Merket er «glemt» i Norge – nå vises splitter ny elbil

Les hele artikkelen

Stakkars Subaru. Så langt i år er det bare registrert 311 biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er en nedgang på nærmere 62 prosent fra 2020, men ti år før det lå salget på over 3.000 biler i året. Nå kan man kanskje håpe på at Subaru er litt på vei tilbake dit.

Helt ny elbil

Redningen er selvfølgelig helelektrisk og heter Subaru Solterrra. Den er utviklet i samarbeid med Toyota som lanserer søstermodellen med det merkelige navnet bZ4X. 

Solterra blir en SUV som kan sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Tesla Model Y. Lengden på nærmere 4,7 meter tilsier at den kan fungere som familiebil for mange nordmenn, og i kjent Subaru-stil er firehjulsdrift tilgjengelig.

SLEKTNING: Subaru Solterra er utviklet i samarbeid med Toyota.

Foto: Subaru

Velges firehjulsdrift fås bilen en elmotor på hver aksel, men selve motoreffekten er på ingen måte overveldende. Begge motorene yter 80 kW som tilsier en maksimaleffekt på 214 hestekrefter, ifølge Subaru. 

Hvor hurtig den skal klare 0 til 100 sier ikke selskapet noe om ennå, men det er åpenbart at med en vognvekt på rett over to tonn så vil dette være milevis unna Tesla Model Y. 

Utgaven med forhjulsdrift får 201 hestekrefter, men veier også 90 kilo mindre enn den med

trekk på alle fire. 

TØFF I TRYNET: Subaru Solterra fås enten med forhjulstrekk eller firehjulsdrift.

Foto: Subaru

Lading og rekkevidde

Med kun én motor vises det til en rekkevidde (målt etter japansk standard) på 530 kilometer. Med firehjulsdrift faller rekkevidden til 460 japanskmålte kilometer, så det skal bli spennende å se hvordan dette lar seg oversette til den europeiske standarden WLTP. Batteriet har en kapasitet på fornuftige 71,4 kW, ikke ulikt konkurrentene i klassen.

En trivelig overraskelse er at maksimal effekt ved hurtiglading er på 150 kW, som ikke akkurat stiller VW og Audi i et godt lys med sine 125 kW. Det hører imidlertid med at hvor hurtig bilen faktisk lader, er avhengig av en rekke faktorer som temperatur og batteristatus. 

PASSE STOR? Subaru Solterra er ikke en gigantisk bil. Lengden på rett under 4,7 meter bekrefter dette.

Foto: Subaru

Pris og levering

– Prisen kan jeg ikke si noe om, men vi tar sikte på å starte forhåndssalget i 2021 forteller Subaru-sjef Torbjørn Lie.

Selv om salget skal starte i år, er det ikke snakk om levering til norske kunder før i juni 2022. Rimeligste utgave av Skoda Enyaq med sammenlignbart batteri og kun én motor er 460.000 kroner, ifølge OFV. Modellen med firehjulsdrift koster fra 486.000 kroner. 

En VW ID.4 med 77 kWh batteri og 204 hestekrefter koster 408.700 kroner, som indikerer at Subaru Solterra antagelig vil koste mellom 400.000 og 500.000 kroner. 

Subaru Solterra
Foto: Subaru
Subaru Solterra
Foto: Subaru
Subaru Solterra
Foto: Subaru
Subaru Solterra
Foto: Subaru