– Luksus har alltid vært kjerneverdien i merkevaren og det blir nå en viktigere del av strategien. Virksomheten og porteføljen vil fokusere mer på dette for å ta ut potensialet i et stadig mer krevende marked, sier Mercedes-Benz-sjefen Ola Källenius.
Det betyr at Mercedes-Benz vil gå tilbake til tiden da merkenavnet var ensbetydende med luksus. Det betyr ikke at de vil droppe de mindre og rimeligere bilene helt, men antall modeller og varianter blir kraftig redusert og de vil posisjoneres høyere enn i dag. Årsaken er i følge bilprodusenten press på alt fra råmaterialer og underleverandører til økonomisk usikkerhet og teknologiske utfordringer.
Mercedes-AMG presenterte samtidig sin Vision AMG som med en såkalt Axial Flux Motor reduserer vekten og øker effekten.
Selv om Mercedes-Benz-salget falt med ti prosent i første kvartal økte inntjeningen med 20 prosent, takket være flere større og kostbare modeller. I 2021 økte salget av S-klasse, AMG og Maybach-modeller med 40 prosent. De forventer dessuten at de øvre segmentene vil øke med 60 prosent innen 2026. Derfor vil de disponere mer enn 75 prosent av investeringene på de øvre segmentene og de rene luksusbilene for å nå målsettingen om marginer på rundt 14 prosent i de beste markedene.
Produktoffensiv
Det betyr en produktoffensiv fra Maybach, AMG og G-klasse med økt elektrifisering og individualisering, samt en egen Mythos-serie eksklusive modeller. For de mindre modellene vil disse i større grad tilpasses de forskjellige markedene med flere regionale pakker og utstyrsgrader for å forenkle logistikken, men innstegsmodellene vil begynne høyere enn før.
– Vi jager ikke volum. Dette skal være luksuriøse innstegsmodeller, sier finansdirektør Harald Wilhelm.
Veien dit går gjennom å utvikle nye digitale løsninger, samt bedre og lettere batterier. Allerede i år er målet at de skal ha elektriske modeller i alle sine segmenter, på veien mot målet å kun selge elektriske biler i 2030.