Mercedes G 63 mot Aston Martin DBX707: Hyttebiler for økonomisk uavhengige

Les hele artikkelen

Dette er en uvanlig sammenligning, tenker du kanskje. Nye Aston Martin DBX707 befinner seg på den visuelt støyende og høyst sportslige siden. Mercedes-AMG G63 er på den andre, mer terrengbilaktige siden.

Embed: Aston Martin DBX – Hva heter det jagerflyet, du?
https://open.spotify.com/episode/6wcebgRwYJ4ZEWBFPsc7Yp?si=w1pUNzp4T46oIXS6ZXuYiw

Pris og hestekrefter først

Du skal få tallene allerede nå, for det er jo i stor grad mektige tall disse bilene handler om. Aston Martin DBX707 starter på 3.550.000 kroner, men den grågrønne bilen på bildene har blant annet en stor karbonpakke til over 100.000 kroner, så prisen lander på friske 4.185.000 kroner.

Mercedes-AMG G 63 starter på 3.133.000 med fem seter, men testbilen koster ikke mer en 3.487.672 kroner ferdig utstyrt.

MEKTIG: Aston Martin DBX707 har, som navnet tilsier, hele 707 hestekrefter.

Foto: Håkon Sæbø

G 63 har en 4,0-liters AMG bi-turbo V8 på 585 hestekrefter og 850 Nm. 0 til 100 går unna på respektable 4,5 sekunder. Aston Martin DBX 707 har også en 4,0-liters bi-turbo V8, men yter 707 hestekrefter og 900 Nm. Her går 0 til 100 unna på absurde 3,3 sekunder.

Ser du likheten?

KRAFTIG NOK? Mercedes-AMG G 63 skilter med 585 hestekrefter og 900 Nm.

Foto: Håkon Sæbø

Begge har fiffig nok Mercedes-AMGs bensinslurpende V8 under panseret, og det er ikke den eneste biten du i teorien kunne tatt et brekkjern og jekket av den ene bilen, for så å hamre på plass i den andre. Også nitrinnsautomaten som begge disse har, kommer fra AMG. Likevel er forskjellene påfallende og hvilken du på slutten av dagen helst vil eie, er ikke umiddelbart opplagt.

BEST I TERRENGET: Mercedes-AMG G 63 er morsomt på asfalten, men her må DBX707 sies å være mye bedre. I terrenget er det derimot Geländewagen som seirer med sine tre låsbare differ.

Foto: Håkon Sæbø

Bermuda eller Bulthaup?

Sitter du en sen kveld eller tidlig morgen med laptopen i sengen og kontemplerer noe av det kraftigste som finnes av SUV-er, vil nok begge disse dukke opp som alternativer. Lar du tankene vandre vekk fra strategimøter, regneark, pasienter eller klienter – og heller tillater deg å unders over hvordan livet ville vært med ett av disse beistene i garasjen, må det være lov å ta seg noen friheter.

En tur til Bermuda i høst behøver jo ikke utelukke et saftig opphold i Zermatt i februar. Et nytt Bulthaup-kjøkken på hytta betyr ikke at en Goldfish 38 ikke er gøy.

FINURLIG FASONG: Aston Martin DBX707 ligner en god del på de øvrige bilene fra Aston Martin. Spesielt bakfra.

Foto: Håkon Sæbø

Mye V8-lyd

Bak rattet i en Geländewagen kjenner du deg alltid hjemme. Humørløse EU-lovgivere gjør det stadig vanskeligere å lage biler med bøllete lyd, men AMG har likevel fått det til. Det buldrer betryggende når du fyrer opp en 2022 Mercedes-AMG G 63, men noe annet hadde vært skuffende. Det kan hende at en 2018-modell har litt mer brutal lyd, men en ny G 63 med Performance-eksos låter i tilstrekkelig grad usympatisk – slik du liker det.

Lyden kan kontrolleres med en egen knapp i midtkonsollen med to AMG-eksosrør som symbol, og trykker du den inn hører definitivt folk at du kommer.

BITER FRA SEG: Mercedes-AMG G 63 stopper når du vil, men du merker at dette er en tung bil. 

Foto: Håkon Sæbø

Større grill, mer synlig

Over i Aston Martin DBX707 hører omverdenen i litt mindre grad at du brøyter deg frem, men det veies heldigvis opp for av bilens skrikete utseende. Det Aston Martin herlig nok kaller et «åpenbart» sporty design, gjør at du holder deg relevant.

Designendringene kan muligens virke subtile, men når en 707 og en vanlig DBX med 550 hestekrefter sees i sammenheng, blir det tydelig at toppmodellen er mer outrert.

SOLIDE SAKER: Mercedes-AMG G 63 fremstår som velbygd og barsk. 

Foto: Håkon Sæbø

Grillen er nå 27 prosent større, luftinntakene på siden har fått nye horisontale LED-lys og de karbonkeramiske bremsene på gigantiske 420 millimeter er standardutstyr. Bak er spoileren på taket større for å øke stabilitet i høye hastigheter (toppfarten er på 315 km/t) og diffusoren er redesignet for å gi plass til det generøse eksossystemet.

I DBX707 kan motorlyden justeres med en knapp i midtkonsollen, som på G 63, hvor en grov og potent V8-lyd ved kaldstart vekker naboene.

KNAPPEN DU VIL ELSKE: To eksosrør sier sitt. Knappen for å aktivere sportseksosen gir mye glede. 

Foto: Håkon Sæbø

Det er synd at lyden forsvinner litt etter hvert som motoren varmes opp, og kjører du i byen er det ikke så lett å faktisk høre forskjell når knappen som aktiverer sportseksosen trykkes inn.

Med så mye motorkraft som her stilles til disposisjon, hadde det ikke vært feil med enda litt mer lyd.

KRABON OVER ALT: Aston Martin DBX707 kan fås med karbonfiber på mange steder. Det trekker inntrykket opp.

Foto: Håkon Sæbø

Mild ergrelse

Er det V8-buldring i byen du er på jakt etter, er det Mercedes-AMG G 63 du vil foretrekke. Selv når sportseksosen ikke aktiveres, er det fornøyelig å dure rundt i denne grå containeren på hjul.

En knapp du imidlertid uansett bør trykke på, er den som deaktiverer start-stopp-systemet. Ikke nødvendigvis fordi det er så irriterende at motoren skrus av når du venter på grønt lys, men snarere fordi motoren rett som det er kan finne på å deaktivere fire av motorens åtte sylindere.

STANDARDUTSTYR: Karbonkeramiske bremser er standardutstyr. Foran måler de gigantiske 420 mm.

Foto: Håkon Sæbø

AMGs V8-er fyrer tidvis kun på fire som et desperat forsøk på å holde det avsindige bensinforbruket nede, men resultatet er at motoren låter ganske merkelig fra bilens innside. Overgangen fra åtte til fire er i overkant tydelig, og kan være gjenstand for mild ergrelse.

Kjører du denne bilen er det uansett ingen som vil tro at du er spesielt bekymret for klimaendringer, og da er det kanskje like greit å omfavne konseptet ved å fyre på alle åtte hele tiden.

IKKE RØR: Aston Martin DBX 707 har infotainmentsystem fra Tyskland, men du må bruke hjul og knapper alene for å betjene det. Berøring er merkelig nok ikke mulig.

Foto: Håkon Sæbø

Kjøreegenskapene

En egenskap du neppe kan anklages for å være uvanlig opptatt av, om valget her faller på en G 63 fremfor den ekstreme DBX707, er kjøreegenskapene.

Mercedes-AMG G 63 kan kastes inn i skarpe svinger med skremmende høy fart, men du vakler i høyden og bilen strever med kreftene. Pussig nok er det DBX-en som har luftfjæring her, ikke Mercedesen, men at 707 er den ubestridte mester når det skal kjøres hardt på svingete landevei, er like sikkert som at G 63 slår briten i terrenget.

IKKE HELT PÅ PLASS: Aston Martin DBX707 har et lekkert interiør, men den store karbonlisten var ikke festet skikkelig. Det trekker ned.

Foto: Håkon Sæbø

Begge disse har selvfølgelig firehjulsdrift, men DBX’ aktive differensial er laget for å sende maksimalt med krefter i tørr og varm asfalt – ikke på grus og mose.

Aston Martin DBX707 har – med sin utpreget detaljerte styring, behendige akselerasjon og uslåelige veigrep – kjøreegenskaper på nivå med Porsche Cayenne Turbo GT og Lamborghini Urus.

Også BMW X5 M, Audi RS Q8 og Mercedes-AMG GLE 63 overkjører G 63 når det kommer til ren moro bak rattet, men de forbikjører nok aldri en DBX707. Som gedigen sportsbil er briten særdeles tilfredsstillende.

ETER SVINGER: Aston Martin DBX707 er laget for å kjøre fort på svingete vei. Til det er den en av verdens beste SUV-er.

Foto: Håkon Sæbø

Komfort i byen

Selv om DBX707 er grenseløst rask, er den gledelig nok ikke håpløst stiv. 22-tommers hjul er standard, men testbilen har 23-tommere og majestetiske 325-profil dekk bak.

At DBX707 sniker seg forholdsvis behagelig over Oslos hullete asfalt, gir deg ro til å betrakte interiøret som snedig nok har flere elementer fra Mercedes-Benz.

DER DEN HØRER HJEMME: Mercedes-AMG G 63 er behagelig å kjøre langt med, men trives godt på hytteveier og i terrenget. 

Foto: Håkon Sæbø

Mest iøynefallende er infotainmentsystemet, men det er ikke tyskernes nyeste system Aston Martin har fått tilgang på. Den gamle Mercedes-baserte skjermen (med Aston Martin-design) sitter slik til at det faller seg naturlig å anta at den kan berøres. Det kan den ikke.

I midtkonsollen finner du hjulet og styreflaten som var ferskt i 2014, så her ligger konkurrentene et stykke foran.

KOSTBARE TILLEGG: Begynner du å plukke fra den såkalte G manufaktur-listen, blir det fort dyrt. 

Foto: Håkon Sæbø

Litt artig er det at G-Klassekundene også må klare seg med det samme, gamle systemet som du finner hos Aston Martin. Det er rart tatt i betraktning at G 63 er en av de dyreste bilene Mercedes produserer, når alle andre Mercedeser har det overlegne MBUX-systemet i en eller annen form. 

Knirk og løse deler

På innsiden kunne det følgelig blitt uavgjort mellom disse bilene, siden begge har like dårlig infotainmentsystem. Dessverre for Aston Martin later det til at testbilen har levd et litt hardt liv, for her fremstår ikke interiøret som spesielt velbygd. Enkelte paneler er løse og knirker urovekkende, og da hjelper det ikke at delene er laget i polert karbonfiber eller er trukket i mykt skinn.

MYE Å SE PÅ: DBX707 har mange spennende interiørdetaljer, som her på toppen av instrumentpanelet. 

Foto: Håkon Sæbø

Hos Mercedes-AMG er det en mer taktil pengeskapfølelse å spore. Dørene slenges igjen med kraft og lager en sjarmerende lyd du forbinder med kvalitet. Testbilen er utstyrt med elementer fra individualiseringsprogrammet «G manufaktur», hvor det kan plukkes fra en fyldig liste med materialvalg og snodige farger.

Innvendig er det aller meste trukket i sort eller brunt skinn av høy kvalitet og rattet har passe store knapper i metall. Lakkfargen «G manufaktur classic grey», som muligens er litt av grunnen til at så mange snur seg etter akkurat denne bilen, koster 49.950 kroner ekstra.

SE PÅ MEG: Mercedes-AMG G 63 er ikke en bil for de tilbakeholdende.

Foto: Håkon Sæbø

Drømmegarasjen

Høstgufset har lagt seg som en fuktig klut over Norge nå. Snart skal stødige hender bære frem pinnekjøtt og klirrende akevittglass til Theatercaféens julebordsultne gjester.

Rundt bordene diskuteres investeringer, skatt og flytteplaner, men det prates også om motorstørrelser. Frem til noen setter kloa i en Ferrari Purosangue med 6,5-liters V12 og 725 hestekrefter, skal det mye til å slå Aston Martins SUV med 707 hestekrefter.

IKKE STANDARD: Testbilen har lakken Satin Titanium Grey som koster kr 90.000 ekstra. Den store karbonpakken koster 111.500 kroner ekstra.

Foto: Håkon Sæbø

Om kjøreegenskaper også skal ha noe å si, må DBX707 nødvendigvis komme seirende ut av denne testen, men det er likevel umulig å ikke la seg besnære litt ekstra av Mercedes’ kantete motstykke.

Geländewagen i AMG-form er en institusjon – en tidløs, brautende konstant du får veldig lyst på. Om drømmegarasjen også har plass til en Porsche 911 GT3, er Mercedes-AMG G 63 vanskelig å si nei til. 

Embed: MAL Tabell – Infogram
https://infogram.com/mal-tabell-1h7j4dvjq9xjv4n?live
Embed: DBX707 – Infogram
https://infogram.com/dbx707-1hzj4o3q0o9034p?live
Aston Martin DBX707

 
Aston Martin DBX707
Motor:4,0 l. V8 twin-turbo, bensin
Drivlinje:Firehjulsdrift
HK/kW/Nm707/520/900
0-100 km/t:3,3 sekunder
Toppfart:310 km/t
Egenvekt uten fører:2.245 kg
L/B/H:503/199/168
Forbruk:14,2 l/mil
CO2-utslipp:– g/km
Bagasjerom:638 liter
Tilhenger:2.700 kg
Priser
Denne modellen:3.550.000 kroner
Med utstyr:4.185.000 kroner
PlussHeftige kjøreegenskaper
Voldsom akselerasjon
Høyst eksklusiv
MinusFor lite V8-lyd i lave hastigheter
Infotainmentsystemet er gammelt
Interiørkvaliteten er ikke helt på plass
Design

Den ser på en måte ut som en Aston Martin, men at den er blant de peneste SUV-ene på markedet, er ikke alle enige om.

Førermiljø

Setene er sportslige, men ikke ukomfortable og selve sittestillingen er glimrende. Skinnkvaliteten er på høyde med de beste.

Kjøreegenskaper

Dette er bilens store styrke. Det er nærmest uvirkelig hvor raskt du kan kjøre i svinger med en DBX707.

Ytelser

Den er nesten nifs. 3,3 sekunder til 100 i en så diger bil er uvirkelig og avhengighetsskapende.

Plass

Dette er en SUV på fem meter, så du sitter godt uansett om du befinner deg foran eller bak. 638 liter i bagasjerommet låter imidlertid optimistisk.

Mye for pengene

Om du vil skryte av å ha over 700 hestekrefter i en SUV, er det lite å velge mellom. Slike skryterettigheter koster penger.

Score: 8/10

Aston Martin DBX707 er en fantastisk bil, men det gjenstår litt arbeid for å få den perfekt.

Mercedes-AMG G 63

 
Mercedes-AMG G 63
Motor:4,0 l. V8 twin-turbo, bensin
Drivlinje:Firehjulsdrift
HK/kW/Nm585/430/900
0-100 km/t:4,5 sekunder
Toppfart:220 km/t
Egenvekt uten fører:2.485 kg
L/B/H:488/198/196cm
Forbruk:12,9 l/mil
CO2-utslipp:299 g/km
Bagasjerom:667/1.941 liter
Tilhenger:3.500 kg
Priser
Denne modellen, varebil:2.424.000 kroner
Denne modellen, personbil:3.133.000 kroner
Denne med utstyr:3.487.672 kroner
PlussSer barsk ut
Har heftig lyd
Offroad-egenskaper
MinusIkke spesielt morsom i svinger
Frisk pris
Drikker mye bensin
DesignMercedes-AMG G 63 ser stor og tøff ut. Her er det lite å klage på.
FørermiljøÅ sitte i et pengeskap med vinduer, gir ingen dum følelse.
Kjøreegenskaper

G 63 handler om kvalitet, utseende og motor – ikke kjøreegenskaper på svingete vei.

Ytelser

Bilen oppleves som mer enn rask nok, tatt i betraktning at den ikke bør kjøres for hurtig i svingene.

Plass

Den ser diger ut og rommer mye, men en Mercedes GLS er mer praktisk

Mye for pengene

Skal du være synlig i trafikken og selv liker bilens utseende, gir dette ganske mye mening.

Score 9/10Mercedes-AMG G 63 er en mektig bil du lett blir svært glad i.

Mercedes-AMG G 63

Motor:4,0 l. V8 twin-turbo, bensin
Drivlinje:Firehjulsdrift
HK/kW/Nm585/430/900
0-100 km/t:4,5 sekunder
Toppfart:220 km/t
Egenvekt uten fører:2.485 kg
L/B/H:488/198/196cm
Forbruk:12,9 l/mil
CO2-utslipp:299 g/km
Bagasjerom:667/1.941 liter
Tilhenger:3.500 kg
Priser
Denne modellen, varebil:2.424.000 kroner
Denne modellen, personbil:3.133.000 kroner
Denne med utstyr:3.487.672 kroner
PlussSer barsk ut
Har heftig lyd
Offroad-egenskaper
MinusIkke spesielt morsom i svinger
Frisk pris
Drikker mye bensin
DesignMercedes-AMG G 63 ser stor og tøff ut. Her er det lite å klage på.
FørermiljøÅ sitte i et pengeskap med vinduer, gir ingen dum følelse.
Kjøreegenskaper

G 63 handler om kvalitet, utseende og motor – ikke kjøreegenskaper på svingete vei.

Ytelser

Bilen oppleves som mer enn rask nok, tatt i betraktning at den ikke bør kjøres for hurtig i svingene.

Plass

Den ser diger ut og rommer mye, men en Mercedes GLS er mer praktisk

Mye for pengene

Skal du være synlig i trafikken og selv liker bilens utseende, gir dette ganske mye mening.

Score 9/10Mercedes-AMG G 63 er en mektig bil du lett blir svært glad i.