Mercedes-Benz dropper billigbiler

Les hele artikkelen

– Luksus har alltid vært kjerneverdien i merkevaren og det blir nå en viktigere del av strategien. Virksomheten og porteføljen vil fokusere mer på dette for å ta ut potensialet i et stadig mer krevende marked, sier Mercedes-Benz-sjefen Ola Källenius.

SIKTER HØYT: Mercedes-Benz-sjef Ola Källenius sikter mot stjernene i de stadig større og mer lønnsomme luksussegmentene.

Foto: Mercedes-Benz AG

Det betyr at Mercedes-Benz vil gå tilbake til tiden da merkenavnet var ensbetydende med luksus. Det betyr ikke at de vil droppe de mindre og rimeligere bilene helt, men antall modeller og varianter blir kraftig redusert og de vil posisjoneres høyere enn i dag. Årsaken er i følge bilprodusenten press på alt fra råmaterialer og underleverandører til økonomisk usikkerhet og teknologiske utfordringer.

Mercedes-AMG presenterte samtidig sin Vision AMG som med en såkalt Axial Flux Motor reduserer vekten og øker effekten.

FREMTIDENS AMG: Mercedes-AMG viste 19. mai frem sin konseptbil Vision AMG, som antyder designspråket og teknologien de vil satse på fremover.

Foto: Mercedes-Benz AG

Selv om Mercedes-Benz-salget falt med ti prosent i første kvartal økte inntjeningen med 20 prosent, takket være flere større og kostbare modeller. I 2021 økte salget av S-klasse, AMG og Maybach-modeller med 40 prosent. De forventer dessuten at de øvre segmentene vil øke med 60 prosent innen 2026. Derfor vil de disponere mer enn 75 prosent av investeringene på de øvre segmentene og de rene luksusbilene for å nå målsettingen om marginer på rundt 14 prosent i de beste markedene.

Produktoffensiv

Det betyr en produktoffensiv fra Maybach, AMG og G-klasse med økt elektrifisering og individualisering, samt en egen Mythos-serie eksklusive modeller. For de mindre modellene vil disse i større grad tilpasses de forskjellige markedene med flere regionale pakker og utstyrsgrader for å forenkle logistikken, men innstegsmodellene vil begynne høyere enn før.

LITEN LUKSUSBIL: Mindre modeller som Mercedes-Benz EQA blir ikke borte, men de vil trolig kun leveres med stort batteri, firehjulsdrift og mye utstyr.

Foto: Mercedes-Benz

– Vi jager ikke volum. Dette skal være luksuriøse innstegsmodeller, sier finansdirektør Harald Wilhelm.

Veien dit går gjennom å utvikle nye digitale løsninger, samt bedre og lettere batterier. Allerede i år er målet at de skal ha elektriske modeller i alle sine segmenter, på veien mot målet å kun selge elektriske biler i 2030.