Millionbiler på auksjon

Les hele artikkelen

Auksjonshuset Artcurial i Paris ble grunnlagt så sent som i 2002, men av eksperter med lang fartstid innen både kunst, antikviteter, klokker, vin og biler med Hervé Poulain i spissen.

Legende

Poulain (81) er ingen hvem som helst i hverken bil- eller kunstkretser. Han er sannsynligvis den eneste med 10 Le Mans-starter som samtidig kan snakke uavbrutt om kunstnere som Henri Matisse og Andy Warhol. Det var Poulain som hadde ideen og skapte de første BMW Art Cars på eget initiativ til sitt eget racingteam i 1975, før BMW selv tok det videre.

Optimisme

Artcurial har de seneste årene opparbeidet seg et rykte for å komme opp med helt spesielle, gjerne ukjente biler som aldri har vært på markedet tidligere til sin hovedauksjon ved Rétromobile-utstillingen.

POPULÆR RAKKAR: Renault 5 Turbo 2 er en meget populær modell med stigende pris, og denne 1986-modellen forventer man rundt en halv million kroner for.

Foto: Artcurial

Normalt er den i februar, men i år ble det trukket i nødbremsen i siste liten og utsatt til tredje uken i mars. 18. og 19. mars går auksjonen av stabelen, og denne gang uten at konkurrentene RM Sotheby’s og Bonhams er til stede. De avviklet sine planlagte auksjoner i februar, med helt greie resultater. Så optimismen i markedet er absolutt til stede.

Bandini-perler

Den mest verdifulle bilen på auksjonen er en 1968 Porsche 907 med estimat i området 50 millioner kroner, med rom for ti millioner opp eller ned.

ITALIENSK SJEL: Denne 1957 750 Sport Internazionale er den aller fineste av de totalt åtte Bandini på auksjonen, og eierne håper å få over seks millioner kroner for den.

Foto: Artcurial

Ikke på langt nær i samme klasse, men med massevis av sjarm og kjøreglede er de totalt åtte Bandini-eksemplarene på auksjonen. Bandini var en av disse italienske sportsbilprodusentene på 1950-tallet som bygde racerbiler i de mindre klassene, spesielt 750 kubikkcentimeter. Nå selges hele familiesamlingen av grunnleggerens nevø.

POLITISK UKORREKT: Å kjøpe en russisk ZIL i disse dager er kanskje ikke politisk korrekt, men du har muligheten hvis du er forberedt på å legge på bordet et sted mellom 400.000 og 600.000 kroner.

Foto: Artcurial

Franske spesialiteter

Selvsagt inneholder katalogen med rundt 200 objekter en rekke franske biler av alle årganger, både kjente og ukjente merker. Citroën, Peugeot og Renault er selvsagt godt representert, men du finner også Panhard & Levassor, Venturi, Talbot Lago, Darracq og en god håndfull hyggelige Bugattier.

FERRARI-FEST: Advokaten Etienne Léandri i Monaco fikk alltid tilbud om å kjøpe de mest spesielle Ferrariene fra 1980-tallet. Nå kan du kjøpe hans F40, F50, Enzo og LaFerrari, med priser fra 12 til 30 millioner kroner.

Foto: Artcurial

Fra Monaco kommer en håndfull eneiers Ferrari superbiler. Der var advokaten Etienne Léandri en lojal Ferrari-kunde i mange tiår, og helt fra lanseringen av F40 i 1987 til LaFerrari i 2013 fikk han tilbud om å kjøpe disse spesialmodellene. Nå skal Artcurial selge hans F40, F50, Enzo og LaFerrari på vegne av dødsboet. Med kun én eier og få kjørte kilometer, forventes priser fra 12 til 30 millioner kroner for de mest attraktive modellene.

NORSK DESIGN: Vilhelm Korens nydelige Bentley Continental S2 Park Ward Drophead Coupé-design vinner stadig nye entusiaster, og prisen har økt fra rundt en million til det dobbelte det seneste tiåret.

Foto: Artcurial

Og sist, men ikke minst kan du kjøpe en norskdesignet Bentley, Vilhelm Korens nydelige 1962 Continental S2 Park Ward Drophead Coupé, nå priset til rundt to millioner kroner.