Formel 1 hevder at en ny generasjon hybrid-motorer i 2025 skal bruke «bÊrekraftig drivstoff», ogsÄ kalt syntetisk drivstoff, som skal kunne bidra til mÄlet om nullutslipp av klimagasser.
Kutter 65 prosent
MÄlsettingen er at motorsportens Þverste gren skal bli fullstendig klimanÞytral innen 2030. «Net Zero Carbon by 2030» er slagordet, men det grÞnne skiftet starter allerede neste Är, ved bruk av bensinmiksturen E10, som bestÄr av 90 prosent fossilt drivstoff og 10 prosent etanol. Det betegnes som et bÊrekraftig drivstoff, eller «drop-in fuel». Som betyr at tradisjonelle fossilmotorer kan benytte drivstoffet, uten Ä mÄtte modifisere motorene.
Den nye blandingen som er under utvikling, kan stamme fra kommunalt avfall, karbonfangstlÞsninger eller biomateriale som ikke stammer fra matindustrien. Sammenlignet med tradisjonelt fossildrivstoff, skal utslippene kunne reduseres med minst 65 prosent. ArrangÞren estimerer at det vil vÊre 1,8 milliarder biler pÄ veien innen 2030, kun Ätte prosent vil vÊre batteridrevne elbiler, og luft- og skipsfarten vil fortsatt trenge fossildrevne motorer.
Porsche i front
Porsche er for lengst i gang med Ä utvikle et syntetisk drivstoff, i samarbeid med Siemens Energy. Sammen skal deres pilotprosjekt ved Haru Oni-fabrikken i Chile, fremstille sÄkalt «grÞnt hydrogen» ved hjelp av elektrolyse. Karbonfangst av CO2 fra luften, samt hydrogen, kombineres for Ä skape en syntetisk metanol. Som deretter konverteres til bensin eller eFuel, ved hjelp av MTG-teknologi (methanol to gasoline, red. anm.) levert av ExxonMobil.
Neste Ă„r skal det produseres rundt 130.000 liter slikt eFuel. Kapasiteten vil deretter Ăžke til rundt 55 millioner liter i Ă„ret innen 2024, og dernest 550 millioner liter eFuel Ă„rlig innen 2026. Energiselskapet AME, det chilenske oljeselskapet ENAP og italienske Enel er med.
Porsche og Volkswagen er ifÞlge BBC for lengst i samtaler med Formel 1, vedrÞrende reglementet for hybridmotorer i 2025. VAG-representanter har ogsÄ vÊrt i samtaler med Red Bull, McLaren og Williams. Hvorvidt det betyr at Porsche kan returnere til sporten som motorleverandÞr, for fÞrste gang siden den mindre vellykkede satsingen med Footworks Arrows i 1991, gjenstÄr Ä se. Skulle VAG-gruppen satse pÄ Formel 1, lokket med kostnadskutt og et Þvre tak pÄ hvor mange penger hvert lag kan bruke pr. sesong, er det mulig at de satser under eget flagg. Enten med et eget fabrikklag fra Porsche eller Audi.
Prodrive-bensin
I lÞpet av de siste Ätte mÄnedene har ogsÄ den britiske rallyspesialisten Prodrive, i samarbeid med Coryton Advanced Fuels, slÄtt seg pÄ kapplÞpet. Karbonfangst og biodrivstoff fra landsbruksavfall kombineres til Ä lage et syntetisk drivstoff som etter sigende reduserer klimagassene med 80 prosent, sammenlignet med konvensjonelt drivstoff. Den nye vinen eller bensinen, kalles Prodrive ECOpower, og er utviklet spesifikt til bruk i motorsport. DrÄpene kan ogsÄ benyttes i enhver bensinmotor som i dag gÄr pÄ blyfri bensin.
ECOpower-bensinen fÄr sin ilddÄp i FIA World Cup for Cross-Country Rallies, som i november og desember skal kjÞres i henholdsvis Abu Dhabi og Saudi Arabia. Den store styrkeprÞven kommer i fÞrste halvdel av januar neste Är, da det er duket for Rally Dakar i Saudi Arabia. Laget som skal fÄ bruke den nye bensinen heter Bahrain Raid Xtreme, som drives av Prodrive. Til oppgaven brukes en skreddersydd rallybil, nye Prodrive Hunter T1+.