Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic har en 3,0-liters sekssylindret dieselmotor på 330 hestekrefter. Foran er det god plass, bak er det også mesterlig og på tredje seterad boltrer jaktlagets yngre deltagere seg. Hvordan oppleves så dette beistet av en bil?
Plass til alt en familie behøver
Deilig, er et ord som oppsummerer korrekt, men politisk ukorrekt. Diesel i disse tider, uten en eneste ledning eller kWh batteri å unnskylde seg med, er ikke det fremtiden er laget av. De fleste innser dette, men likevel nekter dinosaurer som Mercedes-Benz GLS å dø.
Og hvorfor skulle de egentlig det? Grandiose biler med pondus og brede skuldre, plass til alt det en moderne familie behøver av jakthunder og patronbelter, har stadig sin plass. Det kan imidlertid tenkes at en GLS oppfattes som et hakk mer dekadent nå enn for fem år siden. Men skal du gå rundt og bekymre deg for det, er du antagelig ikke en Stor-Mercedes-kunde uansett.
Det er lite lyd og staffasje når du akselererer
Det er deilig med en murrende dieselmotor og en stor drivstofftank du nesten strever med å tømme. Selv med hard pedalføring og en sjåfør som slett ikke bryr seg om skolestart og myke verdier, drikker GLS 400 d ganske sindig fra sin rikholdige tank. Det er kanskje også det eneste sindige ved denne bilen, for prisen bikker kjapt 1,6 millioner kroner – og testbilen er interessant nok ikke fullutstyrt.
Videre er det deilig at dreiemomentet skyver deg elegant opp i fart, og girkassen skynder seg med å sende inn neste gir, slik den skal. Det er lite lyd og staffasje når du akselererer med en Mercedes-Benz GLS 400 d, men den lyden som er, den kan du godt like. Rekkesekseren finnes i flere av de dyre Mercedesene og er en glede for entusiastene. Den har en barsk lyd for dem som ikke nødvendigvis verdsetter at en dyr bil er fullstendig stillegående. Turtallet varierer og girkassen passer på. Det summer behagelig fra den kraftfulle motoren. 0 til 100 tas unna på akseptable 6,3 sekunder og du skyves pent tilbake i setet når full fart påkalles. Det er deilig.
Styringen oppleves kjapp i letthÃ¥ndterlig i byen, og er ikke uten tilbakemelding nÃ¥r du forviller deg ut pÃ¥ mer svingete vei. Her gjør Mercedes en god jobb med Ã¥ gi deg følelsen av Ã¥ ratte en trygg og kapabel bil, og GLS’ størrelse skremmer deg ikke. Likevel trives bilen best nÃ¥r sjÃ¥føren velger Ã¥ roe litt ned, noe hunder og champagnekasser nok er enig i.
Konkurrent gjør bedre jobb
Et aspekt som imidlertid ikke er utpreget imponerende, er hvordan GLS oppfører seg med sine gigantiske 23-tommers felger. Tidligere i år testet vi Audi Q8 med tilsvarende hjul, og det opplevdes uproblematisk. Det samme kan dessverre ikke sies om GLS, som i litt for stor grad sporer der veien er slitt. Du merker det spesielt på motorvei når du bytter felt, siden mange tusen bilers kjøring har satt sine subtile merker i asfalten. Også i byen strever GLS en anelse for mye med sine store hjul, og det er ikke alltid luftfjæringen rekker å dempe skikkelig for skarpe kanter rundt trikkeskinner, og når Oslos asfalthull kommer vel bardust på. Her må det sies at en BMW X7 gjør en noe mer betryggende jobb med å holde luksusfølelsen oppe.
Det skal likevel legges til at GLS 400 d er en komfortabel maskin når de litt mindre felgene velges, og selv med 23-tommere klarer bilen seg godt over de lange dumpene der det ikke kommer så brått på. Da duver du elegant av sted, som må igjen må sies å være fornøyelig.
Hard plast imponerer ingen
Når du klatrer inn i en GLS finner du deg ganske umiddelbart til rette, men du merker også at dette er en bil for det amerikanske markedet. Dørene er kledd i merkelig, hard plast som ikke bærer «S»-endelsens verdighet. Hopper du over i en ekte S-klasse (eller EQS), vil du merke deg at interiørkvaliteten der er bedre. Det er synd, for GLS byr forøvrig på mange av de samme kvalitetene som sine store sedan-brødre.
Om du vil snobbe videre opp finnes det en Maybach-versjon som kanskje blir for outrert, selv for dem som ikke er det minste sjenerte. Og det bør du helst ikke være om du velger en GLS, for bilen tiltrekker seg mye oppmerksomhet – kanskje ekstra mye på grunn av de voldsomme felgene. Slik sett skal pompøse hjul ikke direkte frarådes, for «wow-faktoren» gjør at du blir litt glad i dem litt likevel.
I motsetning til Mercedes-Benz G-Klasse, som Finansavisen Motor testet i sommer, fås GLS med et av tyskernes nyeste infotainmentsystem, MBUX. Det oppleves som en betydelig oppgradering når selskapets gamle system betraktes, men de som føler at et GLS-kjøp uansett er nærliggende, bør også være klar over at den glimrende Mercedes EQS har noen enda mer imponerende skjermer.
Provoserende nok?
Mens hele resten av Norge løper til butikkene og datamaskainene for å sikre seg fornuftige elbiler som ikke provoserer, vil det for enkelte være noe ekstra tiltrekkende ved biler som Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic – biler som representerer et slags opprør. GLS og dens konkurrenter viser at det stadig er mulig å velge noe annet enn det «alle» skal ha, selv når elbilandelen er på full fart mot 80 prosent i dette landet. For det er fremdeles lov å være annerledes. Det er faktisk ganske deilig, vil noen si.
Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic
Bil og modellnavn Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic
Motor: 3,0 l. R6, diesel
HK/kW/Nm: 330/243/700
0-100 km/t: 6,3 sekunder
Toppfart: 238 km/t
Egenvekt: 2.430 kg
L/B/H: 520/195/182 cm
Forbruk: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 210 g/km
Bagasjerom: 355/650/2.400 liter
 Priser:
Startpris 1.430.900 kroner
Med utstyr 1.661.237 kroner
- Pluss
Ser tøff ut med sine digre felger
Behagelig skyv fra sterk diesel
Enormt god plass til hele familien
- Minus
Ikke akkurat politisk korrekt
Noen vil foretrekke mindre felger
Prisen ekskluderer de fleste
Â
- DesignÂ
Utvendig er det 10/10 for Mercedes’ største SUV. GLS ser ut som et skikkelig beist, slik vi liker det.
- FørermiljøÂ
Setene er komfortable, sittestillingen god og betjeningen logisk. De to skjermene er skarpe og lekre.
- KjøreegenskaperÂ
Dette er ingen sportsbil, men GLS klarer seg godt likevel. Glem den aller hardeste kjøringen og nyt resten.
- YtelserÂ
Dieselmotoren yter slagkraftige 330 hestekrefter og 700 Nm. Noe mer behøver man egentlig ikke.
- PlassÂ
Dette er en drøm for større familier eller folk med hunder og utstyr, små jaktlag og fiskeglade.
- Mye for pengeneÂ
Nei, GLS er en stor og dyr bil for økonomisk uavhengige som vil ha noe fett. For andre gir den ikke mening.
- Score 8/10Â
Giganten Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic er for spesielt interesserte med spesielt romslig økonomi. Ikke noe galt i det.