Melder seg på verdens mest prestisjefylte løp

Les hele artikkelen

Hvis du tror dette blir Cadillacs første angrep på den berømte banen, må du tro om igjen. Allerede i 1950 sto to nærmest usannsynlige racerbiler av merket på startstreken til 24-timersløpet. De hadde vel ikke tenkt på å delta den gangen selv, hadde det ikke vært for Briggs Swift Cunningham.

Hør Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, der journalistene Håkon Sæbø og Marius Mørch Larsen denne gangen prater om Kina-elbilen Nio og Mercedes’ elektriske nyheter:

Embed: ‎Mil etter mil – en podcast om bil: Test av Nio ES8 og elbilrevolusjon fra Mercedes-Benz on Apple Podcasts
https://podcasts.apple.com/no/podcast/test-av-nio-es8-og-elbilrevolusjon-fra-mercedes-benz/id1492447958?i=1000534627811&l=nb

Amerikanske pionerer

Cunningham var en av USAs mest ambisiøse og velhavende bilsportutøvere inn på 1950-tallet. Hans far hadde grunnlagt Citizens’ National Bank og var sjef for Pennsylvania Railroad, og etter Andre verdenskrig ble Briggs tidlig en av de mest sentrale innen amerikansk racing. De franske Le Mans-arrangørene inviterte Cunningham til å delta i 1950.

På ekte hot rod-vis ville han stille med to lette Ford med Cadillac-motor, men det nektet organisatorene i Automobile Club de l’Ouest. Løsningen ble i stedet at Cunningham kjøpte to Cadillacer til løpet.

Den ene forble nærmest i originalutførelse. De gedigne dimensjonene ga bilen tilnavnet «Petit Pataud» – klønete valp. Den andre fikk et nytt karosseri utviklet av flyingeniører fra Grumann Aircraft Corporation. Langt fra vakkert, men visstnok med god aerodynamikk fikk den umiddelbart navnet «Le Monstre» – Monsteret – av fransk presse.

SENESTE FORSØK: Cadillac lot tradisjonen tro en av bilene være igjen på museet ved La Sarthe-banen i Frankrike etter sin siste opptreden der i 2001.

Foto: GM Design

Solid langtur

De trauste Cadillacene var aldri i nærheten av å være i tetstriden. Til det hadde ikke på langt nær høy nok topphastighet. Men de var pålitelige og kjørte drøyt 3.100 kilometer på de 24 timene, en snitthastighet tett på 130 km/t.

De to bilene kom inn som nummer 10 og 11 av de 60 startende. Løpet ga mersmak, for i de kommende årene stilte Briggs Cunningham med helt egenutviklede og meget raske Cunningham-racere. Mens Cadillac fortsatte å bygge gedigne luksusbiler til suksessfulle forretningsmenn og statsoverhoder.

CADILLAC-TRADISJONER: Briggs Cunninghams to Cadillac Le Mans-racere fra 1950 eksisterer fortsatt, sammen med en senere Cadillac Daytona-racer.

Foto: GM Design

Feiret 50 og feirer 100

For Cadillacs vedkommende ble det med denne ene Le Mans-starten helt frem til 2000, da man igjen stilte, mest for å vise frem sin nye Northstar-motor, men også for å hedre innsatsen 50 år tidligere.

Nå har de meldt sin ankomst igjen, i den nye hyperbilklassen i 2023, da 24-timersløpet på Le Mans er 100 år. Foreløpig er det nærmest kun en bekreftelse på at de stiller, at Dallara skal levere chassiset, at teamet skal driftes av Chip Ganassi og en skisse som illustrerer hvordan de tenker at den kan se ut i forhold til det nye reglementet. Konkurransen kommer til å bli hard, for nå står andre produsenter i kø for å bli med på leken. Vi gleder oss allerede!