La oss spare deg for litt tid, om du bare mÄ vite hva den mest graverende mangelen ved denne elektriske Mercedesen er. Bilen fÄs i to utgaver, Mercedes EQB 300 4Matic og EQB 350 4Matic. Forskjellen er at EQB 300 har 228 hestekrefter mens EQB 350 har 292 hestekrefter.
Den rimeligste av dem har en startpris pÄ 477.000 kroner inkludert firehjulsdrift og syv seter som standardutstyr. 350-utgaven koster 21.000 kroner mer, er litt raskere og forÞvrig identisk med innstegsmodellen.
Men ingen EQB-modell leveres med tilhengerfeste. Oh, the horror!
Elbilekspertene
Nordmenns nysgjerrighet pÄ elbil er nÊrmest uslÄelig. Det er forstÄelig nÄr du tenker etter, siden faren for Ä trÄ feil er overhengende. Ved kaffemaskinen, nÄr vi en gang returnerer dit, blir det uthenging og hÄnsord om gal bil er handlet inn.
DÄrlig hurtiglading, rÊva app, lakkslipp, dugg i lykter og elendig kundeservice er fallgruver nordmenn mÄ lese seg opp pÄ. Og selvfÞlgelig annenhÄndsverdi nÄr bilen ikke kan leveres med hengerfeste og det ikke engang kan ettermonteres.
KjĂžper du en Mercedes EQB, er du eller fremtidige eiere dĂžmt til et liv uten tilhenger â et liv uten verdighet, vil noen si.
Den garvede elbilkjĂžper, pĂ„ den annen side â den sĂ„kalte elbileksperten â skal helst ha sneket litt i kĂžen, fĂ„tt levering litt fĂžr andre og gjerne skaffet seg ekstra rabatt. En fiffig trend blant de presumptivt klĂžktigste i bilverdenen er Ă„ ha flere biler i bestilling samtidig, noe som Ă„pner for elbilspekulasjon og status.
PÄ Finansavisen Motors Facebook-gruppe, der det normalt diskuteres med innestemme, er engasjementet stort nÄr videoen om Mercedes EQB slippes.
«Skuffende LITEN!» skriver en ivrig person, og refererer til en feiloppfatning om bagasjeromsvolumet.
Det er kanskje skuffende at Mercedes EQB ikke leveres med tilhengerfeste, men det er mye annet Ă„ glede seg over her. Blant annet fleksibiliteten.
Hva er egentlig en EQB?
Mercedes EQB er ingen gigantisk bil, slik noen kan ha forhÄpninger om. Med en lengde pÄ 4,68 meter stiller den i samme klasse som konkurrentene VW ID.4, Tesla Model Y og Audi Q4 e-tron. Ford Mustang Mach-E og Ioniq 5 kan sammenlignes, mens Kia EV6 er nÞyaktig like lang som tyskeren.
De kinesiske slagskipene Nio ES8 og Hongqi E-HS9 er pÄ en annen side betydelig stÞrre, og fÄs i luksuskonfigurasjonen seksseter, som kan vÊre praktisk med bakovervendte barneseter.
Det har forÞvrig vÊrt mye prat om at Tesla Model Y kommer med syv seter, men nÄ mÄ de tÄle Ä bli slÄtt pÄ mÄlstreken av Mercedes. Den norske Mercedes-importÞren lover «et utvalg» lagerbiler med levering i lÞpet av januar og februar. ForÞvrig er det levering i mars, skulle du ville bestille og utstyre etter eget Þnske. Om denne leveringsdyktigheten viser seg Ä stemme, kan mye norsk ventefrustrasjon elimineres om du sikrer deg en EQB nÄ. SpÞrsmÄlet er om du skal det, da.
Syv seter, men for hvem?
I EQB er ikke tredje seterad noe sÊrlig for dem over 1,65, men andre seterad kan justeres 14 centimeter i lengden. Det gjÞr EQB til en fleksibel bil. Med setene skjÞvet behagelig tilbake og tredje seterad nedslÄtt, tar bagasjerommet unna 465 liter mens nevnte konkurrenter sluker godt over 500 liter.
For fire voksne pÄ vei til kino er imidlertid boltreplassen i EQB generÞs. Justerer du andre seterad frem, Þker bagasjeromsvolumet til mer anvendelige 655 liter og videre til 1.620 liter med alle setene slÄtt ned. Nedsiden med fremjusterte bakseter er at turen til kino blir langt mindre hyggelig for voksne i baksetet.
En familie med hÞye krav til bÄde antallet seter og plass, vil dessverre ikke finne seg helt til rette i en Mercedes EQB. Men om familien bestÄr av to voksne og to barn som av og til Þnsker Ä ha med flere barn, kan dette vÊre en fornuftig bil Ä vurdere.
Med alle setene i bruk, er det bare 130 liter tilgjengelig i bagasjerommet, og siden EQB baserer seg pÄ en plattform ment for forbrenningsmotorer, i likhet med Mercedes EQA, CLA, GLB, A- og B-Klasse, er det ikke noe bagasjerom foran.
Til sammenligning har Tesla Model Y hele 117 liter i snuten, noe som utvilsomt taler til dens fordel.
Rekkeviddetanker
OgsÄ nÄr rekkevidden betraktes, er det lett Ä la seg besnÊre av Tesla. Vel har Model Y hÞyere batterikapasitet, med sine 76 kWh mot EQBs 66,5 kWh, men 14,29 prosent stÞrre batteri tilsier interessant nok 21 prosent bedre rekkevidde hos Tesla.
Begge utgavene av Mercedes EQB har en WLTP-rekkevidde pÄ 419 kilometer, mens en Model Y Long Range, riktignok bare med fem seter, skal klare 507 kilometer.
De fleste med litt elbilerfaring pÄ vinterfÞre vet at rekkevidden faller betydelig nÄr kulden kommer, noe som er tilfellet for alle bilene nevnt i denne testen.
Under EQB-testperioden er det i tillegg glatt og til dels godt med snÞ, som sender strÞmforbruket opp. Derfor er det mer naturlig Ä hÄpe pÄ 250 til 300 kilometers rekkevidde, snarere enn de 419 som det fristes med i reklamemateriellet.
Over 400 kilometers rekkevidde kan vÊre oppnÄelig pÄ sommerfÞre, og ved pen kjÞring i jevn hastighet vil EQB cruise mer enn 250 kilometer pÄ vinterfÞre. Faren for at sjÄfÞren selv vil det annerledes, er interessant nok til stede.
KjĂžreegenskaper som tiltaler
Grunnen til at du fÄr lyst til Ä trÄkke litt pÄ, er utelukkende positiv. Testbilen er den kjappeste av de to modellene: EQB 350 4Matic. Med sine 292 hestekrefter og 520 Nm bykser bilen pent opp i fart, og 0 til 100 skal gÄ unna pÄ brukbare 6,2 sekunder, men det er den gode balansen og det glimrende veigrepet du vil more deg med.
Den rimeligste varianten av EQB tar deg til 100 pÄ 8 sekunder, men det er ikke utenkelig at dette vil oppleves som tilstrekkelig for en del nordmenn.
For gĂžy bak rattet, vil snedig nok ikke Mercedes at du skal ha det i EQB, for vi finner ingen mulighet til Ă„ fullstendig skru av sikkerhetssystemene og virkelig slippe bilen lĂžs pĂ„ snĂžen. Det er litt kjedelig siden EQB 350 ellers er en morsom bil Ă„ kjĂžre litt hardt med â pĂ„ tross av Ă„ veie nĂŠrmere 2,2 tonn.
Det hjelper at styringen er rask og forholdsvis presis, og fÞlelsen fra bremsepedalen god. En Tesla Model Y nÄr 100 pÄ fem blank, men EQB er nesten like morsom og kanskje like viktig: Mercedesen er mer komfortabel over humper og i byen generelt.
Billige lĂžsninger
PĂ„ innsiden er kvalitetsfĂžlelsen god. Myke materialer, spennende interiĂžrbelysning og to lekre skjermer setter stemningen. De tre luftdysene skaper substans og gir et umiddelbart solid inntrykk. Opplevelsen av kraftige besparelser og spinkelt interiĂžr, slik noen fĂžler det i en Model Y, er ikke det du sitter med i en Mercedes EQB.
Den som leter, finner imidlertid flere uverdigheter, men du mÄ ned mot gulvet for Ä avdekke dem. Plasten pÄ dÞrene blir brÄtt hard og ekkel, og gulvmatten pÄ passasjersiden mangler gulvfeste. Er det pÄ denne mÄten Mercedes minner sine mindre bemidlede kunder pÄ at de pÄ ingen mÄte har kjÞpt en av selskapets mer pÄkostede biler? Usselt er det i alle fall.
Irriterende er det ogsÄ at stereoanlegget bare er sÄnn passe, tatt i betraktning at en EQB 350 med litt ekstrautstyr (som testbilen) brÄtt koster over 600.000 kroner.
Der kan ogsÄ konkurrentene havne, men Tesla Model Y har i det minste et mer vellydende stereoanlegg.
Ingen underholdning
Om du har prĂžvekjĂžrt en av de digre elbilene fra Kina og forventer noe av det samme rundt plass og standardutstyr, vil Mercedes EQB skuffe. Det samme gjelder om du ser for deg Ă„ kjĂžre 419,0 kilometer pĂ„ vinterfĂžre.Â
Du kan selvfÞlgelig kjÞre 40 mil og vel sÄ det, men da mÄ du stoppe og lade, som heldigvis fungerer noksÄ greit med effekten pÄ maksimale 100 kW. Det er likevel ikke et tall Ä kjekke seg med rundt kaffemaskinen, nÄr Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron klarer 125 kW og definitivt ikke nÄr Ioniq 5 ligger pÄ hele 220 kW.
Under en ladeseanse en halvtimes tid undrer passasjeren seg over at skjermen i midten ikke kan brukes til noen form for underholdning. Hvor er 5G og moro mens du venter pÄ at Mercedesen skal bli klar til bruk igjen? Vi er i 2022, og tyskerne henger pinlig langt etter bÄde Tesla og Polestar, som vil underholde deg med strÞmmetjenester.
Konklusjon og rasjonelle valg
Som med alle andre elbiler er det fordeler og ulemper med Mercedes EQB. At du i en kompakt og ganske kul bil fĂ„r firehjulsdrift, syv seter og mulighet for 75 kilo pĂ„ taket, trekker opp.Â
Det rasjonelle i deg ber kanskje om en koreansk bil eller Elon Musks teknobombe, men snobben i deg vil ha stjerne pÄ panseret, og da mÄ du godta at EQB ikke er best pÄ absolutt alt. Men at den er komfortabel, lett Ä komme seg inn og ut av, velkjÞrende og praktisk, er sikkert.
Mercedes EQB 350 4Matic
Drivlinje: 2 elmotorer, firehjulsdrift
HK/kW/Nm: 292/215/520
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Toppfart: 160 km/t
Rekkevidde (WLTP): 419 km
Batterikapasitet: 66,5 kWh
Maksimal ladeeffekt: 100 kW
Maksimal ladeeffekt, ombordlader: 11 kW
Egenvekt uten fĂžrer: 2.175 kg
L/B/H: 468/183/170 cm
Forbruk: 19,4 kWh100 km
Bagasjerom: 130/465-655/1.620 liter
Tilhenger: Leveres ikke, kan ikke ettermonteres
Taklast: 75 kg
Priser:
Denne modellen: 498.000 kroner
Med utstyr: 609.194 kroner
Â
- PlussÂ
Ser ikke ut som en elbil
Praktiske lĂžsninger
KjĂžrer godt
- MinusÂ
Leveres ikke med hengerfeste
Hverken fantastisk rekkevidde eller hurtiglading
Elektroniske hjelpemidler kan ikke skrus helt av
Â
Â
- DesignÂ
Mercedes EQB prĂžver ikke Ă„ se veldig ut som en elbil. Den ganske kassete fasongen er kul, og gjĂžr bilen praktisk.
- FĂžrermiljĂžÂ
Setene er gode og lar seg enkelt justere. Skjermene er skarpe og lekre, og bilen har for det meste god kvalitetsfĂžlelse.
- KjĂžreegenskaperÂ
Med nÊrmere 2,2 tonn fÞr last er EQB en tung bil. Likevel kjÞrer den engasjerende og har god fremkommelighet pÄ vinterfÞre.
- YtelserÂ
Den kjappeste utgaven skvetter i 100 pÄ 6,2 sekunder. Det oppleves som tilstrekkelig i en bil som dette. Tesla Model Y er mye raskere.
- PlassÂ
Skal du ha en gigantisk elbil, mÄ du kikke til Kina. EQB er ikke diger, men den er praktisk og smart, noe mange kan sette pris pÄ.
- Mye for pengeneÂ
En moderat utstyrt 300-utgave vil nok oppleves som mye bil for pengene. Klasker du til med utstyr og mer motoreffekt, svinger prisen forbi 600.000 kroner.
- Score: 8/10Â
Mercedes EQB er ikke perfekt, men evner Ä sjarmere. Det er ikke bare pÄ grunn av dens utseende, men ogsÄ fordi den oppleves som velbygd.