Ifølge Autocar.co.uk har kilder med kjennskap til Mercedes bekreftet mer informasjon om batteriteknologien bilen ventes å få. Mercedes EQG antas å bli lansert i 2025 og blir etter alt å dømme den første Mercedes-en som som får batteriteknologien fra rekkeviddekongen Mercedes EQXX.
Ny teknologi
Den nye batteriteknologien søker Ã¥ øke energitettheten med 20 til 40 prosent sammenlignet med batteriene som brukes i eksisterende elbiler fra Mercedes. Teknologien baserer seg visstnok pÃ¥ en silisiumanode som i kombinasjon med andre kjemikalier i battericellene kan øke den elektriske energien uten Ã¥ øke størrelsen pÃ¥ batteriet.Â
Resultatet skal ifølge Mercedes være høyere rekkevidde uten at batteriet tar mer plass.

LYS OVER LAND: Konseptversjonen av Mercedes EQG har godt med lys i grillen.
Fortsatt rammebil
Tidligere har Mercedes presentert konseptversjonen av den kommende EQG. Denne har Mercedes kalt Concept EQG og selskapet har avslørt at den blant annet fÃ¥r en totrinns girkasse slik at terrengegenskapene fra den bensin- eller dieseldrevne utgaven ivaretas.Â
Concept EQG fortsetter å være basert på rammekonstruksjonen fra dagens utgave, men fremfor én diesel- eller bensinmotor ventes hele fire elektriske motorer «i nærheten av hjulene». Disse fire individuelt kontrollerbare elektriske motorene vil gjøre EQG kapabel både på veien og i terrenget, håper Mercedes.
Programvare skal ifølge Autocar utvikles så de fire motorene kan simulere effekten av tre låste differensialer slik dagens utgave har.

MANGE MOTORER: Konseptversjonen av Mercedes EQG er vist med fire elektriske motorer.
Ser ut som en G
Konseptbilen ser i stor grad ut som en vanlig Geländewagen. Det er imidlertid noen spennende forskjeller som kanskje ogsÃ¥ blir med til produksjonsutgaven av EQG.Â
Den klassiske beskyttelseslisten i sort plast erstattes med belyste striper og skillekanten til den tofargede lakken strekker seg gjennom fronten, direkte under det overliggende panseret. Foran lyser Mercedes-Benz-stjernen opp med 3D-effekt og omringes av animert mønster i en blåfarge som skal gi en visuell kobling til de øvrige Mercedes-EQ-modellene.

NY TEKNOLOGI: Mercedes EQG ventes å få batteriteknologien fra fremtidsbilen EQXX.
Ikke folkebil
Siden det er en stund til 2025 og den produksjonsklare bilen ennÃ¥ ikke er vist, vites det heller ikke noe om prisen pÃ¥ bilen. Det hindrer ikke nettstedet Car and Driver Ã¥ spekulere i hva Mercedes vil ta for sin nye luksuselbil.Â
Det amerikanske nettstedet estimerer en startpris pÃ¥ 150.000 dollar, som tilsvarer i underkant av 1.470.000 kroner.Â
Hvordan prisbildet vil se ut nÃ¥r norske avgifter med all sannsynlighet legges pÃ¥, er vanskelig Ã¥ si noe særlig om. Det kan med trygghet slÃ¥s fast at en elektrisk Geländewagen ikke kommer til Ã¥ bli billig – heller ikke i elbillandet Norge.Â