Mer info lekket

Les hele artikkelen

Ifølge Autocar.co.uk har kilder med kjennskap til Mercedes bekreftet mer informasjon om batteriteknologien bilen ventes å få. Mercedes EQG antas å bli lansert i 2025 og blir etter alt å dømme den første Mercedes-en som som får batteriteknologien fra rekkeviddekongen Mercedes EQXX.

Embed: Splitter ny tysk luksus: – Den ser kjempelekker ut!
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/09/11/7734692/splitter-ny-tysk-luksus-den-ser-kjempelekker-ut

Ny teknologi

Den nye batteriteknologien søker å øke energitettheten med 20 til 40 prosent sammenlignet med batteriene som brukes i eksisterende elbiler fra Mercedes. Teknologien baserer seg visstnok på en silisiumanode som i kombinasjon med andre kjemikalier i battericellene kan øke den elektriske energien uten å øke størrelsen på batteriet. 

Resultatet skal ifølge Mercedes være høyere rekkevidde uten at batteriet tar mer plass.

LYS OVER LAND: Konseptversjonen av Mercedes EQG har godt med lys i grillen.

Foto: Mercedes

Fortsatt rammebil

Tidligere har Mercedes presentert konseptversjonen av den kommende EQG. Denne har Mercedes kalt Concept EQG og selskapet har avslørt at den blant annet får en totrinns girkasse slik at terrengegenskapene fra den bensin- eller dieseldrevne utgaven ivaretas. 

Concept EQG fortsetter å være basert på rammekonstruksjonen fra dagens utgave, men fremfor én diesel- eller bensinmotor ventes hele fire elektriske motorer «i nærheten av hjulene». Disse fire individuelt kontrollerbare elektriske motorene vil gjøre EQG kapabel både på veien og i terrenget, håper Mercedes.

Programvare skal ifølge Autocar utvikles så de fire motorene kan simulere effekten av tre låste differensialer slik dagens utgave har.

MANGE MOTORER: Konseptversjonen av Mercedes EQG er vist med fire elektriske motorer.

Foto: Mercedes

Ser ut som en G

Konseptbilen ser i stor grad ut som en vanlig Geländewagen.  Det er imidlertid noen spennende forskjeller som kanskje også blir med til produksjonsutgaven av EQG. 

Den klassiske beskyttelseslisten i sort plast erstattes med belyste striper og skillekanten til den  tofargede lakken strekker seg gjennom fronten, direkte under det overliggende panseret. Foran lyser Mercedes-Benz-stjernen opp med 3D-effekt og omringes av animert mønster i en blåfarge som skal gi en visuell kobling til de øvrige Mercedes-EQ-modellene.

NY TEKNOLOGI: Mercedes EQG ventes å få batteriteknologien fra fremtidsbilen EQXX.

Foto: Mercedes

Ikke folkebil

Siden det er en stund til 2025 og den produksjonsklare bilen ennå ikke er vist, vites det heller ikke noe om prisen på bilen. Det hindrer ikke nettstedet Car and Driver å spekulere i hva Mercedes vil ta for sin nye luksuselbil. 

Det amerikanske nettstedet estimerer en startpris på 150.000 dollar, som tilsvarer i underkant av 1.470.000 kroner. 

Hvordan prisbildet vil se ut nÃ¥r norske avgifter med all sannsynlighet legges pÃ¥, er vanskelig Ã¥ si noe særlig om. Det kan med trygghet slÃ¥s fast at en elektrisk Geländewagen ikke kommer til Ã¥ bli billig – heller ikke i elbillandet Norge.Â