Porsche vurderer et samarbeid med Red Bull, som motorleverandør fra 2026, mens Audi har mer lyst til å overta et eksisterende F1-lag. Ryktene har lenge versert om en mulig overtakelse av McLaren, men det kan bli for dyrt. Ifølge Autosport er ikke britene heller veldig tent på det. En annen mulighet er Aston Martin, til tross for selskapets tette bånd til Mercedes. Tyske Auto Motor und Sport melder at Sauber og Williams også er aktuelle kandidater.
Max og Lewis positive
Både fjorårets mesterskapsvinner Max Verstappen og Lewis Hamilton, som har vunnet mesterskapet syv ganger, er positive til at Audi og Porsche ivrer for å bli med i Formel 1.
– Jeg har visst om det lenge. Jeg synes det er flott at vi får nye bilprodusenter i sporten, spesielt fordi det er flere lag som har potensiale til å hevde seg helt i toppen, men de er (foreløpig, journ.anm.) kundelag, så jeg tror dette er et bra skritt i riktig retning, sier Lewis Hamilton.
– Det er spennende og veldig viktig for Formel 1. Selvfølgelig har vi flotte lag, men å få med skikkelige toppmerker er supert. Jeg er spent på hva fremtiden bringer, sier Max Verstappen.
Krever bærekraftig F1
Offisielt er det ikke inngått forlovelser med noen parter, men begge selskapene er på sjekkeren. I en fellesuttale sier Porsche og Audi at de diskuterer planer for en «potensiell F1 inngang».
Audi presiserer at de ikke har bestemt seg, men at de er inne i en siste evaluerende fase. Skal Audi melde seg på, må sporten bli mer bærekraftig. Det lyder som en bønn om i det minste å bruke syntetisk drivstoff, gjerne produsert av Porsche. Mer hybrid-teknologi kommer nok uansett, enten det er VAG som presser på og/eller resten av bransjen. Helelektrisk blir ikke Formel 1 før det ikke finnes en annen utvei. Formula E er vel og bra, men det lyder ikke som F1.