Det er enorme svingninger i det europeiske nybilmarkedet, både totalt og fra land til land. Global chipsmangel preger situasjonen og lokale forhold det enkelte land. Salget hadde begynt å hente seg noe inn, men i juli falt registreringene med nesten en fjerdedel i forhold til i fjor. Og sammensetningen er mildt sagt annerledes enn i Norge.
Hør Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, der Håkon Sæbø og Marius Mørch Larsen denne gangen prater om hvorfor ikke Europa-salget av biler ikke alltid gir helt mening:
Golf ned fra toppen
Det har begynt og selges både hybrid- og elbiler i Europa. Og salget øker stadig, men på et fortsatt lavt nivå. Og for første gang på flere år er Volkswagen Golf ikke Europas mest solgte bil. Den plassen går til Dacia Sandero. En bil som det er uendelig langt mellom i Norge.
Volkswagen har imidlertid fire modeller på Topp 10: Golf, Polo, T-Roc og T-Cross. Alle biler du må lete forgjeves etter her til lands, hvor ID.4 og ID.3 er det som selger.
Fortsatt langt frem
Mens Toyota RAV4 er den eneste ikke-elektriske bilen på statistikken i Norge, må du lete forgjeves etter en elektrisk modell i resten av Europa.