De aller fleste adventuresykler brukes på hovedsakelig på asfalt og har sjelden eller aldri kontakt med grus.
Det logiske da er å montere dekk som gir optimale bruksegenskaper og veggrep på nettopp asfalt. Michelin er klar over dette og har tatt frem en spesialversjon av det meget anerkjente Road 5 tilpasset tunge adventuresykler. De har – passende nok – døpt dekket Road 5 Trail. I forhold til standard Road 5 er Trail forsterket med tanke på at adventuresykler ofte kjøres med mye last og det trenges derfor et stabilt dekk for å sikre kjøreegenskaper og unngå overoppheting.
Vi har kjørt Michelin Road 5 Trail på en BMW R1200 GS som kjøres med maks last 80 % av tiden og erfaringene er overbevisende. Lufttrykket ble holdt på anbefalte 2,4 fremme, 2,9 bak og dekket viste ingen antydninger til trapping gjennom hele levetiden. GS er forholdsvis manøvrerbar fra før – med Road 5 Trail ble den bortimot kjappstyrt, men uten at det gikk ut over sporsikkerhet. Selvoppretting under bremsing i nedlegg var så minimal at det kan kalles ikke-eksisterende og kursskifte i nedlegg var problemfritt. I regn fungerte Road 5 Trail akkurat som forventet av Michelin: Ingen problemer overhodet – bare sikkert grep. Dekket har bra egendemping og gir fin og betryggende feedback. Veggrepet gjorde at bremsing var en betryggende opplevelse – måtte faktisk på grus for å få ABS innslag. På grus er Road 5 Trail som gatedekk flest: Det går, men det er ikke spesielt artig. Selv et 90/10 adventuredekk er å fortrekke på slikt underlag. Konklusjon? For deg som kjører stor adventuresykkel på asfalt er dette dekket et meget godt valg – det sørger for at du får maksimal glede, trygghet og kjøreopplevelse. Og det er jo det det handler om, ikke sant?
Norsk leverandør: Norgesdekk AS