Mørk og mystisk Mustang

Les hele artikkelen

Det var nok en del Ford-fans som fikk kaffen på tvers når den elektriske Mustang Mach-e ble avduket. Men selv om Ford nå vil investere 50 milliarder dollar i utvikling av elbiler frem til 2026, skriver administrerende direktør Jim Farley i pressemeldingen at de vil «turbolade planen for interne forbrenningsmotorer». En motor som ikke får turbo men allikevel flere hester er V8-eren i 2024-modellen av Ford Mustang.

Låser bakhjulene

I tillegg til Ecoboost og GT-utgavene, viser Ford frem noe de kaller Mustang Dark Horse. Den skal visstnok få 500 hk som ifølge produsenten blir den sterkeste selvpustende V8-eren de har levert (Shelby-versjonene er kompressormatet).

DIGITALT: I det som kanskje blir den siste generasjonen av Ford Mustang med forbrenningsmotor har de skiftet ut de tradisjonelle instrumentene med digitale flater. 

Ford

En skal ikke lete lenge på nettet for å finne videoklipp av Mustang-førere som slenger litt mer med hekken enn de hadde sett for seg. Det kan nok bli enda flere for de som prøver ut den elektroniske drifte-bremsen, som låser bakhjulene når du måtte ønske.

Tordenskrall

Et annet triks som nok blir populært er fjernstyrt rusing av motoren, for de som velger den ti-trinns automatkassen fremfor sekstrinns manuell. Ved hjelp av nøkkelen skal det gå an å la naboer og forbipasserende få nyte et bensindrevet tordenskrall uten å forlate cafe-bordet.

KARBON: Ford Mustang Dark Horse blir utstyrt med felger av karbonfiber, noe som nok kan anspore til litt ekstra nervøsitet i nærheten av fortauskanter. 

Ford

Innvendig har det også skjedd en solid oppgradering, og Mustangen kan nå by på digitale skjermer som de fleste andre. For nostalgikere skal det gå an å velge et oppsett som ligner nøyaktig på instrumentering fra den såkalte Fox-body generasjonen.

Karbonfelger

Utvendig får Ford Mustang Dark Horse felger av karbonfiber, ekstra store luftinntak, fastmontert hekkspoiler og en egen dyp blå lakkfarge.

NYTT NAVN: Ford Mustang Dark Horse er et nytt navn i Mustang-familien, blant annet valgt fordi det visstnok ikke kommer noen Shelby eller Mach1 versjon av denne. 

Ford

Motoren har fått låne diverse godbiter fra Shelby GT350 og GT500, og det er bare å håpe på at denne sannsynligvis siste utgaven av villhesten også kommer hit til Norge. Pris i USA er antydet å ligge rundt 60.000 dollar, omtrent 600.000 kroner før avgifter, og levering der borte er planlagt å starte neste sommer.