Det er liten grunn til Ă„ tro at Mercedes-Benz E-Klasse skal forsvinne med det fĂžrste. Det samme gjelder S-Klassen, som ganske nylig kom i ny utgave. Folk vil ha konvensjonelle luksusbiler med stillegĂ„ende bensin- og dieselmotorer â i alle fall i USA og andre steder der elektrifiseringen ikke er kommet like langt som i Norge.
Men Mercedes’ kunder vil ogsĂ„ ha elbiler, ellers ville det vĂŠrt temmelig dumt av tyskerne Ă„ introdusere en elbilutgave av E-Klassen. Mercedes EQS er den utslippsfire utgaven av S-Klassen og helt nye EQE svarer til E-Klassekundenes elektriske Ăžnsker. ForhĂ„pentligvis.Â

I SLEKT MED TOPPMODELL: Den nye EQE er andre modell ut som baserer seg pÄ den nye elektriske plattformen EVA2, men i en litt mer kompakt utgave.
StĂžrrelse og konkurrenter
Nye og helelektriske Mercedes EQE er 4,94 meter lang og over 1,9 meter bred. Noen liten bil er det med andre ord ikke. Mer kompakt enn en EQS, ja, men sammenlignet med en BMW i4 er den omfangsrik. BMWs kommende, sedanformede elbil er 4,78 meter lang og bare 1,85 meter bred. Slik sett er Mercedes EQE mer sammenlignbar med en Tesla Model S, men EQE har fast bakrute og bagasjelokket Ă„pnes som en vanlig sedan.Â
Mercedes-Benz trekker imidlertid frem at EQE er stĂžrre innvendig enn dagens E-Klasse, men bagasjerommet skal bare ta unna 430 liter.
EQEs utseende baserer seg pĂ„ det Mercedes kaller en «en-bue»-design. Det skal etter sigende gi fordelaktige aerodynamiske egenskaper slik selskapet har demonstrert med toppmodellen EQS. Buen kan minne litt om fasongen til en banan, og det kan diskuteres hvor langt det er fornuftig Ă„ trekke en bils utseende mot pragmatisk funksjon over elegant fasong. Samtidig er det hevet over enhver tvil at elektriske biler med lite luftmotstand fĂ„r bedre rekkevidde, noe som er vesentlig i en luksusbil av dette kaliberet.Â

RYDDIG REKKEVIDDE: Batteriet har en kapasitet pÄ 90 kWh og rekkevidden er pÄ opptil 660 kilometer. Dette gjelder modellen EQE 350 med bakhjulsdrift, men andre modeller er ogsÄ pÄ vei.
Hestekrefter og hjuldrift
Med en batterikapasitet pĂ„ 90 kWh skal nye Mercedes EQE fĂ„ en rekkevidde pĂ„ opp mot 660 kilometer. Det er om modellen EQE 350 velges, som forelĂžpig er den eneste Mercedes har avslĂžrt sĂŠrlig mye om. Bilen fĂ„r bakhjulsdrift, motoreffekt pĂ„ 215 kW som tilsvarer 292 hestekrefter og slagkraftige 530 Nm.Â
Stor og tung bil med bakhjulsdrift er kanskje ikke det hytteglade nordmenn setter hÞyest pÄ Þnskelisten, men Mercedes er raske med Ä pÄpeke at en EQE-utgave med to motorer ogsÄ er pÄ vei. I tillegg loves det en hÞyytelsesversjon med rundt 680 hestekrefter, som bÄde kan bli dyrt og moro. Ganske sikkert er det at mange vil foretrekke den kommende EQE-utgaven med to motorer og firehjulsdrift. Dette later den norske importÞren Ä vÊre enig i:
â Basert pĂ„ tidligere trender ser vi at vĂ„re kunder Ăžnsker firehjulstrekk pĂ„ biler i denne stĂžrrelsen, og antar at majoriteten vil gĂ„ for utgaven med firehjulstrekk. NĂ„r det er sagt vil bakhjulsdrift gi bedre rekkevidde, sĂ„ det blir spennende Ă„ se hvordan dette fordeler seg, forteller AndrĂ© Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulen hos den norske Mercedes-importĂžren Bertel O. Steen.Â

KRAFTIGERE VERSJON: Mercedes EQE lanseres med en motoreffekt pÄ 215 kW, men en betydelig raskere versjon med rundt 500 kW kommer senere. Det samme gjÞr firehjulsdrift.
Spennende prising
I Finansavisens bilpodcast, Mil etter mil â en podcast om bil, ble det nylig avslĂžrt at EQE antas Ă„ koste rundt 600.000 kroner i Norge. Det amerikanske nettstedet Car and Driver estimerer pĂ„ sin side en startpris i USA pĂ„ 65.000 dollar, som tilsvarer om lag 557.000 kroner. Om en gjennomsnittlig avgift pĂ„ nybilkjĂžp i USA trekkes ut, reduseres belĂžpet med ca. 4,87 prosent til omtrent 530.000 kroner.Â
Som tilleggsutstyr kan EQE fĂ„s med en kraftig ombordlader med mulighet for effekt pĂ„ opp mot 22 kW. Det er hendig om du vil lade mest hjemme, men hurtigladingen er noe mindre imponerende, tatt i betraktning hva Audi og Porsche frister med. Nye Mercedes EQE skal kunne lades pĂ„ opptil 170 kW som tilsynelatende er milevis fra Porsche Taycan og Audi e-tron GTs 270 kW. Imidlertid hĂžrer det med til historien at lavere toppeffekt ikke nĂždvendigvis betyr at du mĂ„ vente lenge pĂ„ Ă„ lade opp en Mercedes EQE. At den jevnt over lader med hĂžy effekt, er minst like viktig, og da er det flere andre faktorer som spiller inn.Â

HJELPER DEG Pà VEIEN: Navigasjon med sÄkalt elektrisk intelligens planlegger den raskeste og mest praktiske ruten, inkludert ladestopp. Den baserer seg pÄ faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk pÄ trafikkork eller endring i kjÞrestil, hevder Mercedes.
Mulighet for ekstra snobbete utstyrÂ
Som med den digre Mercedes EQS er det ogsÄ i EQE mulighet for Ä fÄ luftfjÊring og bakhjulsstyring. Sistnevnte gjÞr manÞvrering pÄ trange steder betydelig lettere, men bidrar ogsÄ til Þkt stabilitet i hÞye hastigheter. Dette vet kanskje dem som vurderer elbilen BMW iX, for der er det kun toppmodellen iX 50 som kan leveres med luftfjÊring og bakhjulsstyring. PÄ EQE later det til at dette ekstrautstyret hyggelig nok er for alle.
Et annet spennende aspekt ved Mercedes EQE er de tre skjermene som deler samme glass. Mercedes kaller det MBUX Hyperscreen, og mener den fĂ„r det til Ă„ se ut som at skjermene «svever fra A-stolpe til A-stolpe». Fiffig.Â

LUFTIG: Nye EQE har et lignende klimaanlegg som det man finner i EQS. HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) renser luften sĂ„ svoveldioksid, nitrogenoksider og lukt skal reduseres, hĂ„per tyskerne.Â
Sammen med et heftig utvalg sikkerhetsfunksjoner, et nyutviklet HEPA-filteret til Ă„ holde skumle partikler og uren luft ute, er det ogsĂ„ mulighet for Ă„ bestille EQE med automatiske dĂžrer. Dessverre er det kun dĂžrene foran som Ă„pner og lukker seg automatisk for deg, mens ESQ fĂ„r det bĂ„de foran og bak. Om du blir ekstra betatt av denne funksjonen, er det et godt argument for Ă„ sikre seg toppmodellen EQS.Â