kommende luksusplattformen Premium Platform Electric (PPE) som Porsche Macan og Audi Q6 e-tron benytter. Den nye plattformen skal ifølge Audi kunne kombineres med både adaptive støtdempere og luftfjæring. Det åpnes også for bakakselstyring, kjøresystemet Torque Vectoring og mulighet for å øke bilens bakkeklaring. 

MANGE LIKHETER: Audi A6 Avant e-tron Concept skal ifølge Audi være 95 prosent lik produksjonsbilen som kommer i 2024. Den er imidlertid ventet å ha dørhåndtak, noe konseptet ikke har.

Foto: Håkon Sæbø

Motorene til denne plattformen skal produseres på Audis motorfabrikk i Ungarn

Tidligere ble det vist til at Sportback-versjonen av Audi A6 e-tron er ventet å bli levert til kunder i 2023, og at Avant-utgaven blir produsert i 2024, men Sinervo spekulerer i at A6 Avant e-tron muligens vil komme før Sportback-versjonen. 

Siden den produksjonsklare bilen stadig er et stykke unna, er det for tidlig å anslå noe håndfast rundt pris, men at At Avant e-tron blir rimelig, er det ingen grunn til å tro. Det er imidlertid naturlig å anta at som med andre Audi-er vil komme forskjellige effektutgaver, batteristørrelser og naturlig nok mulighet til å laste på med kostbart ekstrautstyr. 

STORT SKAL DET VÆRE: Audi A6 Avant e-tron Concept har 22-tommers hjul, noe produksjonsmodellen også ventes å få.

Foto: Håkon Sæbø