Luftens svar på F1

Luftig, ambisiøst og ikke lite selvhøytidelig. Airspeeder som håper å arrangere droneracing med menneskelige piloter ombord allerede i 2022, liker å skryte av at dette er det første mesterskapet for flybiler. Skjønt, biler er det ikke, selv om begrepet ofte blir misbrukt. Dette er elektriske VTOL-fly (som står for vertikal take-off og landing). De kan fjernstyres fra bakken. Dragracet som ble utført i Sør-Australia nylig, besto av to slike fjernstyrte racere.

IKKE FLYBIL: Airspeeder kaller Mk3 Speedster for en flybil. Men selv om designen minner om en F1-bil, mangler det hjul.
Foto: Airspeeder
FLINKE FOLK: Ingeniørene til Airspeeder har bakgrunn fra blant annet McLaren, Brabham, Boeing og Rolls-Royce.
Foto: Airspeeder
VELDREID: Designen går utenpå mange moderne racerbiler.
Foto: Airspeeder
SPENNENDE NOK? F1-lignende racing i luften, fordrer tett racing ikke langt unna bakken. Og drevne flyakrobater.
Foto: Airspeeder

McLaren og Rolls-Royce

Mk3 Speedster-droneflyene fløy om kapp i over 100 km/t, knappe 10 meter over bakken. I dragløpet som hadde en distanse på 400 meter, kom Bravo-laget (det ene av foreløpig to interne lag) 3,2 sekunder kjappere over målstreken enn Alpha-laget. Hvor fort eller tregt det gikk sammenlagt sies det lite om, men det loves at 2022-utgavene vil kappfly i opptil 300 km/t.

Droneflyene bygges av ingeniører med bakgrunn fra McLaren, Jaguar, Brabham, Boeing og Rolls-Royce. I 2021 og ut året skal de fjernstyres. Neste år blir det andre boller. Airspeeder-designer Félix Pierron sier at designen er inspirert av Formel 1-biler, jagerfly og helikoptre.

Embed: Inside the Speeder Cockpit | Airspeeder eVTOL Flying Racing Car Design
https://www.youtube.com/watch?v=SOFuFzOnkmw

Neste års bemannede droneracere kalles Mk4 Speedster. Fra 0 til 100 km/t går unna på 2,8 sekunder. Hvor publikumsvennlig det er fra bakken, gjenstår å se. Mye vil nok i første omgang stå og falle på hvor TV-vennlig racingen blir, og hvor tett det skal flys.

Base i Adelaide

Airspeeder ble lansert på Goodwood Festival of Speed i 2019, og planen var å være i gang med mesterskap med fem lag og ti piloter innen 2020. Ikke engang logistikkpartner DHL kunne forutse pandemien, og de påfølgende forsinkelsene, og derfor har mesterskapet latt vente på seg. Airspeeder EXA Series og Alauda Aeronautics er basert i Adelaide i Australia, der også konstruksjonen av droneflyene finner sted. Selskapets administrasjon, kommersielle arm og kommunikasjonsavdeling sitter i London, frontet av Jack Withinshaw.

DRAG-LØP: Airspeeder lodder stemningen for eVTOL-racing med et eget dragløp lagt unna allfarvei.

Foto: Airspeeder

Målet er å bli eVTOL-bransjens svar på Formel 1, et utstillingsvindu for ny teknologi og sikkerhetsløsninger. Arrangørene hevder at eVTOL-bransjen internasjonalt blir verdt «1,5 trillion dollars» innen 2040, som på ett vis forklarer behovet for et dedikert mesterskap.