Det er liten grunn til å tro at Mercedes-Benz E-Klasse skal forsvinne med det første. Det samme gjelder S-Klassen, som ganske nylig kom i ny utgave. Folk vil ha konvensjonelle luksusbiler med stillegående bensin- og dieselmotorer – i alle fall i USA og andre steder der elektrifiseringen ikke er kommet like langt som i Norge.
Men Mercedes’ kunder vil ogsÃ¥ ha elbiler, ellers ville det vært temmelig dumt av tyskerne Ã¥ introdusere en elbilutgave av E-Klassen. Mercedes EQS er den utslippsfire utgaven av S-Klassen og helt nye EQE svarer til E-Klassekundenes elektriske ønsker. ForhÃ¥pentligvis.Â
Størrelse og konkurrenter
Nye og helelektriske Mercedes EQE er 4,94 meter lang og over 1,9 meter bred. Noen liten bil er det med andre ord ikke. Mer kompakt enn en EQS, ja, men sammenlignet med en BMW i4 er den omfangsrik. BMWs kommende, sedanformede elbil er 4,78 meter lang og bare 1,85 meter bred. Slik sett er Mercedes EQE mer sammenlignbar med en Tesla Model S, men EQE har fast bakrute og bagasjelokket Ã¥pnes som en vanlig sedan.Â
Mercedes-Benz trekker imidlertid frem at EQE er større innvendig enn dagens E-Klasse, men bagasjerommet skal bare ta unna 430 liter.
EQEs utseende baserer seg pÃ¥ det Mercedes kaller en «en-bue»-design. Det skal etter sigende gi fordelaktige aerodynamiske egenskaper slik selskapet har demonstrert med toppmodellen EQS. Buen kan minne litt om fasongen til en banan, og det kan diskuteres hvor langt det er fornuftig Ã¥ trekke en bils utseende mot pragmatisk funksjon over elegant fasong. Samtidig er det hevet over enhver tvil at elektriske biler med lite luftmotstand fÃ¥r bedre rekkevidde, noe som er vesentlig i en luksusbil av dette kaliberet.Â
Hestekrefter og hjuldrift
Med en batterikapasitet pÃ¥ 90 kWh skal nye Mercedes EQE fÃ¥ en rekkevidde pÃ¥ opp mot 660 kilometer. Det er om modellen EQE 350 velges, som foreløpig er den eneste Mercedes har avslørt særlig mye om. Bilen fÃ¥r bakhjulsdrift, motoreffekt pÃ¥ 215 kW som tilsvarer 292 hestekrefter og slagkraftige 530 Nm.Â
Stor og tung bil med bakhjulsdrift er kanskje ikke det hytteglade nordmenn setter høyest på ønskelisten, men Mercedes er raske med å påpeke at en EQE-utgave med to motorer også er på vei. I tillegg loves det en høyytelsesversjon med rundt 680 hestekrefter, som både kan bli dyrt og moro. Ganske sikkert er det at mange vil foretrekke den kommende EQE-utgaven med to motorer og firehjulsdrift. Dette later den norske importøren å være enig i:
– Basert pÃ¥ tidligere trender ser vi at vÃ¥re kunder ønsker firehjulstrekk pÃ¥ biler i denne størrelsen, og antar at majoriteten vil gÃ¥ for utgaven med firehjulstrekk. NÃ¥r det er sagt vil bakhjulsdrift gi bedre rekkevidde, sÃ¥ det blir spennende Ã¥ se hvordan dette fordeler seg, forteller André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulen hos den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen.Â
Spennende prising
I Finansavisens bilpodcast, Mil etter mil – en podcast om bil, ble det nylig avslørt at EQE antas Ã¥ koste rundt 600.000 kroner i Norge. Det amerikanske nettstedet Car and Driver estimerer pÃ¥ sin side en startpris i USA pÃ¥ 65.000 dollar, som tilsvarer om lag 557.000 kroner. Om en gjennomsnittlig avgift pÃ¥ nybilkjøp i USA trekkes ut, reduseres beløpet med ca. 4,87 prosent til omtrent 530.000 kroner.Â
Som tilleggsutstyr kan EQE fÃ¥s med en kraftig ombordlader med mulighet for effekt pÃ¥ opp mot 22 kW. Det er hendig om du vil lade mest hjemme, men hurtigladingen er noe mindre imponerende, tatt i betraktning hva Audi og Porsche frister med. Nye Mercedes EQE skal kunne lades pÃ¥ opptil 170 kW som tilsynelatende er milevis fra Porsche Taycan og Audi e-tron GTs 270 kW. Imidlertid hører det med til historien at lavere toppeffekt ikke nødvendigvis betyr at du mÃ¥ vente lenge pÃ¥ Ã¥ lade opp en Mercedes EQE. At den jevnt over lader med høy effekt, er minst like viktig, og da er det flere andre faktorer som spiller inn.Â
Mulighet for ekstra snobbete utstyrÂ
Som med den digre Mercedes EQS er det også i EQE mulighet for å få luftfjæring og bakhjulsstyring. Sistnevnte gjør manøvrering på trange steder betydelig lettere, men bidrar også til økt stabilitet i høye hastigheter. Dette vet kanskje dem som vurderer elbilen BMW iX, for der er det kun toppmodellen iX 50 som kan leveres med luftfjæring og bakhjulsstyring. På EQE later det til at dette ekstrautstyret hyggelig nok er for alle.
Et annet spennende aspekt ved Mercedes EQE er de tre skjermene som deler samme glass. Mercedes kaller det MBUX Hyperscreen, og mener den fÃ¥r det til Ã¥ se ut som at skjermene «svever fra A-stolpe til A-stolpe». Fiffig.Â
Sammen med et heftig utvalg sikkerhetsfunksjoner, et nyutviklet HEPA-filteret til Ã¥ holde skumle partikler og uren luft ute, er det ogsÃ¥ mulighet for Ã¥ bestille EQE med automatiske dører. Dessverre er det kun dørene foran som Ã¥pner og lukker seg automatisk for deg, mens ESQ fÃ¥r det bÃ¥de foran og bak. Om du blir ekstra betatt av denne funksjonen, er det et godt argument for Ã¥ sikre seg toppmodellen EQS.Â