– Hadde du vært redd hadde du ikke kjørt, sier Erik Kjuus om motorsykkelløpet på Isle of Man hvor han foreløpig har deltatt fem ganger.
– Det hender jeg får en reaksjon etter målgang, eller noen måneder etterpå når jeg tenker på hvor nær jeg var en farlig situasjon. Frykten forlater hodet når du står på start, og skjer det noe underveis pumper hjertet et ekstra slag, men gjennom løpet er det kun fokus på kjøringen, sier 40-åringen som har kjørt motorsykkel siden 16-årsdagen.
Før han fylte 18 tok Kjuus lisens, og han har kjørt de fleste typer sykler på både gate, bane og grus, som 250 Production og 600 Standard, før drømmesykkelen fant veien til garasjen i 2009.
Dyster statistikk
– Da kom jeg over en ti år gammel og sliten Aprilla RSV Mille R som jeg deltok i Isle of Man med i 2015, 2016 og 2019. Nå bruker jeg den når jeg konkurrerer i Classic Superbike, men det er fortsatt Isle of Man som er målet, sier han.
Mange har hørt om løpet, eller de to løpene TT og Manx GP som finner sted hvert å på øya i Irskesjøen, men da gjerne på grunn av de mange ulykkene hvor over 250 personer har mistet livet siden 1904.
Det er flere årsaker til at løpene likevel gjennomføres. For det første er løpene viktige for turistindustrien på øya, som samler enormt med tilskuere de rundt to ukene de to løpene gjennomføres. Dessuten er denne typen motorsykkelkjøring betydelig tryggere enn om de mest fartsglade og fartsglade sjåførene skal teste grensene i normal trafikk. Noe mange dessverre gjør.
Det originale TT løpet om våren er for profesjonelle, mens siden 1923 er Manx GP i august arrangert for amatører, i den grad så dyktige og erfarne sjåfører kan kalles amatører. Å gjennomføre fire runder på den 60 kilometer lange traseen med rundt 250 svinger i hastigheter opp mot 300 kilometer i timen, er nemlig ikke for amatører. Spesielt fordi avkjøringssonene og grusfellene man kjenner fra banekjøring er byttet ut med steingjerder og stup.
Trenger partnere
– Som for de fleste motorsportutøvere er det tid og penger det står på, så i tillegg til hverdagsoppgaver og andre prosjekter er det å finne samarbeidspartnere og sponsorer en del av sporten, konstaterer Kjuus, som har hatt noen tøffe perioder.
Som tillitsvalgt ble han for en del år siden offer for blant annet et lønnstyveri med en lang og komplisert historie hos en arbeidsgiver, med psykiske problemer og personlig konkurs som resultat.
– Det var en periode jeg bare satt og stirret i veggen etter å ha fått en diagnose. Det var min samboer og våre til sammen fem barn samt motorsykkelkjøringen som holdt meg gående. Nå forsøker jeg å satse på flere områder, også for å bygge merkevaren Erik Kjuus, poengterer han.
Flere jern i ilden
Han har en egen hjemmeside og gruppe på Facebook, men han har også etablert Motorsykkelpodden med gjester som blant annet Autofil-kjendis Jan Erik Larsen og konserndirektør Stein Rømmerud i Norgesgruppen, som er tidligere roadracing-kjører, redaktør av bladet Bike og fortsatt reporter for MotoGP på Viasat.
– Jeg har også hatt besøk av 19 år gamle Mia Rusten som er en ung lovende motorsykkelkjører, som er en av få kvinner i sporten. I år skal for øvrig også spanske Ana Carrasco Gabarrón konkurrere i VM-klassen Moto3 mot gutta, og dette er damer som har en ekstrem lidenskap for sporten, men det må legges til rette for dem også, poengterer han.
Derfor ønsker Kjuus å bidra til økte muligheter for flere.
– Sammen med det kommunale Ung Arena Vestby er jeg i ferd med å realisere en Mekke-klubb for motorsykkelentusiaster og spesielt vanskeligstilte i regionen. Vi ønsker også å arbeide for trafikksikkerhet og gi et tilbud til mange som ellers ikke har mulighet, presiserer han.
Alder ingen hindring
– MotoGP-legenden Valentino Rossi la opp i fjor i en alder av 43 og er det ingen aldersgrense for å kjøre på Isle of Man?
– Flere sjåfører er over 50 år, og i motsetning til baneracing hvor det går fra nedlegg til nedlegg og noen sekunder med full gass og full brems, er Isle of Man annerledes på mange måter. Erfaring og mot er viktigere enn fysisk styrke og vi kan «slappe av» når vi holder full gass rett frem i inntil et minutt. Underlaget er dessuten mye tøffere, så vi kan ikke kjøre like mye på grensen hele tiden, forklarer Kjuus.
Å kjøre på grensen gjorde han imidlertid tidlig, da han ble invitert på en banedag da noen oppdaget at dekkene hans var mer enn normalt slitt på sidene, noe som vitner om hard kjøring med mye nedlegg.
I årene 2017 og 2018 kjørte han Isle of Man på en Yamaha R6 og nå er han klar for å skaffe seg en ny sykkel og stille på start i august. Og det gjør han for å overleve.