Lucid Air har skapt oppmerksomhet her i landet, der elbiler i øvre prissjikt greier å toppe listen over årets mest solgte bil, slik Audi e-tron gjorde i 2020.
Lucid Air-sjef Peter Rawlinson har lang fartstid innen utviklingen av elbiler, og trolig mest kjent for å ha jobbet sammen med Elon Musk som sjefsingeniør på Model S, men forteller at han også har et nært forhold til Norge.
Sjekk ut Mil etter mil – en podcast om bil: Finansavisen Motors podcast som både handler om elbilnyheter og oljedryppende V8-ere:
– Jeg jobbet med den norske elbilen Think, og da lærte jeg samtidig å gå på ski, sier Rawlinson.
Han mener det var et godt prosjekt, men at batteriteknologien dessverre ikke hadde kommet langt nok på det tidspunktet.
– Mercedes lanserte nylig EQS, med en hel rekke imponerende funksjoner. På hvilken måte skiller Lucid Air seg fra EQS?
– Så vidt jeg har fått med meg, er akselavstanden til EQS 250 millimeter lengre enn på Lucid Air. Vi regner Mercedes-en mer som en limousin enn en sportslig sedan. På toppmodellen vår byr vi på over 1.000 hestekrefter, mens EQS 580 4MATIC har 516, sier Rawlinson.
Videre legger han frem en påstand om at Lucid Air har lengre rekkevidde. Den skal være målt til mer enn 804 km i henhold til den amerikanske standarden EPA, noe han mener EQS ikke vil klare.
Uten å ha fått testet Lucid Air er det vanskelig å si noe konkret, men Mercedes EQS imponerte med rekkevidden under testen i Sveits.
Kundene er viktigst
– Kunder av din tidligere arbeidsgiver Tesla har opplevd en del frustrasjon i Norge, grunnet få serviceverksteder og lange ventetider. Hvordan vil dere sørge for å unngå noe lignende når dere lanserer Lucid Air?
– Gjennom å forplikte oss til god service. Vårt valgspråk er at «The customer is king». Jeg tror at nøkkelen til god service har å gjøre med innstillingen en møter kunden med, ikke antall forhandlere, sier Rawlinson.
– Rekkevidde og effektiv utnyttelse av batterikapasiteten er et alltid et aktuelt tema, og mange har opplevd at begge deler påvirkes kraftig av kulde og vinter. Hvordan håndterer Lucid Air klimaet så nærme polarsirkelen?
– Vi regner med å begynne å levere biler til Norge neste år, men jeg vil ikke forplikte meg til et eksakt tidspunkt. Norsk vinter er selvsagt en stor utfordring, men vi har et overlegent produkt sammenlignet med Tesla S, når det gjelder kontrollsystemet og softwaren for batteriet, hevder Rawlinson.
Utenpå konkurrentene
– Nordmenn liker å laste opp bilen, og hekte på en tilhenger bak, vil det bli noen mulighet for det på Lucid Air, og hvordan vil det påvirke rekkevidden?
– Kjører folk rundt i Mercedes S eller EQS med tilhenger hos dere? Jeg vet ikke om det kommer til å bli så aktuelt for våre kunder, det vil tiden vise. Men det batteriet vi bruker nå under testing av prototypene er på 113 kWh, som vel går utenpå det meste av konkurrenter. Jeg er sikker på at den høye kapasiteten vil kompensere uansett hvordan kundene velger å bruke bilen, sier Rawlinson.
Inflasjon i teknologi
I en tilhørende videosnutt presenterer Rawlinson det han mener er en revolusjon med hensyn til utforming av den elektriske motoren. En kompakt enhet på 74 kg skal huse alt som kreves både til fremdrift og regenerering, samt fungere som differensial. Et av problemene med å lansere et nytt bilmerke, er at det går inflasjon i teknologi mens en jobber med å få ferdigstilt produksjonsmodellene.
Porsche Taycan, Audi e-tron GT og nå Mercedes EQS har alle svært avanserte fremdriftssystemer, og byr på ytelser som minner om noe ungene overtaler deg til på tivoli. En spesialbygget utgave av Lucid Air skal ha tilbakelagt dragsterstripen på langt under ti sekunder. Men det som egentlig er interessant, er når de første produksjonsbilene kommer hit, og hvordan de oppleves på norske veier.
På de punktene holder Rawlinson kortene tett mot brystet, men lover at alt vil bli bra.