Volkswagen har endelig lansert sin nye, andregenerasjon Amarok etter at forgjengeren har vært ute av markedet de par seneste årene. Det er ikke alltid at inn- og utfasing av modeller stemmer, og Amarok havnet i en slik skvis.
Globalt samarbeidsprosjekt
Nå er jo Amarok en av modellene som omfattes av plattformsamarbeidet med Ford, hvor deres søstermodell er Ranger. De leverer også de fleste av motorene til den nye bilen som er utviklet i Tyskland og Australia og skal bygges i Syd-Afrika.
Vi snakker om et virkelig globalt produkt med store markeder hvor man har behov for virkelige arbeidshester av noen pickuper. Siden introduksjonen av Amarok i 2010, har det blitt solgt omkring 9.000 eksemplarer, eller én prosent av alle produserte.
Større og sterkere
Amarok er en biltype hvor fremgangen måles i økte dimensjoner og krefter, samt mer premiumfølelse og assistansesystemer fra personbilavdelingen. Og der tikker den de fleste boksene i forhold til den utgåtte versjonen
Modellen har vokst ti centimeter i lengden, til 5,35 meter. Akselavstanden har økt med 17,5 centimeter, slik at plassen i dobbeltkabinen er enda bedre.
Kortere overheng gir bedre muligheter i terrenget, vadehøyden er økt og både nyttelast og hengervekt er økt til henholdsvis 1,2 tonn og 3,5 tonn.
I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med dieselmotororer på fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift.
Noen hybrid- eller elektriske modeller er det ikke konkrete planer om. Ikke før det stemmer med behov i de største markedene, og det står ikke øverst på agendaen.
Til Norge rundt nyttår
Modellen kommer til Norge i fire utstyrsnivåer: Life, Style, offroad-versjonen PanAmericana og den mer urbane Aventura.
Life har en firesylindret dieselmotor 205 hestekrefter, mens de øvrige variantene kommer med en sekssylindret dieselmotor på 241 hestekrefter.
Amarok kommer med over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive «IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene er en del av standardspesifikasjonen.
Priser og konkret leveranseplan for Norge kommer nærmere starten på de internasjonale leveringene i slutten av 2022.