FÞrerdÞren pÄ SUV-en Mercedes EQS 580 4MATIC er sÄ tung at det nesten ikke gÄr an Ä Äpne den. Foten unngÄr sÄ vidt Ä havne i klem nÄr den smekker igjen som et bankhvelv. Normalt ville ikke det Ä stige ut av MercedesŽ nyeste luksus-doning medfÞre akrobatiske Þvelser og pustebesvÊr.
Men nÄ stÄr den parkert pÄ skrÄ inni skogen i Colorado, og antall hÞydemeter skal visstnok vÊre omtrent som toppen av GaldhÞpiggen, noe som i hvert fall delvis kan belemres for at pusten gÄr som pÄ en strandet hval.
Overraskende god uten vei
Det var ikke offroad-kjÞring som sto Þverst pÄ listen for Þnskelige egenskaper ved den nye elektriske syvseters luksus-SUV-en til Mercedes. Men sjefen for prosjektet Dr. Oliver Röcker forklarer hvorfor testruten inneholder en skogslÞype.
â Med styring pĂ„ bakakselen Ăžkt til det maksimale pĂ„ ti graders utslag, samt muligheten for Ă„ heve bilen 25 millimeter pĂ„ luftfjĂŠringen, oppdaget vi hvor bra bilen fungerte offroad, sier Röcker.Â
Han forklarer at sensorer mÄler rotasjonshastigheten pÄ alle hjulene tusenvis av ganger i sekundet, og tildeler moment i henhold til hvilket som har best grep.
â Den elektriske drivlinjen gir oss muligheten til Ă„ regulere fordelingen av effekt mer nĂžyaktig enn vi klarer pĂ„ en GelĂ€ndewagen med forbrenningsmotor, sier Röcker.
Gode ytelser
Og krefter er det nok av. Toppmodellen heter EQS 580 4MATIC, og har som navnet indikerer firehjulstrekk besÞrget av to elmotorer. Samlet effekt er pÄ 400 kW, eller 544 i de gamle hestene. Dreiemomentet er 858 Newtonmeter, og batteriet har 108,4 kWh netto kapasitet.
Det skal holde til at litt over 2,7 tonn flytter seg fra 0 til 100 km/t pÄ 4,6 sekunder, og nÄr en topphastighet pÄ 210 km/t. Forbruket ligger pÄ mellom 20 og 24 kWh per 100 km, og det skal gi en rekkevidde pÄ 609 km WLTP. Innebygget lader er i standard utfÞrelse pÄ 11 kW, med mulighet for oppgradering til 22 kW. PÄ hurtiglader oppgis maksimal effekt til 200 kW. Tilhenger gÄr det ogsÄ an Ä hekte pÄ, med 1.800 som maks-vekt.
God pÄ jakt
Ute i skogen kommer firehjulsstyringen til sin rett, og en venter nesten at stereoanlegget fra Burmester skal spille «sÄ gÄr vi rundt om en enerbÊrbusk» over surround-hÞyttalerne nÄr den 5,2 meter lange bilen snor seg rundt grantrÊrne. Et kamera montert pÄ stÞtfangeren foran formidler hva som skjer rett under fronten av bilen, noe som kommer godt med nÄr den smale skogsveien forsvinner ned et brattheng.
NedkjÞringsassistenten stilles inn med en kontroll pÄ rattet, og sÄ krabber den digre SUV-en pent og pyntelig ned mens smÄstein spretter opp fra terrengdekkene. En kulelÞype demonstrerer hvordan bilen fint tar seg frem med to hjul hengende i friluft, og det er en spesiell fÞlelse nÄr nesten tre tonn Mercedes passerer vippepunktet og planter venstre forhjul ned i dumpa.
PÄ vei tilbake gjennom skogen Äpner instruktÞren vinduet for Ä illustrere hvor stillegÄende bilen er, og med gjenskinnet av Rocky Mountains i solbrillene slÄr han frempÄ at dette kunne vÊrt en svÊrt behagelig form for jakt hvis vi hadde med vÄpen. Litt usikre pÄ om han mener alvor angÄende det siste punktet plottes kursen inn mot lavlandet og sivilisasjonen.
Manuell betjening
Vel tilbake pÄ flatmark er det pÄ tide Ä se nÊrmere pÄ interiÞret. For Ä komme til de to bakerste setene holder det Ä trekke i en av de mange knappene ombord. Da flytter baksetene pÄ rad to seg fremover ved hjelp av elektromotorer, og dersom ingen sitter i fÞrersetet flytter det seg ogsÄ.
Baksetene kan ogsĂ„ foldes flatt ved hjelp av knapper i bagasjerommet, men tredje rad har manuell betjening. Som syvseter er det kun 195 liter bagasjerom tilgjengelig, eller 245 om du stabler til taket. Med fem seter i bruk fĂ„r du 565 liter, og siden baksetene kan skyves fremover gĂ„r det an Ă„ Ăžke til 800 liter ved Ă„ knipe inn pĂ„ benplassen til passasjerene. Og dersom du kun trenger to seter fĂ„r du en liten varebil med 2.020 liter plass.Â
45 sekunder
à kjÞre Mercedes EQS 580 4MATIC gjennom i Rocky Mountains oppleves litt som Ä sitte i sofaen og se pÄ et naturprogram med lyden skrudd av. KjÞremodus settes pÄ «Comfort» og et avslappende massasje-program velges fra den digre skjermen. Ved Ä aktivere noen assistenter holder bilen avstand til forankjÞrende, og fÞlger veimerkingen av seg selv.
I trygge omgivelser slipper sjÄfÞren rattet, og assistenten mÄler at det gÄr 45 sekunder fÞr bilen begynner Ä spÞrre om det fortsatt er noen som er vÄkne. Autonomi pÄ nivÄ tre er forelÞpig kun tillatt pÄ prÞve enkelte steder, men systemene begynner allerede Ä bli imponerende gode.
Millioner av mikrospeil
Noe annet som avventer godkjenning her hjemme er mulighetene de nye frontlysene byr pĂ„. De har til sammen 2,6 millioner mikrospeil som i samarbeid med alle sensorene og mikrochipene styrer hva de skal kaste lys over, og hva som bĂžr forbli i mĂžrklagt.Â
Evnen til Ä beholde fjernlysene pÄ uten Ä blende mÞtende trafikk er noe mange tilbyr, men Mercedes EQS 580 4MATIC har et stilig triks pÄ lur. Dersom du nÊrmer deg et omrÄde med veiarbeid projiserer lysene bilde av en gravemaskin ned pÄ asfalten foran bilen, for Ä gjÞre deg oppmerksom pÄ det.
Hvis sensorene oppdager en fotgjenger i veikanten, sĂžrger bilen for lyse opp personen. Trafikklys, stoppskilt og innkjĂžring forbudt markeres pĂ„ veidekket med relaterte symboler, og kjĂžrer du pĂ„ en smal og umerket vei tegner systemet opp kantlinjer. Röcker ser for seg en rekke andre mulige anvendelsesomrĂ„der, og muligheter for Ă„ kommunisere bĂ„de med sjĂ„fĂžren og andre veifarende. ForelĂžpig ligger teknologien i den store innboksen til EU-kommisjonen i BrĂŒssel, og venter pĂ„ godkjenning for bruk i Europa.
Ikke kjernekompetanse
Mercedes EQS 580 4MATIC har som nesten alt annet pÄ markedet en innstillingen merket «Sport». LuftfjÊringen blir stivere, gassresponsen mer aggressiv og instrumentene minner om en vinterblek nordmann i syden med lysende rÞde markeringer over alt. Dreiemomentet slynger bilen forbi en luntende sementbil, og bremsene er helt tydelig i stand til Ä mestre oppgaven med Ä fjerne den nylig tilfÞrte hastigheten.
Men nÄr den gedigne doningen blir bedt om Ä skifte retning for Ä hale seg rundt svingen, blir det tydelig at denne type kjÞring ikke ligger i kjernen av kompetanseomrÄdet. 4MATIC, firehjulsstyringen, luftfjÊringen, krengningsstabilisatorer og et arsenal av elektroniske assistenter lÞser oppgaven med en godt koordinert dugnad. Men fÞlelsen av at det ikke er sÄ langt igjen til et hastemÞte med fysikkens ufravikelige lover, setter raskt punktum for det som kanskje kunne blitt et spenstig avsnitt i en Porsche Cayenne.
BlÄlys
Det er ikke sĂ„ mange Ă„penbare konkurrenter til Mercedes EQS 580 4MATIC, men kinesiske Hongqi E-HS9 – ogsĂ„ kjent som grillkongen â har omtrent samme stĂžrrelse og antall seter. Og hvis det primĂŠrt er syvseters elektrisk SUV som stĂ„r pĂ„ handlelisten, hĂžrer ogsĂ„ kinesiske BYD Tang og amerikanske Tesla X til i den kategorien. PĂ„ veien tilbake til Denver fĂ„r Mercedes EQS 580 4MATIC sjansen til Ă„ vise hva den er god for. Lengre fremme har en uheldig sjĂ„fĂžr i en pickup forkortet bagasjerommet til forankjĂžrende bil. Den pĂ„fĂžlgende opphopningen av blĂ„lys sĂžrger snart for at alle tre felt snegler seg av gĂ„rde, og jevnlig stanser helt opp.
Bilens GPS loggfĂžrer kĂžen og ulykkespunktet, beregner forsinkelsen, og slĂ„r fast at det hurtigste er Ă„ bare bli pĂ„ nĂ„vĂŠrende kurs. Etter noen minutter foreslĂ„r den et avslapningsprogram med meditativ grafikk, hvallyder og massasje. Klimaanlegget har ogsĂ„ mulighet for Ă„ fylle kabinen med forskjellige dufter, alt etter smak og behag. Kombinasjonen av komfort, isolasjon fra omverdenen og den litt spainspirerte atmosfĂŠren fĂ„r bilkĂž og blĂ„lys til Ă„ virke mindre viktig.Â
Det virker kanskje paradoksalt at det digre flaggskipet, eller slagskipet om du vil, til Mercedes er aller best i stillestĂ„ende kĂž, men de tyske ingeniĂžrene har klart Ă„ gjĂžre synet av bremselys og blĂ„lys til en mulighet for Ă„ stresse ned og finne indre ro. Levering blir tidligst neste sommer, og prisen starter pĂ„ 1.479.750 kroner.Â