Ifølge Autocar.co.uk har kilder med kjennskap til Mercedes bekreftet mer informasjon om batteriteknologien bilen ventes å få. Mercedes EQG antas å bli lansert i 2025 og blir etter alt å dømme den første Mercedes-en som som får batteriteknologien fra rekkeviddekongen Mercedes EQXX.
Ny teknologi
Den nye batteriteknologien søker Ã¥ øke energitettheten med 20 til 40 prosent sammenlignet med batteriene som brukes i eksisterende elbiler fra Mercedes. Teknologien baserer seg visstnok pÃ¥ en silisiumanode som i kombinasjon med andre kjemikalier i battericellene kan øke den elektriske energien uten Ã¥ øke størrelsen pÃ¥ batteriet.Â
Resultatet skal ifølge Mercedes være høyere rekkevidde uten at batteriet tar mer plass.
Fortsatt rammebil
Tidligere har Mercedes presentert konseptversjonen av den kommende EQG. Denne har Mercedes kalt Concept EQG og selskapet har avslørt at den blant annet fÃ¥r en totrinns girkasse slik at terrengegenskapene fra den bensin- eller dieseldrevne utgaven ivaretas.Â
Concept EQG fortsetter å være basert på rammekonstruksjonen fra dagens utgave, men fremfor én diesel- eller bensinmotor ventes hele fire elektriske motorer «i nærheten av hjulene». Disse fire individuelt kontrollerbare elektriske motorene vil gjøre EQG kapabel både på veien og i terrenget, håper Mercedes.
Programvare skal ifølge Autocar utvikles så de fire motorene kan simulere effekten av tre låste differensialer slik dagens utgave har.
Ser ut som en G
Konseptbilen ser i stor grad ut som en vanlig Geländewagen. Det er imidlertid noen spennende forskjeller som kanskje ogsÃ¥ blir med til produksjonsutgaven av EQG.Â
Den klassiske beskyttelseslisten i sort plast erstattes med belyste striper og skillekanten til den tofargede lakken strekker seg gjennom fronten, direkte under det overliggende panseret. Foran lyser Mercedes-Benz-stjernen opp med 3D-effekt og omringes av animert mønster i en blåfarge som skal gi en visuell kobling til de øvrige Mercedes-EQ-modellene.
Ikke folkebil
Siden det er en stund til 2025 og den produksjonsklare bilen ennÃ¥ ikke er vist, vites det heller ikke noe om prisen pÃ¥ bilen. Det hindrer ikke nettstedet Car and Driver Ã¥ spekulere i hva Mercedes vil ta for sin nye luksuselbil.Â
Det amerikanske nettstedet estimerer en startpris pÃ¥ 150.000 dollar, som tilsvarer i underkant av 1.470.000 kroner.Â
Hvordan prisbildet vil se ut nÃ¥r norske avgifter med all sannsynlighet legges pÃ¥, er vanskelig Ã¥ si noe særlig om. Det kan med trygghet slÃ¥s fast at en elektrisk Geländewagen ikke kommer til Ã¥ bli billig – heller ikke i elbillandet Norge.Â