Luksuriøs elbil testet: Merkelig ulempe

Les hele artikkelen

S-Klasse har fått en søster kalt EQS, og det betyr at Mercedes-Benz tar deg luksuriøst inn i fremtiden med en stor elektrisk bil. Modellene 580 4Matic og 450+ med bakhjulsdrift har samtidig en offisiell rekkevidde på henholdsvis 675 og 780 kilometer, så du kan kjøpe deg ut av rekkeviddeangsten for rundt én million kroner.

Ulempen er selvfølgelig at et batteri på 107,8 kWh er tungt. Bilene har samtidig ytelser du bare for noen år siden ville skrytt av, da elbiler utnytter det umiddelbare momentet til å knuse gårsdagens bensinbiler i akselerasjonen.

NYTTIG: EQS 53 har videreført hendlene fra tradisjonelle AMG-modeller, men her velger du graden av regenerering.

Foto: Håkon Sæbø

AMGs raskeste

I snart 30 år har AMG dessuten laget heftige versjoner av S-Klasse så det er ingen overraskelse at EQS også kommer som AMG-versjon. Overraskelsen er hvor heftig den er.

De to elmotorene på til sammen 658 hestekrefter og 950 Nm i dreiemoment i kombinasjon med den effektive firehjulsdriften, gir den 2,6 tonn tunge bilen ytelser som stiller de tradisjonelle AMG-versjonene i skyggen.

ÅPENBARINGEN: Det enorme MBUX Hyperscreen med skjermer i hele bilens bredde har så mye informasjon og så mange muligheter at det tar tid å bli kjent med bilen.

Foto: Håkon Sæbø

Har du oppgradert bilen med AMG Dynamic Plus-pakke til 42.000 kroner får du imidlertid hele 761 hester og 1.020 Nm til disposisjon. Noe som til og med gjør AMGs bensindrevne toppmodell GT R Pro forlegen. Ikke når det gjelder toppfarten på 320 kilometer i timen, men akselerasjonen på sedate 3,6 sekunder. EQS 53 gjør nemlig unna sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder med Race Start, på vei mot toppfarten på 250. I en så stor, tung og luksuriøs bil gir det en surrealistisk opplevelse.

Krever fullt batteri

Ulempen er at du må ha over 80 prosent strøm på batteriet for å utnytte effekten maksimalt og det har man sjelden. For det første lader batteriet stadig tregere over 80 prosent. Batteriets kapasitet blir dessuten svekket hvis du ofte lader over 80 prosent, og har du kjørt en stund har du mindre enn 80 prosent på batteriet.

TØFF: Den brede lyslinjen, store diffusoren og lille spoileren gjør at bilen ser bra ut bakfra.

Foto: Håkon Sæbø

At elbiler advarer deg, gir redusert effekt og til slutt går i nødmodus når du begynner å gå tom for strøm er en ting, men at batteriet må være praktisk talt fullt for å yte maksimalt er litt rart.

Hvor ofte du trenger 761 hestekrefter er en annen ting, for akselerasjonen er uansett så voldsom at du ofte må hive deg over bremsen allerede før du har rukket å trykke gasspedalen helt inn. Enten fordi fartsgrensen er i ferd med å knuses eller at neste sving farer inn i tunnelsynet fortere enn du liker.

Bedre enn bensin

Når du så hiver deg inn i svingen merker du den høye vekten, men du merker også det lave tyngdepunktet elbiler er kjent for. Dette er en medvirkende årsak til at en Tesla Model3 Performance nylig slo en Porsche 911 GT3 i NM i Autoslalåm. Bare du bremser elbilen nok ned i tide og holder optimal fart gjennom svingen, blir akselerasjonen ut av den uslåelig og selv en EQS 53 føles leken.

MODERNE: Det store og omfattende digitale instrumentpanelet kan settes opp med klassiske klokker eller et utrykk inspirert av «Star Wars».

Foto: Håkon Sæbø

Den adaptive og justerbare luftfjæringen gjør en skikkelig jobb med å kompensere den høye vekten og påkjenningene du utsetter bilen for. De fysiske lovene er absolutte, men EQS 53 gjør en strålende jobb i å redusere ulempene av dem. Komfortnivået er høyt og den sluker de fleste ujevnhetene greit, men med store hjul merker du at bilen er tung når underlaget er dårlig.

Styringen føles passe hard for en så stor og tung bil, mens tilbakemeldingene fra underlaget gjør det enkelt å kjøre bilen unaturlig fort. Bakakselstyringen hjelper deg både til å manøvrere i lave hastigheter og øke stabiliteten i høye. Elbilen med 4Matic+ og ESP gjør samtidig sitt ytterste for å fordele kreftene optimalt til alle fire hjul, raskere og bedre enn bensinbiler med alskens differensialer og momentfordelere.

HÅNDARBEID: Sammen med ansiktsgjenkjenning og stemmestyring, kan fingeravtrykk identifisere sjåføren på betjeningsfeltet mellom forsetene.

Foto: Håkon Sæbø

Klar for bane

En annen fordel er at du kan ta hensyn til gårdstun og andre beboere langs landeveien på en helt annen måte, enn om du har to eller flere rør som spyr ut eksos og lyd bak. Selv om du skrur på den kunstige elektriske lyden som høres både inni og utenfor bilen, kan bønder og andre eremitter kose seg på terrassen uten forstyrrelser og irritasjon. Til og med om du kjører fortere enn sportsbilen med Acrapovic-anlegg som ødela grillmiddagen dagen før.

FORM OG FUNKSJON: Fasongen på bilen er bestemt av aerodynamikken, som bidrar til økt rekkevidde på bekostning av estetikken.

Foto: Håkon Sæbø

Med såkalt AMG Trac Pace er dessuten mange av verdens baner lagt inn i computeren, slik at du kan ta tiden og analysere rundetider for å bli en bedre og raskere sjåfør. Hvordan AMG kompsittbremsene foran ville respondert etter et utall runder på bane vites ikke, men med 275/35 Michelin Pilot Sport EV-dekk på 22-tommers aerodynamiske AMG- felger, stopper bilen fortere enn du kunne frykte.

Nå er ikke EQS 53 primært ment for fleske rundt rundt på landsbygda eller på baner, men å frakte deg raskt og komfortabelt fra A til B. Underveis risikerer du å havne bak traktorer, syklister og andre sinker du gjerne vil forbi. Da lærer du fort at forbikjøringene blir tryggere enn noen gang før og det er fristende å ta to eller flere biler i samme slengen. Pass da bare på hastigheten, for veien til inndragelse av førerkortet er ikke langt unna med slike krefter til disposisjon.

PRAKTISK: Det elegante rattet med alcantara i grepsonene har kommandohjul for kjøreoppsett og utallige betjeningsmuligheter fra feltene på sidene.

Foto: Håkon Sæbø

Ekte luksusbil

Bak rattet eller i et av de andre setene ombord vil du uansett trives. Setene har utforming, materialer og justeringsmuligheter, samt kjøling og massasjefunksjoner som gjør at du aldri vil ut av bilen.

Med MBUX Hyperscreen har både sjåfør og passasjer nok digitale skjermer foran seg til å bli med på LAN. Det tar selvfølgelig tid å sette seg inn i de utallige mulighetene og funksjonene, men både stemmestyring, berøring og ikke minst den avanserte rattbetjeningen fungerer bedre enn hos de fleste andre.

DETALJER: AMGs bedriftssegl preget inn i nakkestøttene er en lekker detalj.

Foto: Håkon Sæbø

Plassen i baksetet og bagasjerommet er stor nok for konger og amerikakofferter, mens individuelle klimasoner, flotte materialer og det høye utstyrsnivået gjør det til en fornøyelse også å være passasjer. Burmester stereo, panoramasoltak i glass, elektrisk hengerfeste og et utall AMG- og andre pakker understreker luksusfølelsen i flaggskipet.

KLEDELIG: De 22-tommer store AMG multieikede felgene kler den store bilen godt..

Foto: Håkon Sæbø

De rammeløse vinduene går langt ned når du åpner dørene, og er du vant til å holde i vinduet blir gjerne hånden dratt ned i kanten, hvor du skvetter mer enn det gjør vondt. Det er vel noe man blir vant til, akkurat som du må bruke litt tid på å sette deg inn i de utallige funksjonene, visningene og alternativene i alle skjermene. Inkludert head-up displayet og såkalt augumentet reality, som kombinerer data, grafikk og video til å hjelpe deg rundt.

Form av funksjon

Designet på bilen er det lov å stille spørsmål ved, da fasongen kan minne om et såpestykke fra Lano eller Lux. Årsaken er den lave luftmotstanden, som bidrar til den gode rekkevidden.

Med AMG-striper i grillen som glir over i lyktene, store luftinntak og en markert frontspoiler ser bilen bedre ut foran enn med den blanke grillen. En lysstripe bak som går rundt hjørnene, en stor diffusor og liten hekkspoiler gir den lave hekken en bred fremtoning som også ser bra ut.

LEKKERT: De turbininspirerte luftdysene, stemningsbelysningen og flotte materialene gjør det til en fornøyelse å bare være ombord i bilen.

Foto: Håkon Sæbø

Alle kreftene og alt utstyret i EQS 53 spiser en del rekkevidde, men inntil 570 kilometer bør holde for de fleste. Den fullspekkede testbilen har kun 535 kilometers rekkevidde, så store hjul og mye utstyr ødelegger litt, men hever samtidig opplevelsen til et nivå kravstore Mercedes-AMG-kunder kan leve med. Ytelsene må de være forsiktige med, spesielt med fullt batteri.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+

 

Drivlinje To elmotorer 4×4

HK/kW/Nm 761/560/1.020

0-100 km/t 3,4 sek.

Toppfart 250 km/t

Vekt 2.580 kg

L/B/H 522/192/152 cm

Batteri (netto) 107,8 kWh

Rekkevidde WLTP 570 km

Ladeeffekt 200 kw

Bagasjerom610/1.770 liter

Tilhengervekt 750 kg

  • Pris

Fra 955.800 kr

Denne modellen 1.316.800 kr

Denne med utstyr 1.577.015 kr

  • Pluss

Luksus

Ytelser

Luksus

  • Minus

Batterikrav

Vekt

Design

  • Design

Den ekstremt aerodynamiske fasongen blir litt kjedelig, men dette er den nye luksusvirkeligheten.

  • Førermiljø

MBUX Hyperscreen gir deg så mye informasjon og så mange muligheter at det tar tid å lære seg alt.

  • Kjøreegenskaper

Bilen er stor og tung, men det lave tyngdepunktet, avanserte luftfjæringen og 4Matic+ ser ut til å redusere flere fysiske lover.

  • Ytelser

Har du fullt batteri er det bare å gi seg ende over, for dette kjører fra de heftigste AMG bensinbilene.

  • Plass

Romsligheten, baksete- og bagasjeromsplassen gjør at det kun er varebilsjåførene som vil savne mer plass.

  • Mye for pengene

Elbilene har tegnet kartet på nytt, og selv med noen hundre tusen i moms fra nyttår er dette mye for pengene.

  • Konklusjon 9

Med bistand fra AMG har EQS blitt en elbil som vil tilfredsstille selv de mest kravstore og fartsgale kundene.