Førerdøren på SUV-en Mercedes EQS 580 4MATIC er så tung at det nesten ikke går an å åpne den. Foten unngår så vidt å havne i klem når den smekker igjen som et bankhvelv. Normalt ville ikke det å stige ut av Mercedes´ nyeste luksus-doning medføre akrobatiske øvelser og pustebesvær.
Men nå står den parkert på skrå inni skogen i Colorado, og antall høydemeter skal visstnok være omtrent som toppen av Galdhøpiggen, noe som i hvert fall delvis kan belemres for at pusten går som på en strandet hval.
Overraskende god uten vei
Det var ikke offroad-kjøring som sto øverst på listen for ønskelige egenskaper ved den nye elektriske syvseters luksus-SUV-en til Mercedes. Men sjefen for prosjektet Dr. Oliver Röcker forklarer hvorfor testruten inneholder en skogsløype.
– Med styring på bakakselen økt til det maksimale på ti graders utslag, samt muligheten for å heve bilen 25 millimeter på luftfjæringen, oppdaget vi hvor bra bilen fungerte offroad, sier Röcker.
Han forklarer at sensorer måler rotasjonshastigheten på alle hjulene tusenvis av ganger i sekundet, og tildeler moment i henhold til hvilket som har best grep.
– Den elektriske drivlinjen gir oss muligheten til å regulere fordelingen av effekt mer nøyaktig enn vi klarer på en Geländewagen med forbrenningsmotor, sier Röcker.
Gode ytelser
Og krefter er det nok av. Toppmodellen heter EQS 580 4MATIC, og har som navnet indikerer firehjulstrekk besørget av to elmotorer. Samlet effekt er på 400 kW, eller 544 i de gamle hestene. Dreiemomentet er 858 Newtonmeter, og batteriet har 108,4 kWh netto kapasitet.
Det skal holde til at litt over 2,7 tonn flytter seg fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder, og når en topphastighet på 210 km/t. Forbruket ligger på mellom 20 og 24 kWh per 100 km, og det skal gi en rekkevidde på 609 km WLTP. Innebygget lader er i standard utførelse på 11 kW, med mulighet for oppgradering til 22 kW. På hurtiglader oppgis maksimal effekt til 200 kW. Tilhenger går det også an å hekte på, med 1.800 som maks-vekt.
God på jakt
Ute i skogen kommer firehjulsstyringen til sin rett, og en venter nesten at stereoanlegget fra Burmester skal spille «så går vi rundt om en enerbærbusk» over surround-høyttalerne når den 5,2 meter lange bilen snor seg rundt grantrærne. Et kamera montert på støtfangeren foran formidler hva som skjer rett under fronten av bilen, noe som kommer godt med når den smale skogsveien forsvinner ned et brattheng.
Nedkjøringsassistenten stilles inn med en kontroll på rattet, og så krabber den digre SUV-en pent og pyntelig ned mens småstein spretter opp fra terrengdekkene. En kuleløype demonstrerer hvordan bilen fint tar seg frem med to hjul hengende i friluft, og det er en spesiell følelse når nesten tre tonn Mercedes passerer vippepunktet og planter venstre forhjul ned i dumpa.
På vei tilbake gjennom skogen åpner instruktøren vinduet for å illustrere hvor stillegående bilen er, og med gjenskinnet av Rocky Mountains i solbrillene slår han frempå at dette kunne vært en svært behagelig form for jakt hvis vi hadde med våpen. Litt usikre på om han mener alvor angående det siste punktet plottes kursen inn mot lavlandet og sivilisasjonen.
Manuell betjening
Vel tilbake på flatmark er det på tide å se nærmere på interiøret. For å komme til de to bakerste setene holder det å trekke i en av de mange knappene ombord. Da flytter baksetene på rad to seg fremover ved hjelp av elektromotorer, og dersom ingen sitter i førersetet flytter det seg også.
Baksetene kan også foldes flatt ved hjelp av knapper i bagasjerommet, men tredje rad har manuell betjening. Som syvseter er det kun 195 liter bagasjerom tilgjengelig, eller 245 om du stabler til taket. Med fem seter i bruk får du 565 liter, og siden baksetene kan skyves fremover går det an å øke til 800 liter ved å knipe inn på benplassen til passasjerene. Og dersom du kun trenger to seter får du en liten varebil med 2.020 liter plass.
45 sekunder
Å kjøre Mercedes EQS 580 4MATIC gjennom i Rocky Mountains oppleves litt som å sitte i sofaen og se på et naturprogram med lyden skrudd av. Kjøremodus settes på «Comfort» og et avslappende massasje-program velges fra den digre skjermen. Ved å aktivere noen assistenter holder bilen avstand til forankjørende, og følger veimerkingen av seg selv.
I trygge omgivelser slipper sjåføren rattet, og assistenten måler at det går 45 sekunder før bilen begynner å spørre om det fortsatt er noen som er våkne. Autonomi på nivå tre er foreløpig kun tillatt på prøve enkelte steder, men systemene begynner allerede å bli imponerende gode.
Millioner av mikrospeil
Noe annet som avventer godkjenning her hjemme er mulighetene de nye frontlysene byr på. De har til sammen 2,6 millioner mikrospeil som i samarbeid med alle sensorene og mikrochipene styrer hva de skal kaste lys over, og hva som bør forbli i mørklagt.
Evnen til å beholde fjernlysene på uten å blende møtende trafikk er noe mange tilbyr, men Mercedes EQS 580 4MATIC har et stilig triks på lur. Dersom du nærmer deg et område med veiarbeid projiserer lysene bilde av en gravemaskin ned på asfalten foran bilen, for å gjøre deg oppmerksom på det.
Hvis sensorene oppdager en fotgjenger i veikanten, sørger bilen for lyse opp personen. Trafikklys, stoppskilt og innkjøring forbudt markeres på veidekket med relaterte symboler, og kjører du på en smal og umerket vei tegner systemet opp kantlinjer. Röcker ser for seg en rekke andre mulige anvendelsesområder, og muligheter for å kommunisere både med sjåføren og andre veifarende. Foreløpig ligger teknologien i den store innboksen til EU-kommisjonen i Brüssel, og venter på godkjenning for bruk i Europa.
Ikke kjernekompetanse
Mercedes EQS 580 4MATIC har som nesten alt annet på markedet en innstillingen merket «Sport». Luftfjæringen blir stivere, gassresponsen mer aggressiv og instrumentene minner om en vinterblek nordmann i syden med lysende røde markeringer over alt. Dreiemomentet slynger bilen forbi en luntende sementbil, og bremsene er helt tydelig i stand til å mestre oppgaven med å fjerne den nylig tilførte hastigheten.
Men når den gedigne doningen blir bedt om å skifte retning for å hale seg rundt svingen, blir det tydelig at denne type kjøring ikke ligger i kjernen av kompetanseområdet. 4MATIC, firehjulsstyringen, luftfjæringen, krengningsstabilisatorer og et arsenal av elektroniske assistenter løser oppgaven med en godt koordinert dugnad. Men følelsen av at det ikke er så langt igjen til et hastemøte med fysikkens ufravikelige lover, setter raskt punktum for det som kanskje kunne blitt et spenstig avsnitt i en Porsche Cayenne.
Blålys
Det er ikke så mange åpenbare konkurrenter til Mercedes EQS 580 4MATIC, men kinesiske Hongqi E-HS9 – også kjent som grillkongen – har omtrent samme størrelse og antall seter. Og hvis det primært er syvseters elektrisk SUV som står på handlelisten, hører også kinesiske BYD Tang og amerikanske Tesla X til i den kategorien. På veien tilbake til Denver får Mercedes EQS 580 4MATIC sjansen til å vise hva den er god for. Lengre fremme har en uheldig sjåfør i en pickup forkortet bagasjerommet til forankjørende bil. Den påfølgende opphopningen av blålys sørger snart for at alle tre felt snegler seg av gårde, og jevnlig stanser helt opp.
Bilens GPS loggfører køen og ulykkespunktet, beregner forsinkelsen, og slår fast at det hurtigste er å bare bli på nåværende kurs. Etter noen minutter foreslår den et avslapningsprogram med meditativ grafikk, hvallyder og massasje. Klimaanlegget har også mulighet for å fylle kabinen med forskjellige dufter, alt etter smak og behag. Kombinasjonen av komfort, isolasjon fra omverdenen og den litt spainspirerte atmosfæren får bilkø og blålys til å virke mindre viktig.
Det virker kanskje paradoksalt at det digre flaggskipet, eller slagskipet om du vil, til Mercedes er aller best i stillestående kø, men de tyske ingeniørene har klart å gjøre synet av bremselys og blålys til en mulighet for å stresse ned og finne indre ro. Levering blir tidligst neste sommer, og prisen starter på 1.479.750 kroner.